Globális navigációs problémák - pilóták és tengerészek ma éjjel óvakodjanak!<BR/>

Vágólapra másolva!
A magánrepülőgépek pilótái, illetve egyes hajósok, utazók és gépkocsivezetők szombaton éjjel könnyen elveszíthetik tájékozódó-képességüket, ha a GPS-rendszerre támaszkodnak. A műholdas navigációs hálózatot ugyanis egy olyan számítógépes veszély fenyegeti, amely az ezredfordulós problémához hasonlítható.
Vágólapra másolva!

A GPS (Global Positioning System) kifejezés Globális Helyzetmeghatározó Rendszert jelent, amelynek keretében 24 műhold kering a Föld körül kb. 20 000 km magasságban. Bolygónk felszínét teljesen lefedve olyan jeleket sugároznak, melyeket egy GPS-vevőkészülék képes fogni, majd a jelekből kiszámolja a földrajzi koordinátákat, így meghatározza a készüléket használó földrajzi helyzetét. A meghatározás pontossága eltérő - az olcsóbb berendezések esetében méteres, a drágábbaknál viszont akár centiméteres is lehet. A készülék ezen kívül mérheti a sebességet, a haladási irányt és még sok fontos információt szolgáltathat.
A tengeri, tavi, folyami hajózás navigációjában, a repülésben, a szállítmányozás irányításában és az utazásokban egyaránt fontos szerepe van ennek a technológiának. Természetesen katonai alkalmazása is jelentős, hiszen annak idején eleve ilyen célokra alkották meg.

A gondot most az okozza, hogy a rendszerbe épített időmérő szerkezetek - amelyeket még az amerikai hadsereg fejlesztett ki a 70-es években - korlátozott számlálóképességgel rendelkeznek. Ez annyit jelent, hogy szombaton (ma) éjjel elérik maximális értéküket, s ezután automatikusan lenullázzák magukat, újra 1980. január 6-át, vagyis rendszerbe állásuk dátumát mutatva.

Az illetékesek szerint a komolyabb alkalmazásokat (pl. a nagy légitársaságok gépeit) nem fenyegeti veszély, mert már időben felkészültek erre a problémára. Gond csak az egyéni felhasználók között adódhat, de remélhető, hogy minél kevesebb balesettel végződik a szombat éjjeli kaland.

Ajánló:

A rendszer bemutatása, jelene és jövője.