A jövő sportja: robotfoci?

Augusztus 23. és szeptember 1. között rendezték meg Ausztráliában - idén negyedik éve - a Robocup 2000 elnevezésű robotfoci-világbajnokságot. 35 országból közel 100 csapat érkezett Melbourne-be, hogy az általuk kifejlesztett, mesterséges intelligenciával felvértezett robotok összemérjék az erejüket. A legfanatikusabbak jóslatai szerint 2050-re többen fognak szurkolni a robotfocistáknak, mint az élő, hús-vér labdarúgóknak.



A robotfoci lényege - csakúgy, mint a tradicionális focié -, hogy egy pályán két csapat próbálja a másik hálójába juttatni a labdát. A kerekeken guruló önműködő robotok igazi labdarúgócsapathoz hasonló pozíciókat foglalnak el: van köztük kapus, védő, középpályás és csatár. A robotfocisták emberi irányítás nélkül, maguk döntik el, hogy passzolni, kapura rúgni vagy cselezni kell-e az adott szituációban. A csapatok célja éppúgy a gólszerzés, mások leszerelése, a hatékony védekezés, mint a hagyományos meccseken. A robotok elejére kamerát és egy olyan lapot szereltek, amivel "elütik" a labdát - amelyről viszont "tudják", hogy a mechanika törvényei szerint mozog. A védők és a csatárok szabadon, minden irányban mozoghatnak, a kapus azonban a csocsóhoz hasonlóan csak a kapu előtt, azzal párhuzamosan (forogni azonban a saját függőleges tengelye körül tud).

Az első robotfoci vb-t 1997-ben rendezték Nagojában, Japánban. Azóta minden évben megmérkőznek a cyberfocisták, '98-ban a FIFA világbajnokságával egy időben Párizsban zajlottak a küzdelmek, '99-ben pedig Stockholm volt a házigazda. Idén Ausztráliában 50 000-en izgulhatták végig a küzdelmeket a helyszínen.

A robotfocibajnokságokat különböző, a robotok méretétől és számától függő ligákban játsszák. A kisméretű robotok ligájában (F180) a csapatokat 5 darab, maximum 15 cm átmérőjű automata robot alkotja, és egy pingpongasztal nagyságú területen fociznak. A közepes méretű robotok ligájában már 50 cm átmérőjűek a játékosok, és 9x5 méteres pályán játszanak. A SONY "négylábú" ligájában például 3-3 AIBO (Murzsi) kergeti a labdát. Végül létezik egy, az interneten keresztül is játszható verzió, ahol ún. szoftverjátékosok a mesterséges intelligenciát felhasználva szimulálják a játékot.

Részlet a tavalyi VB egyik nagyszerű mérkőzéséről

"A rózsaszínek bőszen forgolódnak, de sehogy sem találják a labdát. Hoppá! Egy programhiba miatt mindegyik a kapust mérte be. Most azt hiszik, hogy ő a labda. Szegény ULSQT-582 nem is sejti, micsoda támadás indult ellene! Közben a világoskékek megtalálták a labdát, de összevesztek rajta. Teljes patt-helyzet. A rózsaszínek pedig időt kérnek. Megkapják. Amíg megigazítják a programokat (a színérzékelőt újrakalibrálják), addig a kékeket kibogozzák." (A teljes szöveg a ViziPucok honlapon tekinthető meg.)

A robotfoci a robotika jelenleg egyik leglátványosabban fejlődő ága. A technológia fejlesztését és a bajnokságokat olyan szponzorok támogatják, mint a Sony, Silicon Graphic International, Fuji Xerox - nem véletlenül, hiszen ezeknek a cégeknek, illetve a részt vevő csapatok fejlesztő mérnökeinek remek alkalmat nyújt az esemény, hogy demonstrálják a robotikában a nano- és biotechnológia terén elért legújabb eredményeiket.

A tavalyi Robocup-bajnokságot összekötötték egy mesterségesintelligencia-kutatással és robotikával foglalkozó konferenciával is, ahol a tudósok egyetértettek abban, hogy a robotok a közeljövő társadalmának szerves részeivé válnak. Képesek lesznek kommunikálni, együttműködni és önállóan végrehajtani az utasításokat. Az idei világbajnokságot a melbourne-i interaktív-fesztivállal kapcsolták össze, s a rendezők célja, hogy a komputer alapú szórakoztatást és a high-tech elektronikát minél közelebb hozzák a látogatókhoz.

Mindenesetre a Robocup Szövetség már ma, a robotika hőskorában is úgy gondolja, hogy 2050-ben 11 önműködő humanoid robotfocista képes lesz legyőzni a hagyományos labdarúgó-világbajnokság győztes csapatát.

Varga Gábor

Ajánló:

A negyedik robotfoci világbajnokság hivatalos honlapja, az egyes csapatok egymás elleni eredményeivel. Az utánpótlás világbajnoksága.