A mesterséges társadalom (artificial society) több kutatási területhez, tudományághoz kapcsolódik: komplex rendszerekhez, számítógépes szociológiához, evolúciós programozáshoz, emergencia-elméletekhez. Interdiszciplináris: nyelvészet, fizika, matematika, filozófia, biológia, számítástudomány és szociológia ötvöződik benne. Társadalmi és evolúciós jelenségeket modellező speciális, ágensalapú szimulációs rendszer. A kutatók ágensekkel szemléltetik a valóság jelenségeit; az emergens folyamatok a társadalmi rendszer alsó (mikro) szintjéről indulnak el, és a felsőbb (makro) szinteken (is) éreztetik hatásukat.
A sejtautomatától a genetikus algoritmusokig
Az ötlet felettébb egyszerű, kivitelezése viszont komoly számítási kapacitást igényel. Már a negyvenes években készültek kezdetleges modellek; Neumann János is felvetette az önreprodukáló gép, a sejtautomata gondolatát. Matematikus barátja, Stanislaw Ulam sugalmazta, hogy a papíron, két dimenzióban felépítendő gép (négyzet)rács-rendszeren található sejtek csoportosulása. John Horton Conway rendkívül egyszerű szabályok szerint, kétdimenziós táblaszerű virtuális világban működő Életjátéka (Game of Life) továbbfinomította az eredeti elképzelést.