Napelemes repülővel a sztratoszférába

sztratoszféra
Mivel a SolarStratos kabinja nem túlnyomásos, a merész vállalkozást csak űrhajós-szkafanderben lehet végrehajtani
Vágólapra másolva!
Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.
Vágólapra másolva!

Az elektromos és a napelemes járművek a 21. század legnagyobb kihívásai

A projekt mögött álló Raphael Domjan szerdán mutatta be a SolarStratos nevű hófehér, kétüléses járművet, amelynek hosszú szárnyait 22 négyzetméternyi napelem borítja. A férfi szerint amennyiben a küldetése sikeres lesz, akkor a SolarStratos lesz az első ember vezette napelemes repülőgép, amely feljut a sztratoszféráig.

Raphael Domjan a SolarStratos makettjével Forrás: Orbiter. ch Space News

Domjan, aki a nyugat-svájci Payerne légibázisán mutatta be a repülőgépet, közleményében úgy fogalmazott: "azt szeretnénk megmutatni, a jelenlegi technológia lehetővé teszi, hogy megvalósítsuk és még túl is szárnyaljuk mindazon lehetőségeket, amelyeket a fosszilis tüzelőanyagok kínálnak számunkra". Mint hangsúlyozta: "

A SolarStratos tesztrepülései jövő februárban, a közepes magasságú repülések jövő nyáron kezdődnek. A tervek szerint Domjan 2018-ban próbálkozik meg először a sztratoszféra elérésével.

Biológiai értelemben itt már a világűr viszonyai érvényesülnek

A repülőgép súlyának alacsonyan tartása érdekében az utasfülke nem lesz túlnyomásos, vagyis Domjan űrruhát fog viselni.

A speciális szkafandert napelemek fogják működtetni,

ami ez idáig egyedülálló fejlesztés. A sztratoszféra a Föld felszínéhez legközelebbi légköri réteg, a troposzféra felett helyezkedik el. A közepes szélességi körökön a sztratoszféra alsó határa 10, felső határa 50 kilométeres magasságban van.

A sztratoszférában biológiai értelemben már a világűr viszonyai uralkodnak Forrás: NASA

A sztratoszférában – ellentétben a legalsó és legvastagabb atmoszferikus réteggel -, a hőmérséklet változó, és nem a magasság növekedésével arányosan csökken. A sztratoszféra határának közelében, a hőmérséklet „alig" mínusz 3 Celsius fok, szemben a troposzféra felső, 10-12 kilométer magasságban húzódó határával, ahol a hőmérséklet mínusz 45 és 60 fok körüli értékre csökken.

A sztratoszférának ezt a különleges sajátosságát a Nap ultraviola sugárzása okozza,

amely felmelegíti a felső, rendkívül ritka légrétegeket. Ugyanakkor a sztratoszféra alsó határán is már annyira ritka a levegő, hogy túlnyomásos pilótakabin, vagy szkafander nélkül nem lehetne életben maradni az oxigén elégtelen mennyisége miatt.

Mivel a SolarStratos kabinja nem túlnyomásos, a merész vállalkozást csak űrhajós-szkafanderben lehet végrehajtani Forrás: Raphael Demjan

Ha a kabin nem túlnyomásos, az űrhajós szkafanderre a miatt is szükség van, mert a 18 900 illetve 19 100 méteres magasság között húzódó úgynevezett Armstrong-vonalon a légnyomás lecsökkenése miatt 37 Celsius fokra csökken a víz forráspontja, azaz az ember vére felforrna megfelelő védőeszköz nélkül.

25 ezer méteres magasság a kitűzött cél

A 44 éves Domjan szerint a SolarStratos 25 ezer méteres magasságban is képes repülni.

A számítások szerint a sztratoszférát célzó utazás nagyjából öt órát vesz igénybe.

Két és fél óra az odaút, 15 perc a magasban, majd három óra a visszaút a Földre. Domjan mindössze néhány hónappal azután ismertette magasra törő terveit, hogy két honfitársa, Bertrand Piccard és André Borschberg a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülőgéppel.

A Solar Impulse 2 napelemes repülőgépnek sokszor 10 ezer méteres magasságokba kell repülnie, hogy teljesen feltölthesse akkumulátorait Forrás: Origo

A Solar Impulse 2 tavaly márciusban indult Föld körüli útjára, amelyet 17 szakaszra bontva teljesített. A gép 43 ezer kilométert repült, átlagosan 45-90 kilométeres óránkénti sebességgel haladt,

összesen 23 napot töltött a levegőben, négy kontinenst, két óceánt és három tengert átszelve.

A világ körberepülésével a vállalkozás fel akarta hívni a figyelmet a megújuló, környezetbarát energiára.
Domjan 2014-ben indította el a SolarStratos projektet, két évvel azután, hogy a világon elsőként körbevitorlázta a Földet egy kizárólag napenergia-hajtotta hajóval.