Földön kívüli eredetű Tutanhamon fegyverének anyaga

tőr, meteorit
A fáraó két tőre. Az alsó pengéjének anyagát vasmeteorit adta
Tutanhamon tőrének vasból készült pengéje összetételét tekintve a világűrből származik – állapították meg kutatók.

Az uralkodó sírjába helyezett fegyvert röntgenfluoreszcens spektrometriával vizsgálták olasz és egyiptomi kutatók, ez alapján állapították meg, hogy a tőr vasanyaga meteoritból származik, olvasható a Discovery News tudományos hírportálon.

Díszes fegyver

A jelenleg a kairói Egyiptomi Múzeumban kiállított tőrt 1925-ben írta le Howard Carter amatőr régész, aki arról vált nevezetessé, hogy felfedezte Tutanhamon sírját. A fáraó fegyverének pengéje rozsdamentes, homogén fémből, gazdagon díszített markolata pedig aranyból készült. Hüvelye szintén arany és ugyancsak pazar küllemű: egyik oldalát liliomok, a másikat tollak ékesítik, végén pedig egy sakálfej található.

Tutanhamon halotti maszkja Forrás: Wikimedia Commons/Carsten Frenzl

Mi támasztja alá a meteoriteredetet?

Hála a technológia fejlődésének, végre sikerült részletesen tanulmányozni a penge összetételét. „A meteoriteredetet mutatja, hogy a pengében nagy arányban van jelen nikkel” – mondta a tanulmány vezető szerzője, Daniela Comelli. A vasmeteoritok főleg vasból és nikkelből állnak, mellettük kisebb mennyiségben előfordul még kobalt, foszfor, kén és szén.

A vasércből készült történelmi tárgyak nagyjából 4 százaléknyi nikkelt tartalmaznak, Tutanhamon tőrében azonban a nikkel aránya 11 százalék volt. Comelli szerint a pengében fellelhető nikkel és kobalt aránya ugyancsak a meteoriteredetet támasztja alá.

A fáraó két tőre. Az alsó pengéjének anyagát vasmeteorit adta Forrás: robertharding/Robert Harding Productions/Robert Harding Productions

A vaspenge forrása

A kutatók arra is kíváncsiak voltak, honnan származhat a tőr alapanyagául szolgáló objektum. A Vörös-tenger 2000 kilométeres sugarában előforduló összes ismert meteoritot átvizsgálva végül 20 objektumra szűkítették le a keresést. Közülük egy, a Kharga lett a leggyanúsabb. Ez olyan nikkel-kobalt aránnyal rendelkezik, ami konzisztens a penge összetételével. A meteoritdarabot 2000-ben találták meg Marsza Matrúh kikötőváros környékén.

Isteni eredetű alapanyag

A tanulmány világosan mutatja, mennyire nagy jelentőséget tulajdonítottak az ókori egyiptomiak a vasmeteoritoknak. Mivel az égből érkező isteni jelnek tekintették földre zuhanásukat, értékes tárgyakat készítettek belőlük. A legrégebbi ismert vasmeteoritból előállított egyiptomi tárgyak Kr. e. 3200-ban készültek. A kilenc apró gyöngyöt a Nílus nyugati partján fekvő Gerzeh temetőjében találták meg.

A tudósok az eredményeket a Meteoritics and Planetary Science című szaklapban tették közzé.