Üvegbéka és társai: új fajok Ecuadorból - képek

Miközben felgyorsult iramban és mértékben zajlik a fajok kipusztulása bolygónkon, a kutatók a világ eddig érintetlen zugaiba is eljutnak, hogy felmérjék és dokumentálják a még fellelhető élővilág sokszínűségét. Ilyen területet jártak be annak az expedíciónak a tagjai, akik Ecuador egy eldugott vidékén, a Nangaritza folyó völgyében négy új kétéltűt, egy hüllőt és legalább hét rovarfajt fedeztek fel. A kétéltűek kipusztulása ellen küzdők számára örömteli hír, hogy a perui határ közelében fekvő területen egy olyan békapopulációt is találtak, amely mentes a világ kétéltűinek harmadát veszélyeztető gombától.

Az állatokra a Conservation International, egy természetvédelemmel foglalkozó nemzetközi szervezet kutatócsoportja bukkant rá idén áprilisban a Rapid Assessment Program keretében.

Forrás: CI/Jessica Deichmann

Egy a Bolitoglossa nemzetségbe tartozó szalamandra

Az expedíció célja az Ecuador délkeleti részén fekvő Nangaritza folyó felső részének feltárása volt, mely geológiailag izolált az Andok egyéb részeitől, lehetővé téve endemikus (bennszülött) fajok kialakulását. A folyó völgye egy hegyvidéki, erdős területen fekszik, és az emberek számára nehezen hozzáférhető. A völgy fölé magasodó, a helyiek által Tepuy-nak nevezett, lapos tetejű hegyek számos endemikus és más olyan fajnak nyújtanak menedéket, melyek populációi a Föld más vidékein a kipusztulás szélén állnak, így a kutatók remélték, hogy a völgyben is hasonló élővilágra bukkannak.

Forrás: CI/Holger Baum

Levélutánzó szöcske (Typophyllum sp.), ciripelése az ember számára nem hallható

Az ecuadori és amerikai biológusokból álló csoport tagjai a kéthetes expedíció során igyekeztek minél aprólékosabban feltárni a korábban érintetlen terület állat- és növényvilágát, hogy még időben megkezdhessék annak védelmét. Az új fajok között található egy piros-sárga színű nyílméregbéka-faj (Dendrobates sp.), egy levelibéka (Osteocephalus sp.), egy a Pristimantis nemzetségbe tartozó béka, egy szalamandra (Bolitoglossa sp.), valamint egy a leguánalakúak közé tartozó gyík, egy Enyalioides-faj.

Forrás: CI/Peter Hoke

A kutatótábor a Nangaritza folyónál

A kutatók meglepetésére rábukkantak egy egészséges csonkaujjúbéka (Atelopus) populációra is, mely azért jelentős, mert a faj egész elterjedési területén jelentősen megritkult egy kétéltűekre halálos gombafaj, a Batrachochytrium dendrobatidis miatt. Megtaláltak egy olyan teljesen átlátszó üvegbéka fajt (Nymphagus chancas) is, amelyet eddig csak Északkelet-Peruban figyeltek meg.

Forrás: CI/Jessica Deichmann

A hátán az ebihalát cipelő hím nyílméregbéka (Dendrobates sp.)

A biológusok további hét, a tudomány számára eddig ismeretlen rovarfajt találtak, s ezek közül kettő teljesen új nemzetséget alkot, valamint újra felfedezték a fürgeszöcskék (Tettigoniidae) közé tartozó, már kihaltnak hitt Loja laevis-t, melyet több mint 100 éve, az első leírása óta nem láttak.

Forrás: CI/Luis Coloma

Az átlátszó bőrű üvegbéka (Hyalinobatrachium pellucidum)

A Nangaritza folyó medencéje számos madár részére is kedvező élőhelynek bizonyul. Az expedíció kettő, erre a hegyvidéki területre nézve endemikus fajt talált, ezen kívül legalább 25 olyat, mely ritka Ecuadorban, és további tizenegyet, melyek globálisan veszélyeztetettnek minősülnek.

Forrás: CI/Holger Braun

Erről a fehérarcú szöcskéről is feltételezik, hogy egy eddig le nem írt csoport tagja

A régió egy része jelenleg is védelem alatt áll, ám a biológusok szeretnék ezt kiterjeszteni, hogy megőrizzék ezt a különleges élővilágot. A terület védelmét a bennszülött shuar közösségek és más helyi gazdálkodó szervezetek látják el, akik szintén szeretnék, ha magasabb természetvédelmi státuszt kapna a terület.

Forrás: CI/Holger Braun

Az újonnan felfedezett leguán (Enyaloides sp.)

Gyorsított feltérképezés

A Rapid Assessment Programot (RAP) 1990-ben hívta életre a Conservation International, hogy felgyorsítsa a különböző élőhelyek élővilágának feltérképezését, lehetővé téve, hogy a fokozott veszélynek kitett helyek még időben védelemben részesüljenek. A mélyreható biodiverzitási kutatások általában évekig tartanak, ám ez nagyon hosszú idő ahhoz képest, hogy becslések szerint óránként 3 faj tűnik el a Föld színéről. A Conservation International expedíciói ezért mindössze 3-4 hetesek, s olyan terepi biológusok vesznek rajtuk részt, akik rövid idő alatt feltérképezik az adott terület élőlényeit, és javaslatokat tesznek az élőhely védelmére.

ForrA!s: CI/Holger Braun

Jellegzetes, pergő hangot adó új szöcskefaj (Mystron sp.)

Az expedíció területe a magasból