A csábítás iskolája

"Nagyon csinosnak tartalak. Ágyba bújnál velem?" Ezt a kérdést tették fel egy kísérlet során amerikai egyetemistáknak. A válaszok meglepőek voltak. Vagy mégsem? A megkérdezett férfiak 73%-a igennel felelt, a nők közül senki sem. Mindkét nem számára mást jelent a kérdés. Vajon mi játszódik le az ember fejében, amikor mérlegeli a választ?

Ha egy férfi egy nőt randevúra hív, a pozitív válaszra az esélye 50%. Az első lépés megtételéhez nem kevés bátorság kell. Vajon mi a hódítás? Művészet vagy tudomány? Mi a fontos a nők számára egy férfiben? A válaszok széles skálán helyezkednek el, a cipő tisztaságától a testfelépítésen keresztül a személyiségig.

A kísérletek azt igazolták, hogy ha a nőknek férfiak fényképét kell sorba rendezniük, a sorrendet befolyásolja, ha a fényképek alá odaírják az alany keresetét. Minél több volt egy férfi éves keresete, annál csinosabbnak találták a nők. A sportkocsik, gazdagságot jelentő státusszimbólumok használata ezek szerint tehát nem öncélú dolog a férfiaktól.

A nők alapvető elvárása, hogy a partner intelligens, ambiciózus legyen, és rendkívüli módon vágynak az anyagi biztonságra is. A tipikus férfi ezért magát apróhirdetésében "fiatalosnak, klasszikus zenét kedvelőnek" írja le. De vajon neki milyenek az igényeik? A férfiak számára tulajdonképpen csak két dolog fontos: a leendő partner legyen csinos és fiatal. A társkereső hirdetésekben szereplő nők ezért tehát szinte kivétel nélkül "csinosnak mondottak, és vékonyak".

A személyes találkozáskor a férfiak a nők arcát is megnézik. Női arcokat ábrázoló fényképeknek az orr alatti részét számítógéppel megrövidítették. A férfiak ezeket sokkal nőiesebbnek találták, mint az eredetieket. Számukra a rövidebb arc termékenyebb partnert jelentett. Tévedés az is, hogy a nők a markáns férfiarcot kedvelik. Sokkal inkább előnyben részesítik a határozott, de szelíd arcú férfiakat. Az arcnál azonban még fontosabb számukra a férfi tekintete.

Lehet-e a szépséget mérni? A tudósok szerint minél szimmetrikusabb egy arc, annál szebb, sőt, ha az arc szimmetrikus, akkor ugyanolyan szimmetrikus a test is. A derék és a csípő méretének arányaiból a férfi már hátulról is, az arc megnézése nélkül meg tudja állapítani, hogy a nő egészséges-e, vállalhat-e gyermeket.  A férfiak esetében ennek eldöntése nem ilyen nyilvánvaló, a több férfihormon jelenlétét ugyanis a tudósok szerint a gyűrűsujj hossza jelzi. Akinek ez az ujja hosszú, fogékonyabb a zenére, sportra.

Ezek szerint a nő, mielőtt randevúra megy, tegyen a retiküljébe mérőszalagot? Szerencsére ez nem feltétlenül szükséges. A külső jegyek mellett erőteljes szerepe van a kommunikációnak is. A megfigyelések azt támasztják alá, hogy az olyan felelősségteles - és rendkívüli határozottságot követelő - munkát végző férfiak is, mint a tűzoltók és légiirányítók szinte megnémulnak, ha találkoznak a nagy Ő-vel.

Mi lehet a titok, vagyis mivel lehet ezt a bizonyos "igen"-re vonatkozó 50%-ot növelni? Egyesek az utánzásra esküsznek. Próbáljuk meg érzékelni a másik hangulatát, energiaszintjét, és legyünk a testbeszédének tükörképei. Közben a két intellektus a közvetítő közeg, a nyelv által teremt kapcsolatot. Nem véletlen, hogy dalok, és versek ezrei szólnak a szerelemről. Mindazonáltal egyértelmű jelzéseket is adunk. Már az ősember is azért készített szükségtelenül nagy, szinte használhatatlan kőbaltát, hogy jelezze az ellenkező neműeknek, hogy ő sikeresebb, erősebb, több tapasztalattal rendelkezik, mint a többi. A nők esetében ezt a szerepet a kozmetikumok játsszák. Piros ajakrúzs, vörös körömlakk. De miért pont vörös? A vörös, a vér színe, az a szín, amely a leginkább figyelemfelkeltő. S a férfiak, valljuk be, "szemlények". Náluk a látvány a legfontosabb, ezért van a nőknek ilyen változatos fegyvertáruk. Az sem véletlen, hogy a nők előszeretettel használnak kölnit. Számukra ugyanis az illat az elsődleges, ezt használja ki a kozmetikaipar. De nehogy azt higgyük, hogy a kölnitől csöpögő férfi kívánatosabb - a kísérletek azt bizonyították, hogy a férfi "eredeti illata" sokkal kellemesebb egy nő számára, sőt, az illat alapján rangsorolni is képes a férfiakat!

Az személyiség fontos ismertetőjegye a humorérzék. Hányszor kerülünk olyan kínos helyzetbe, hogy a hódítás időszakában például rendőrviccet mesélünk, majd utólag kiderül, hogy leendő partnerünk édesapja épp rendőr. Ilyenkor csak remélhetjük azt, hogy már elég jó pontot szereztünk eddig, melyekkel feledtetni tudjuk ezt a malőrt. A reakció vízválasztó lehet.
 
Akárhány tudós próbálja is bizonygatni az ellenkezőjét, a hódítás 100%-os módszere titok marad. Elég egyetlen szikra, és megtörténik a dolog. De szerepet játszik benne millió tényező, minden mozdulatunk, minden szavunk. Minden párkapcsolat kezdődik valahogy. Amikor az első csók lehetősége felmerül, s ráadásul azzal a reménnyel, hogy több is történhet… a csábítást nem hagyhatjuk abba, nem dőlhetünk hátra, nem pihenhetünk a babérjainkon. Az együttélés során minden nap egy kicsit meg kell hódítanunk a másikat, újra és újra fel kell gyújtanunk a "lángot".