Képeken a SpaceShipTwo katasztrófája

virgin galactic katasztrófa
Mojave-sivatag, 2014. november 1. Kombókép a Virgin Galactic társaság SpaceShipTwo magánűrhajójának katasztrófájáról a kaliforniai Mojave-sivatag felett 2014. október 31-én. Az űrrepülőgép leválik az azt magasba emelő, külön erre a célra épített WhiteKnightTwo hordozó-repülőgépről, majd felrobban, miután a leválás után begyújtotta rakétahajtóművét. A balesetben az egyik pilóta életét vesztette, a másik súlyosan megsérült. (MTI/AP/Kenneth Brown)
Vágólapra másolva!
Újabb képeket adtak ki a a Virgin Galactic próbarepülés közben lezuhant űrrepülőgépéről. A felvételeken látszik, ahogy a SpaceShipTwo leválik hordozógépéről, majd felrobban a levegőben. A teljes vizsgálat akár egy évet is igénybe vehet.
Vágólapra másolva!
Az űrrepülőgép leválik az azt magasba emelő, külön erre a célra épített WhiteKnightTwo hordozó-repülőgépről, majd felrobban, miután a leválás után begyújtotta rakétahajtóművét. Forrás: MTI/AP/Kenneth Brown

Akár egy évig is eltarthat a vizsgálat

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet elnöke, Christopher Hart egynapi vizsgálat után bejelentette, hogy további négy-hét napra van szükség az eset helyszíni kivizsgálásához, hiszen az űrrepülő darabjai egy nagyjából nyolc kilométeres átmérőjű körben szóródtak szét a Mojave-sivatagban. Hozzátette azt is, hogy a próbarepülés “igen alaposan dokumentált”, így az adatok részletes elemzésével lefolytatott teljes vizsgálat akár egy évet is igénybe vehet - írja a BBC.

A helyszínt rendőrök őrzik, mert félő, hogy egyes darabok esetleg felrobbanhatnak. Forrás: AFP/Sandy Huffaker

Annyit már biztosan tudunk, hogy az űrrepülőgép egy élesben még nem tesztelt rakéta-hajtóanyagot használt, melynek biztonságosságát eddig csak földi kísérletek igazolták. Ugyanakkor a SpaceShipTwo előzőleg 54 repülést hajtott végre, ezek közül 34-et önállóan, vagyis a WhiteKnightTwo nevű hordozóeszközről leválva.

A Virgin Galactic információi szerint ezúttal “súlyos rendellenesség” lépett fel, miután a SpaceShipTwo levált hordozójáról. Cristopher Hart elmondta, hogy a hordozógépen három, az űrrepülőgépen pedig hat kamera működött a próbarepülés során, jóllehet ez utóbbiak állapotáról még nincs hír. A másodpilóta, Michael Alsbury a robbanásban életét vesztette, a pilóta, Peter Siebold, aki ejtőernyővel ért földet, súlyos sérüléseket szenvedett, azonban a hírek szerint már éber és beszél családtagjaival, így hamarosan sor kerülhet a meghallgatására.

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet szakértői vizsgálják a roncsokat Forrás: AFP/Josh Edelson

Folytatódhatnak a tesztek a vizsgálat alatt is

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet elnöke azt is közölte, hogy a Virgin Galactic a kivizsgálás alatt is folytathat további próbarepüléseket, és nyomban értesítik a vállalatot, ha bármi olyan információra bukkannak, ami “azonnali figyelmet követel”.

A Virgin azt remélte, hogy már 2015 elején fogadhatja az első űrturistákat, akik a cég ígérete szerint megtapasztalhatják a súlytalanságot, mint az igazi űrhajósok, és a világűr pereméről csodálhatják meg a Föld látványát.

A repülésekre több mint hétszáz foglalás érkezett eddig, jóllehet egy-egy út 250 ezer dollárba kerül. Az utaslistán a sztárvilág olyan nevei is szerepelnek, mint Tom Hanks, Justin Bieber, Ashton Kutcher és Leonardo DiCaprio.

Újabb hírek a brit médiából

A vasárnapi The Sunday Telegraph birtokába került email-üzenetekre és egyéb dokumentumokra hivatkozva azt írta, hogy az elmúlt években sok szakértő figyelmeztette Branson cégét az űrrepülőgéphez kifejlesztett rakétahajtómű veszélyeire. A lap által idézett vezető szakértők egyike, Carolynne Campbell már 2007 óta rendszeresen felhívta a Virgin Galactic és az amerikai szakhatóságok figyelmét arra, hogy a jármű üzemanyagához használt oxidáló anyag, a dinitrogén-oxid tulajdonságairól még nem tud annyit a tudomány, hogy ezt az anyagot az utasszállító légi járművek számára egyértelműen biztonságosnak lehessen tekinteni.

Más szakértők azt állapították meg most előkerült korábbi figyelmeztetéseikben, hogy a Virgin Galactic elavult tesztelési módszereket alkalmaz, és a teszteket nem veti alá független ellenőrzésnek. A vasárnapi brit sajtó felidézi, hogy a hajtómű földi próbái közben már 2007-ben is történt egy robbanás, amelyben három technikus meghalt, többen megsérültek.

Egy másik brit lap, a The Sunday Times által idézett szakértők szerint a súlytalanságra vágyó hírességeknek legalább 2020-ig várakozniuk kell a Virgin űrjáratára. John Zarnecky professzor, a brit űrügynökség tudományos tanácsadó bizottságának elnöke a lapnak nyilatkozva kijelentette: a szerencsétlenség öt évvel veti vissza a fejlesztést.

A 2015 eleji start álma immár szertefoszlott Forrás: MTI/AP/Ringo H.W. Chiu