Minden eddiginél közelebbi exobolygó felfedezését jelentették be csillagászok. A mindössze 10,5 fényévnyire lévő Epsilon Eridani csillag körül keringő planétát talán a Hubble-űrtávcső is "lekaphatja".

Az Epsilon Eridani az eddigi legközelebbi, ismert bolygóval rendelkező csillag

Az Epsilon Eridani a Naphoz hasonló, viszonylag fiatal (kb. 1 milliárd éves) csillag, bár annál valamivel kisebb és alacsonyabb felszíni hőmérsékletű. A most felfedezett bolygó mintegy 500 millió km-es távolságban kering tőle (a Naprendszerben ez a kisbolygóöv naptávolságának felel meg). A csillagászok becslése szerint az objektum kissé nagyobb lehet a Jupiternél, tehát minden bizonnyal egy gázóriásról van szó.

A bolygót a Texas Egyetem McDonald Obszervatóriumának kutatói fedezték fel, dr. William Cochran vezetésével. Mivel eddig ez a legközelebbi ismert Naprendszeren kívüli planéta - 10,5 fényév csillagászati léptékkel nézve igen kis távolság -, nem kizárt, hogy a Hubble-űrtávcső képes lesz az észlelésére. Amennyiben ez sikerülne, a bolygó fényének elemzésével megállapíthatók lennének alapvető fizikai és kémiai jellemzői, s az így nyert információkat más "bolygógyanús" rendszerek kutatásánál is felhasználhatnák. Ráadásul ez lenne az első Naprendszeren kívüli bolygó, amelyet közvetlenül észlelhetnénk (a közvetett észlelések leggyakoribb technikájáról lásd korábbi cikkünket). A Hubble korábban elsőnek tartott bolygófényképéről ugyanis a közelmúltban kiderült, hogy valójában csak egy háttércsillagról van szó.

A Hubble híres bolygófényképről (a csóva végén) kiderült, hogy minden bizonnyal csak egy háttércsillag

A bolygó mérete és csillagtávolsága alapján jó esély van arra, hogy az Epsilon Eridani rendszerében - a Naprendszerhez hasonlóan - egy belső kőzetbolygó-öv is kialakulhatott, amelynek tagjait az óriásbolygó gravitációs hatása megvédi a gyakori kozmikus becsapódásoktól. E kisebb, szilárd felszínű kőzetbolygókon pedig akár élet is létezhet.

A BBC cikke angol nyelven. Szatmáry Károly kitűnő összeállítása.

1999. július 9. Az első lefényképezett Naprendszeren kívüli bolygójelölt valószínűleg nem más, mint egy kis tömegű csillag. 1999. december 27. Brit csillagászok bejelentették, hogy sikerült egy exobolygó fényét elkülöníteniük csillagának sugárzásától. A kékes színű óriásbolygó az első idegen világ, amelyet ezen a módon láthatunk. 2000. április 3. Csillagászok két olyan Naprendszeren kívüli bolygót fedeztek fel, amelyek a Szaturnusznál is kisebb tömegűek. Ezzel új fejezet nyílt az exobolygók kutatásában. A cikkből számos korábbi, a témához kapcsolódó anygaunk érhető el.