Elkészült a százlábú genetikai térképe

százlábú
Strigamia maritima
A százlábú genetikai térképét készítette el egy több mint száz tudósból álló nemzetközi kutatócsoport. Felfedezték, hogy az állatnak nincsenek a fényérzékelést, se a biológiai órát kódoló génjei.

Az észak-európai százlábú (Strigamia maritima) genomját feltérképező, 12 ország tudósaiból álló csoport megállapította: az állatnak körülbelül 15 ezer génje van, mintegy 7 ezerrel kevesebb, mint az embernek.

A PLoS Biology szaklapban közzétett tanulmány szerzői szerint úgy tűnik, a százlábúnál hiányoznak az állatok biológiai óráját kódoló gének, és nincs egyetlen, csak a látással összefüggő génje sem.

"A százlábú a föld alatt él és nincs szeme, nem meglepő tehát, hogy a fény érzékelésében résztvevő gének nagy része hiányzik. Minden bizonnyal mégis van valamilyen alternatív módjuk arra, hogy megérezzék, ha fény éri őket, mert ilyenkor el akarnak bújni" - mondta Michael Akam, a Cambridge-i Egyetem zoológusa, a kutatás egyik vezetője.

Strigamia maritima Forrás: Dr. Carlo Brena

Hozzátette: érdekes, hogy nincs biológiai órája, vagy ha van is, erősen különbözhet attól, amit más állatok használnak.

Nevével ellentétben a százlábúnak sosem volt pontosan száz lába. A part menti élőhelyeken előforduló Strigamia maritima lábpárjainak száma 45 és 51 között van, mindig páratlan szám.