ok.hu



Tudomány Élet

SztakiSzótár
Keresett kifejezés:









Jelenjen meg
ön is termékével!


A rovat hírei


Merre tartson a NASA?

A rénszarvasnak nem számít, hogy éjszaka van vagy nappal

Fokozódhat az afrikai elefántok orvvadászata

Soha nem látott minőségű filmek egy új kamerával

Kifordult krátert fotóztak a Marson
Gyorskeresés









A mértékletes ivás jót tehet az agynak
2005. február 8., kedd, 12:38|Utolsó módosítás: 2005. február 8., kedd, 15:09

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Napi egy-két pohár ital fokozza a szellemi képességeket?  Egy kutatás eredményei szerint azok az idősebb hölgyek, akik mértékletesen ugyan, de fogyasztanak alkoholt, jobban szerepelnek ez intelligenciateszteken, mint teljesen antialkoholista társaik. Ezek szerint a válasz: igen.


Forrás: [origo]
Ajánlat
Fontos tanácsok alkoholfogyasztáshoz
Kevés alkohol is árthat a magzatnak
Sokba kerül a mámor
Ajánlat
Az alkohol és a rák
Szakmai körökben bizonyítottnak tekintik, hogy az alkoholizálás a gége-, szájüreg-, garat-, nyelőcső- és májrák vonatkozásában oki tényezőként szerepel. Az alkoholizálással társult rákféleségek leggyakoribb típusa a májrák. Az erős krónikus italozás és dohányzás együttesen a szájüregi és nyelvrák kialakulásának kockázatát 15-szörösére, a nyelőcsőrákét pedig 25-szörösére növeli. Ezenkívül jól megalapozott gyanú van arra is, hogy az alkoholfogyasztás nőknél az emlőrák előfordulás gyakoriságát is növeli.

Már a 90-es évek elején felmerült, hogy az agyműködést segíti némi bor- vagy sörfogyasztás. Ekkor "francia paradoxon" néven volt ismert az a feltételezés, hogy kevés alkohol jót tesz az egészségnek.  Az elnevezés arra utal, hogy a franciáknak kisebb az esélyük a szívrohamra, mint az amerikaiaknak, pedig étrendjük hasonló mennyiségű zsírt tartalmaz. Későbbi kutatások összefüggést fedeztek fel a mérsékletes sörfogyasztás és a szívbetegség kisebb előfordulási esélye között.

Most a mértékletes alkoholfogyasztás agyműködésre gyakorolt hatásáról jelent meg új eredmény. A Harvard School of Public Health (Boston) kutatója, Francine Grodstein és munkatársai több mint 12 ezer, 70-81 éves nő bevonásával végeztek vizsgálatokat. A kutatócsoport egy korábbi egészségügyi felmérés adatait is felhasználta. Ez egy telefonos teszt volt, amely a 12 ezer nő mentális képességeit vizsgálta két évvel ezelőtt. Főleg a memóriájuk működését figyelték: például olyan feladatot kaptak, hogy soroljanak fel egy perc alatt annyi állatot, amennyi eszükbe jut, vagy idézzenek fel hosszú számsorokat visszafelé.

Grodstein és csapata a két évvel ezelőtti és a mostani eredmények közötti különbségeket analizálta. A vizsgálat kimutatta, hogy 23%-kal kisebb volt a szellemi hanyatlás aránya azok között, akik ezalatt az időszak alatt naponta egy pohárnyi alkoholt fogyasztottak, mint azok között, akik egyáltalán nem ittak. Az, hogy bort vagy sört fogyasztottak, az eredményekben nem hozott különbséget.

Óvatos következtetések

Pontosan hogyan serkenti az alkohol az agyműködést? A kutatók azt gyanítják, hogy a kedvező érrendszeri hatások az agyra is kiterjednek. Úgy érvelnek, hogy a jobb véráramlás segít megőrizni a tudati működési funkciókat és megelőzni az agyi érbetegségeket.

Az azért nem túl valószínű, hogy mostantól kezdve az orvostársadalom mindenkit lelkesen ivásra buzdítana. "Attól tartok, ez nem lenne a legmegfelelőbb üzenet" - mondja a kutatás vezetője. "Bármennyire is bizonyított, hogy a mértékletes alkoholfogyasztásnak kedvező élettani hatásai vannak, nagyon óvatosnak kell lennünk ivási szokásainkkal. Az ital kétélű kard. Túlságosan jól ismertek a veszélyei annak, ha túlzásba viszik élvezetét." Denis Evans, az időseket sújtó betegségekre specializálódott orvos is óvatosságra int. "A dohányzás teljes tiltása egyértelmű és egyszerű. Az alkoholfogyasztás teljes tiltása ennél bonyolultabb."

Az Alzheimer-kór szemszögéből

Jónéhány kutatás mutatott ki kölcsönhatást az alkohol és egy apolipoprotein E nevű protein között, amelynek jelenléte az emberi szervezetben növeli az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét. Ezért Grodstein professzor azt a kérdést is megvizsgálta, vajon a mértékletes ivás nem használ-e a kór szempontjából veszélyeztetett embereknek. Ennek érdekében külön foglalkoztak a vizsgált alanyoknak egy olyan alcsoportjával, akiknek apolipoprotein E-génváltozatuk volt. Ebben a kisebb csoportban azonban nem volt különbség az antialkoholisták és az alkalmi ivók szellemi teljesítménye között, tehát ez alapján az Alzheimer-kór kialakulását nem akadályozza meg az alkoholfogyasztás.

[origo]



Küldje tovább ismerősének!


Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!



[origo] legfrissebb

Csak gyári memóriákkal fog menni az Xbox
Emelkedéssel nyitottak a New York-i tőzsdék
A nagypapa jobb arc, mint a szerelmes robot
Szirénázva tüntettek a megszorítás ellen a tűzoltók
Varga: A Fiorentina van olyan, mint a Lyon és a Liverpool



Időjárás

Hőmérséklet:
min: 5 , 10 °C
max: 12 , 17 °C

Változékony, hűvös idő
tovább


hirdetés


A jövő zenéje - Contessa


Olcsó géntesztek

Egyre több cég kínál otthoni mintavételt igénylő genetikai vizsgálatot.

Ön szeretné-e így megtudni, hogy hibás génváltozataink milyen betegségekre hajlamosítanak?

Nem bízom az eredményben
Nem, mert félek a génlopástól
Igen, ez egy érdekes kiegészítő lehetőség

A szavazás állása



Fórum

Na akkor írjon már valaki egy bizonyítékot az evolucióra!
Avar topik
Meddig tart a finnugorizmus uralma?
Érdekességek, elgondolkodtató furcsaságok a múlt nyomaiban
Magyar őstörténet


TIPP


génterápia


agyvérzés


allergia


LINKCENTRUM


szex


férfiaknak


nőknek


HETI TOPLISTA


Shakira


Angelina Jolie


Görög Zita


Most keresik a többiek!