Napenergiával a föld körül

Solar 2
Vágólapra másolva!
Kizárólag napenergia hajtja a Solar Impulse 2 repülőgépet, amely a Föld körberepülésével kívánja bizonyítani a napenergia hajtás létjogosultságát a repülésben is.
Vágólapra másolva!

Ha nem is 40 nap alatt, de a föld körül

Helyi idő szerint március 9-én reggel 7 óra 10 perckor emelkedett a levegőbe a csak és kizárólag napenergiával hajtott repülőgép, a Solar Impulse 2, az Egyesült Arab Emírségek fővárosa, Abu Dzabi Al Bateen repülőteréről.

Levegőben a kizárólag napenergiával hajtott Solar Impulse 2 repülőgép Forrás: Solar Impulse

A gép eddig mintegy 400 kilométeres távolságot tett meg, és várhatóan 12 órás repülést követően éri el Ománt, - tudósít a Live Science a kalandos kísérletről. A gép a további repülése során Indiában, Mianmarban és Kínában fog leszállni, mielőtt nekivágna a vállalkozás egyik legnehezebb szakaszának, a Csendes-óceán átrepülésének.

Indulás előtti előkészületek a pilótafülkében Forrás: Solar Impulse

A Solar Impulse 2 az észak-amerikai kontinens átszelés közben az Egyesült Államok három nagyvárosában hajt végre technikai leszállást, majd újabb óceánrepülésbe kezd; átrepüli az Atlanti-óceánt. A tervek szerint Dél-Európában, vagy Észak-Afrikában lesz még egy leszállása, mielőtt a tervek szerint áprilisban célba érne Abu Dzabiban.

Nagyobb a fesztávja, mint az „égi elefántnak”

A Solar Impulse 2 2014. június 2-án hajtotta végre az első próbarepülését a svájci Payerne légi bázisról. A 2 óra 17 perces tesztrepülés során Markus Scherdel berepülőpilóta ült a gép fülkéjében. A különleges gép 71,9 méteres szárnyfesztávolsága meghaladja a Boeing 747-es „Jumbo Jet” szárnyszélességét, de 2 300 kilogrammos súlya kisebb, mint a Toyota Tundra terepjáróé.

A napelemes Solar Impulse 2 és a Boeing 747-es "Jumbo Jet" szárnyfesztávolságát összehasonlító infógrafika Forrás: Solar Impulse

A kísérleti repülések során a gép 5 500 láb, azaz 1670 méteres repülési magasságot ért el, 55,6 km/órás átlagsebesség mellett. Az elektromos motorok hajtásához szükséges energiát a gép szárnyaira szerelt 17 248 napelem gyűjti össze, és az akkumulátorokba tárolt energia biztosítja motorok működését éjszaka. A napelemek annyira érzékenyek, hogy nappal még borongós időben is képesek napenergiát akkumulálni.

A kéttollú légcsavarok 4 méter átmérőjűek Forrás: Jean Revillard/Rezo.ch

A gép repülése során végig az északi féltekén haladva kerüli meg a földet. André Borschberg, a Solar Impulse vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalkozással a napenergiában rejlő lehetőségek kiaknázására szertnék felhívni a világ közvéleményének figyelmét.

Előremutató kísérletek

A Solar Impulse svájci cég a hosszútávú, napenergiával hajtott repülőeszközök kifejlesztésére szakosodott. A fejlesztőcsapat élén Bertrand Piccard fizikus áll, aki az első leszállás nélküli földkerülő ballonrepülés másodpilótája volt.

A gép hivatalos svájci bemutatója Forrás: Solar Impulse | Photographe| Rezo.ch/Solar Impulse | Photographe| Rezo.Ch

Az 1958-as születésű Piccard nagyon híres felfedező dinasztia sarja. Apja, Jacques Piccard volt aki Don Walsh társaságában 1960 január 23-án először érte el a világóceán legmélyebb pontját közel 11 kilométeres mélységben, a Mariana-árokban, nagyapja, Auguste Piccard pedig az első volt, aki egy héliummal töltött ballon fülkéjében feljutott a sztartoszférába.

A fejlesztőcsapat főnöke, Bertrand Piccard híres felfedező dinasztia sarja Forrás: Wikimedia Commons

A fejlesztőmunka eredményeként megkonstruált első gép, a Solar Impulse 1, 2009 decemberében hajtotta végre szűzfelszállását, közel 9 órát töltve a levegőben. Piccard és Borschberg 2012-ben sikeres repülést hajtottak végre Svájcból Marokkóba.

A gép szerkezeti felépítését ábrázoló infógrafika Forrás: Solar Impulse

A kedvező tapasztalatok alapján már 2011-ben hozzáfogtak a jóval nagyobb hatótávolságú Solar Impulse 2 fejlesztési munkáihoz. A lítium-polimer akkumulátorokba tárolt elektromos energia hajtja meg a négy, egyenként 10 lóerős (7,5 kW) teljesítményű, kéttollú légcsavarokkal felszerelt motorokat.

A Solar Impulse 2 8500 méteres utazómagasságon legfeljebb 140 km/órás sebességgel képes repülni Forrás: Futura Science

A gép szolgálati csúcsmagassága 8 500 méter, maximálisan 12 000 méteres magasságig képes felhatolni. A földkörüli repülés nem kockázatmentes vállalkozás, a rendkívül könnyű sárkányszerkezet különösen kitett az erős magassági szeleknek. A Solar Impulse 2 140 km/órás maximális sebesség elérésére képes, utazósebessége 90 km/óra.