Feltérképezték az Afrikából Ázsiába vándorló ősi telepesek útvonalát

Oxfordi kutatók rekonstruálták azt az útvonalat, amely mentén mintegy százezer évvel ezelőtt afrikai embercsoportok Ázsiába vándoroltak. A kutatók szerint az út a mai Pakisztán és India tengerpartját követte.

A kutatók eredményei nem csupán arra nyújtanak képet, hogyan települtek le Ázsia korai lakói, de azt is megmagyarázzák, hogy egyes elszigetelt dél-ázsiai csoportok miért rendelkeznek ma is hasonló génekkel.

A kutatók a Bengáli-öböl zárt Andamán-szigetein élő népek génmintái alapján rekonstruálták az ősi vándorutat.

Forrás: The George Washington University

Az Andamán-szigetek gyűjtögető-vadászó életmódot folytató lakosai ún. autochton népesség, akik a civilizált világtól elzártan élnek. Jellegzetes megjelenésük már az első antropológusokat is lenyűgözte. Sötét bőrük, tömött, göndör hajuk alacsony termetük elkülöníti őket a régió többi lakójától.

A kutatók az Andamán-szigeteken élő népek sajátos megjelenése mellett ősi életmódjuk és elszigeteltségük miatt is úgy vélik, hogy a szigetlakók a régió eredeti lakosait képviselik, akik Afrikát valamikor 53 000-93 000 évvel ezelőtt hagyhatták el.

A Föld benépesítésehttp://dsc.discovery.com/convergence/realeve/interactive/interactive.htmlLátványos interaktív összeállítás a vándorlási útvonalakról a Discovery Channel honlapján.

Phillip Endicott, az Oxford Egyetem tanszékének kutatója munkatársaival felfedezte, hogy az andamánok jellegzetes DNS-állománnyal rendelkeznek sejtjeik mitokondriumaiban. Ez a jellegzetes leszármazási vonal (M2 jelzéssel), valószínűleg egy alcsoportja lehet az M jelzésű nagyobb csoportnak, amelynek genetikai mintázatai (M-marker) Ázsia lakosainak nagy részében jelen vannak.

"Számos hasonlóság van a különböző indiai és egyéb délkelet-ázsiai vadászó-gyűjtögető csoportok között. Számításaink szerint ezen indiai csoportok 23 százalékában fordul elő M-marker" - jelentette ki Endicott.

Valószínűleg a különböző népek keveredése miatt nem találjuk meg az M2-t minden ázsiai emberben. Az M és az M2 csoportok hasonlósága azonban genetikai kapcsolatra utal.

"Eredményeink fényében a ma elszigetelten élő népek hasonlóságait nem tekinthetjük véletlen egybeesések: a történetük közös" - teszi hozzá Chris Stringer, a Londoni Természettudományi Múzeum professzora. "Ugyanakkor az a tény, hogy az M2 marker még olyan csoportoknál is megtalálható, akik kifejezetten hasonlítanak az európaiakra, arra utal, hogy a korai telepesek jelentős része teljesen beolvadt a környező népcsoportokba."

Kutatásaikról az American Journal of Human Genetics folyóiratban számolnak be.