Már a tíz hónapos csecsemőknek is van szótáruk

Vágólapra másolva!
Amerikai kutatók kísérlettel cáfolták, hogy az egyévesnél fiatalabb csecsemők képtelenek lennének egyszerű szavak elsajátítására.
Vágólapra másolva!

Kétéves gyermekek már minden nehézség nélkül képesek a tárgyakat az azokat jelölő szavakkal összekötni - legyen szó egy izgalmas játékról vagy egy érdektelen kilincsről. De közismert, hogy még a feleennyi idős kisgyerekek is össze tudják kapcsolni a tárgyat - amelyet anyjuk tekintetét követve ragadnak meg - az elhangzott kifejezéssel.

A büszke édesanyák azonban ennél merészebb következtetéseket is levonnak gyermekük nyelvi kompetenciáját illetően. Vajon mennyire megalapozottak ezek az elbeszélések? Lehetséges-e, hogy a csecsemők már az első születésnapjuk előtt rendelkezzenek bizonyos szókinccsel?

A kérdés tisztázására a Temple Egyetem pszichológusa, Kathy Hirsh-Pasek és munkatársai először végeztek átfogó vizsgálatot a 10 hónaposnál nem idősebb gyerekek körében. A kutatás során negyvennégy csecsemő szótanulási képességeit ellenőrizték. Az édesanyák elbeszéléseiből előzetesen az derült ki, hogy a gyermekek átlagosan tizennégy szót biztosan ismernek.

A kutatók négy ismeretlen tárgyat mutattak a csecsemőknek. A tárgyakat párosával adták a kezükbe, és úgy válogatták össze, hogy a pár egyik tagja a kicsik számára unalmas, a másik pedig érdekes legyen (pl. fehér kilincs és kék csillogó varázspálca; barna sörnyitó és rózsaszín csörgő). Az egyes tárgyakat ráadásul kitalált szavakkal jelölték (pl. modi, glorp, dawnoo és blicket). A pszichológusok arra voltak kíváncsiak, hogy képesek-e a csecsemők összekapcsolni az új tárgyakat a szintén ismeretlen szavakkal. Anyjuk ölében ülve a csecsemők először egy forgatható asztalon megkapták kettesével a tárgyakat. Ekkor a kutatók azt ellenőrizték, hogy melyik tárgy kelti fel inkább az érdeklődésüket. A várakozásoknak megfelelően kivétel nélkül a színes, hangos játékok élveztek nagyobb figyelmet.

Ezek után egy asztalon egymás mellé helyezve mutatták be nekik a két tárgyat. A csecsemőket két csoportra osztották. Az első vizsgálati csoportban a vezető rámutatott az érdekes tárgyra, miközben kimondta az egyik kitalált szót. A másik csoportba tartozó csecsemőknél az unalmas tárgyat jelölték meg ugyanezzel a szóval. Erre azonban hiába mutogattak, mert a csecsemők itt is az érdekes tárgyat nézték. Tehát függetlenül attól, hogy a vezető melyik tárgyra nézett és mutatott, miközben ismételgette a szót, a csecsemők minden esetben a számukra érdekes tárgyat nézték. Amikor pedig a kicsik tekintete elkalandozott, és a kísérletvezető kimondta a szót, mindannyiszor az érdekes tárgyra néztek. Mindebből kitűnik, hogy a 10 hónapos gyerekek képesek voltak egy új szót egy addig ismeretlen tárggyal összekapcsolni.

Az első csoportban a továbbiakban érdekes megfigyelésre jutottak. A csecsemők ugyanis nem csupán az ismeretlen szó és az érdekes tárgy összekapcsolására voltak képesek, hanem amikor a kísérletvezető egy másik ismeretlen szót mondott ki, akkor a gyerekek elfordultak a tárgytól, és egy újabb érdekes játékot kerestek. (Valószínű, hogy amikor az új szót hallották, azt kezdték kutatni, hogy melyik tárgy felelhet meg neki, mert az előttük lévő tárgy már foglalt.) Amikor pedig a vezető újra kimondta a korábbi szót, meglepetésre a csecsemők 80 százalékának tekintete visszatért az előző tárgyra.

Ez az első olyan kísérlet, amely megmutatta, hogy a csecsemők képesek az elhangzott szóval egy tárgyra asszociálni. Mindazonáltal idősebb társaikkal szemben erre csak akkor képesek, ha az adott tárgy kellőképpen felkeltette az érdeklődésüket.

"A tíz hónapos kicsik az elhangzott megjelölést egyszerűen 'összeragasztják' a számukra legérdekesebb tárggyal. Talán ez is az oka annak, hogy a gyerekek gyorsabban jegyeznek meg szavakat, amikor a számukra már eleve izgalmas tárgyra a szülők is odafigyelnek és megnevezik" - állítja Shannon Pruden, a Child Development nevű szakfolyóirat áprilisi számában megjelent tanulmány egyik szerzője.

Ugyanakkor a kísérlet azt is megmagyarázza, hogy mi az oka annak, hogy a csecsemők az első szavakat olyan nehezen sajátítják el, miközben 18 hónapos kor körül ez a folyamat látványosan felgyorsul. "A 18 hónapos kisgyerek már fejlett szociális képességekkel bír, és szinte képes arra, hogy 'belelásson' a beszélő fejébe és abba a hatalmas szókészletbe, amelyet a felnőtt használ. Nyolc hónappal fiatalabb társaik azonban még nem képesek kilépni saját nézőpontjukból."