Kövületek a Marson<br/>

Minden idők legjelentősebb felfedezését készül bejelenteni december 7-én a NASA a Mars kutatásával kapcsolatban.

Az eredményt az eddigi legfontosabbként értékelik a vörös bolygó körül keringő Mars Global Surveyor űrszondával dolgozó kutatók. Részletek egyelőre nem ismeretesek, de nagyobb a felhajtás és a titkolózás, mint júniusban, amikor a recens folyékony vízzel kapcsolatos felfedezéseket közölték.

Akárcsak akkor, a fókuszban most is a Mars felszíni kutatásának vezető szakemberei, dr. Michael Malin és dr. Ken Edgett (Malin Space Science Systems) állnak. A két tudós csütörtökön, közép-európai idő szerint 20 órakor Washingtonban tart sajtótájékoztatót az új, valószínűleg szenzációs eredményekről. A sajtótájékoztatón két vezető NASA adminisztrátor vesz részt, de ami igazi izgalomra adhat okot: jelen lesz dr. Ken Nealson, aki a NASA (földön kívüli) élet utáni kutatásainak egyik vezetője (Center for Life Detection at NASA).

Ebből és a BBC által kiszivárogtatott minimális információkból nyilvánvalónak tűnik, hogy a felfedezés a marsi élettel (valószínűleg az egykori marsi élettel) kapcsolatos. A folyékony víz után már valóban csak ez következhet...

Kövületek?

Amennyiben az élet valaha is létezett a Marson, akkor a kutatók általános véleménye szerint az üledékes kőzetekben kell keresnünk maradványait, akárcsak a Föld esetében. Az MGS már számos olyan marsi kőzetrétegeket fényképezett le, amelyek anyaga a marstörténet legkorábbi szakaszában, 4,3-3,5 milliárd éve rakódhatott le. A néhol több kilométer vastag rétegek anyaga finoman szemcsézettnek és vízszintes rétegzettségűnek látszik, vagyis az üledékes kőzetek többségére jellemző jegyeket hordozza.

Malin és Edgett véleménye szerint a rétegek valószínűleg vízben rakódhattak le, mivel főleg kráterekben és mély kanyonvölgyekben - pl. a hatalmas Mariner-völgy falában - bukkannak elő. Éppen ezért tartalmazhatják az egykori marsi élet nyomait, kövületek vagy más jelzések formájában. További információk egyelőre nem ismeretesek. A részletes beszámoló a Science 2000. december 8-ai számában jelenik meg (a lap borítóját lásd fent).

Marsi élet az [*****]-ban

Az [*****] élőben követi a sajtótájékoztatót, s megpróbálja azonnal informálni az olvasókat. A sajtótájékoztató alatt vendégünk lesz dr. Horváth András űrkutató-csillagász, a Planetárium igazgatója, aki azonnal kommentálja a fejleményeket.

S végül egy magyar vonatkozás: a marsi diákpályázat két magyar győztese, Bodó Zsófia és Gaál Bernadett dr. Malinnal és dr. Edgettel fog együtt dolgozni 2001 februárjában, Kaliforniában. Újabb "marslakók" érkeznek tehát Amerikába.