2001 novemberében az akkori magyar és svéd védelmi miniszter Stockholmban írta alá azt az egyetértési memorandumot, melynek értelmében hazánk 14 darabot bérelt a legmodernebb JAS-39 C és D típusú Gripen vadászgépből. A két ország 2003-ban kötötte meg az adásvételi és bérleti szerződést a tizenkét együléses és két kétüléses repülőgépről.
Magyarország nagy teljesítményű, negyedik generációs, több célú harci repülőgépeket rendelt, melyek - a modell közismert kvalitásai alapján - főként a saját légterünk védelmére alkalmasak. Magyarország a harmadik olyan nemzet Svédország és Csehország után, mely Gripen harci repülőgép üzemeltetéséről döntött. A szerződés szerint a gépeket 10 évig béreljük, utána maradványértéken megvásárolhatjuk őket.
2006-ban már meg is érkeztek az első gépek
A magyar Gripeneket 2003 után gyártani is kezdték, az első öt gép - két kétüléses és három együléses változat - 2006 márciusában érkezett Magyarországra. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három pilótája szállította hazánkba. A maradék kilenc repülő szállításának végső határideje 2007 vége. A megegyezés részeként svéd szakemberek éveket töltöttek Magyarországon, hogy a hazai szakembergárdát felkészítsék a gépek karbantartására, pilótáink pedig számos alkalommal jártak Svédországban, hogy beletanuljanak abba, milyen egy Gripent manőverezni.
A Gripent a svéd légierő számára a leginkább autógyártásáról ismert SAAB fejlesztette ki. A Magyarország által is preferált többfunkciós JAS-39-es modellt - mely a korábbi SAAB vadászgép, a Viggen utódja - 1980-ban rendelte meg a cégtől a svéd védelmi minisztérium. A JAS kód a jakt, attack és spaning - magyarul vadászat, csapásmérés és felderítés - szavakat takarja, ami rá is mutat, hogy a gépet milyen célokra tervezték. (Érdekes, hogy a Gripen kizárólag svéd célokra készült, a svédek nem mertek nemzetközi értékesítésben gondolkodni a Szovjetunió felbomlásáig.)