A küldetés hivatalos neve: International Space Station Flight 3A.
Űrrepülőgép: Discovery, STS-92 (100).
A küldetés főbb eseményeinek rövid összegzése:
- a Z1 oszloptartó szerkezet felszerelése a Unity modulra;
- a PMA-3 kikötőelem felszerelése a Unity modulra;
- a SAFER rakétahátizsák tesztelése;
- négy űrhajón kívüli munka.
Különböző okok miatt a startot négyszer kellett elhalasztani. A legénység munkáját technikai problémák hátráltatták. A leszállás az eredetileg tervezetthez képest két nappal később történt.
Discovery: sivatagi show
Két napos várakozást követően kedden végre landolt a Discovery űrrepülőgép, a kietlen Mojave-sivatagban.
2000. október 25.
Discovery: hétfőn sem sikerült a landolás
Nehezen indult és számos technikai nehézség hátráltatta a 100. űrrepülőgépes küldetést, de végül minden remekül alakult. Cikkünkben a Discovery legénységének az út második szakaszában végrehajtott munkájáról nyújtunk képes-filmes összefoglalót. A gép egyelőre képtelen landolni a rossz időjárási viszonyok miatt.
2000. október 24.
Újabb kikötőelem került az űrállomásra
A Discovery legénysége hétfőn sikeresen elvégezte a küldetés második legfontosabb feladatát: újabb dokkolóegységet szereltek fel a Unity 1 modulra.
2000. október 17.
Discovery: mozgalmas és izgalmas hétvége
Pénteken radar nélkül is simán megtörtént a dokkolás. Szombaton egy rövidzárlat borzolta a kedélyeket, de a Z 1 kikötőelem csatlakoztatása így is sikerült. Az első űrséta viszont végre teljesen zökkenőmentesen zajlott. Részletes beszámoló képekkel és videókkal.
2000. október 16.
Megvakult a Discovery
A Discovery küldetését újabb probléma nehezíti: nem működik a fő TV-antenna, amelyet az űrállomáshoz való dokkolásnál is használnak.
2000. október 13.
Végre repül a Discovery
Négy halasztást követően, október 11-én helyi idő szerint 19.17-kor startolt a Discovery, hogy legénysége végrehajtsa a 100. űrrepülőgépes küldetést. A NASA videóinak segítségével az űrhajósok szemszögéből is végignézheti a felszállást!
2000. október 12.
Discovery: ez már nem lehet igaz!
Ha nem kísértene a Challenger 1986-os tragédiája, azt írhatnánk, hogy valóságos átok ül a 100. űrrepülőgépes küldetésen. Egy meglazult apró alkatrész miatt kedden este ismét elhalasztották a startot.
2000. október 11.
Discovery: most az időjárás miatt késik a start
Egyelőre nincs szerencséje a NASA-nak a 100. űrrepülőgépes küldetéssel: előbb két technikai probléma hátráltatta a fellövést, legutóbb pedig a rossz időjárási viszonyok miatt kellett elhalasztani a startot.
2000. október 10.
Kettős hiba miatt késett a Discovery startja
Előbb egy rögzítőelem titokzatos viselkedése, majd a főhajtómű egyik létfontosságú alkatrészének nem megfelelő működése miatt a 100. űrrepülőgépes küldetés legkorábban kedden, hazai idő szerint 2.05-kor indulhat.
2000. október 9.
A 100. űrrepülőgépes küldetés
A Discovery legénysége a 100. űrrepülőgépes küldetés keretében egy nagyméretű vázelemet szerel fel a Nemzetközi Űrállomásra. Ismerje meg közelebbről a Space Shuttle rendszert, minden idők legbonyolultabb technikai eszközét!
2000. október 6.
Ajánló:
A küldetés hivatalos oldala a Kennedy-űrközpont honlapján. A küldetés részletes bemutatása a Spaceflight Now honlapján, képek és animációk kíséretében. A Nemzetközi Űrállomás hivatalos honlapja. Képek, videók, részletes háttérinformációk magyar nyelven. Miért kell az űrállomás? Megéri? Mikor készül el? Milyen lesz a tudományos program? Lesz-e magyar részvétel? Mindezekre a kérdésekre választ kaphat Both Előd kitűnő cikkéből, amely teljes áttekintést nyújt a témában.