Újabb bizonyíték a szabadgyökök és a rák kapcsolatára

A szabadgyökök, azon belül is az ún. reaktív oxigénfajták (ROS) régóta ismertek, mint az öregedési folyamatok főszereplői, de okozhatnak daganatot és más betegségeket is. Dr. Richard Kolodner (Ludwig Institute for Cancer Research, San Diego) és munkatársai élesztőkben azonosítottak olyan DNS-javító mechanizmusokat és sejtciklus-kontrolláló géneket, melyek által a sejtek képesek közömbösíteni a szabadgyökök károsító hatásait.

A DNS megváltozásait (mutációit) és a genetikai állomány (genom) szerkezetének átrendeződését nagymértékben az oxigén-szabadgyökök okozzák. A DNS-mutációk kijavítása és a sejtciklus, azaz sejtosztódás kontrollálása ezért rendkívül fontos folyamat a szervezetben, mivel ezen folyamatok hiánya vagy meghibásodása rákos sejtek keletkezését okozhatja. Dr. Kolodner és kutatócsoportja egy olyan géncsoportot fedezett fel, amely képes megakadályozni egyes, szabadgyökök okozta DNS-mutációk kialakulását.

A kutatók élesztőtörzseken dolgoztak, melyek rendkívül jó modellszervezetek az emberi szervezet egyes génjeinek tanulmányozására. Az élesztőtörzsekben a TSA1 nevű gént mesterségesen megváltoztatták (azaz mutációt hoztak létre), ami emelkedett oxigén-szabadgyök termelést eredményezett. Ennek a mutációnak a hatásait vizsgálták olyan törzseken, melyek vagy a sejtciklus-kontrolláló gének, vagy a DNS-t kijavító gének mutációját is hordozták. Így tanulmányozhatóvá vált, hogy a megváltoztatott gének hatására képesek lesznek-e a törzsek a szabadgyökök hatásainak a kivédésére. Csak az a törzs maradt életben, amely a normális, szabadgyök-közömbösítő, nem mutáns géneket hordozta, tehát az újonnan felfedezett génszakaszok nagyban hozzájárulnak az oxigén-szabadgyökök elleni védelemben.

Az eredmények ismét alátámasztották, hogy a sejtek által termelt oxigén-szabadgyökök gén-instabilitást okoznak, amely nagymértékben hozzájárul a rák kialakulásához. A vitamindús táplálkozással a szervezetbe bevihető ún. antioxidáns hatású molekulák képesek megkötni a sejtekre veszélyes szabadgyököket.

Komódi Edina