Traumák és harcok egy virtuális Bagdadban

Vágólapra másolva!
A Dél-Kaliforniai Egyetemen (USC) elkezdődtek azok a Virtuális Valóság szimulációk, melyekkel az Irakban állomásozó amerikai csapatok tevékenységet akarják segíteni.
Vágólapra másolva!

Tavaly a USC Kreatív Technológiai Intézete 20 milliárd forintnyi kutatási támogatást kapott az Amerikai Hadseregtől interaktív szimulációs rendszerek fejlesztésére. Az intézet kutatói az idén év elején megrendezett 13. Virtuális Valóság az Orvoslásban c. konferencián beszámoltak a poszttraumás stressz-betegségben (PTSD, Post-Traumatic Stress Disorder) szenvedő iraki veterán pácienseik kezelésében elért sikereiről.

A PTDS-ben szenvedő betegek olyan traumatikus eseményeken mentek keresztül, melyek a tragédia elmúltával vissza-visszatérnek a képzeletükbe, gyakran vannak rémálmaik, melyben újra átélik a szörnyű eseményeket. Az ilyen problémákkal küzdők egész életét meghatározza ez a betegség: érdeklődésük saját jövőjük iránt lecsökken, hajlamosak apatikusan viselkedni, gyakran nem képesek mélyebb érzelmek, pl. szeretet megélésére. A PTDS az iraki veteránok esetében komoly problémát okoz, hisz sokan közülük teljesen alkalmatlanok a társadalomba való újbóli beilleszkedésre. A Virtuális Valóság terápia segítségével biztonságosan visszavezethetik őket a traumák elszenvedésének helyszíneire, és kontrollált körülmények között, egy terapeuta segítségével, idővel fel tudják dolgozni a megtörtént eseményeket. A USC kutatói az első fázisában megalkották Bagdad virtuális modelljét és néhány csatajelenetet. A kutatók szerint igen nagy, 92%-os sikerrel használható a rehabilitációban ez az eljárás.

Forrás: USC Kreatív Technológiai IntézetTermészetesen az orvosi alkalmazás csak az egyik összetevője a hadseregnek készített rendszereknek. A USC projektjeiben ugyanekkora hangsúlyt kapnak a valós városi konfliktushelyzetek szimulációi, ahol a katonák a lakossággal való interakciókat gyakorolhatják kritikus szituációkban. Ezekben az alkalmazásokban az iraki katonai konfliktusok valós helyszíneinek megjelenítése ugyanúgy fontos, mint az orvosi alkalmazásokban. A kutatás egyik fő iránya olyan interaktív ágensek létrehozása és alkalmazása, melyek önállóan, előre nem meghatározott módon cselekszenek, mozognak és interaktálnak egymással és a szimuláció résztvevőivel - ezáltal újabb és újabb váratlan helyzetek elé állítva az éles bevetésekre készülő katonákat. Az alkalmazások célja nem csupán a harci helyzetekben való hatékonyabb helytállás, az "ellenség sikeres megsemmisítése". A jelen fejlesztésekben a hangsúly inkább a feszült szituációkban a városi lakossággal való sikeres kommunikáció és fölösleges emberáldozatok elkerülése felé tolódik el.

Forrás: Agent Portal