A stonehenge-i arc rejtélye<br/>

Vajon Stonehenge alkotójának arca mered ránk több mint 4000 éve anélkül, hogy észrevettük volna?

Egy brit régész, Terrence Meaden szerint a hatalmas stonehenge-i monolitok egyikének oldalában egy kőbe vésett arc látható. Ha valóban így van, akkor ez az első emberábrázolás, amit a gigászi kőtömbökből rakott kőköröknél valaha is felfedeztek, illetve az egyik legrégebbi művészeti alkotásnak számít a Brit-szigeteken.
"Csak a véletlen műve volt, hogy a megfelelő napszakban jártam ott, mert csak akkor lehet észrevenni, amikor különlegesek a fényviszonyok.

Délután két óra körül látható, kb. egy óra hosszat, de csak a nyári hónapok alatt" - mondta Meaden.
Meglepő lehet, hogy eddig még senki sem fedezte fel az arcot. Meaden szerint ennek másik oka, hogy korábban a kutatók főleg a kövek homlokzatára, s nem az oldalaikra koncentráltak. A tudós szerint valóban nehéz felismerni az arcot, de ha egyszer már "beugrott", utána teljesen nyilvánvaló.
Stonehenge i.e. 2450. körül épült, s Meaden szerint a faragás is ekkoriban készülhetett, nem utólag került a kőre. Ki készítette és miért? A kő anyaga egy nagyon kemény homokkőfajta, így bárki csinálta, több száz órájába telt, mire elkészült vele. Miért bajlódott ennyit? Meaden szerint soha nem tudjuk meg, kinek az arca van a kövön. Talán Stonehenge tervezője néz minket évezredek óta, és mi eddig nem vettük észre őt.
A felfedezést most más régészek is megvizsgálják. Meaden azt állítja, hogy a Stonehenge-hez közel eső Avebury kőkörön más arcok is tisztán kivehetők.

K. M. - S. T.

További kőbe vésett arcok Avebury-ből. Nagyszerű képgyűjtemény.