Discovery: csemperagasztás az első űrsétán

Vágólapra másolva!
Az első űrsétán egy olyan új eljárást teszteltek az asztronauták, amely a sérült hővédő csempék javítására szolgál. A napokban 15 tonnányi felszerelést rakodnak át a Nemzetközi Űrállomásra, ahol rövidesen kezdetét veszi egy nagytakarítás. Eileen Collins, a Discovery parancsnoka csalódottságának adott hangot a start során történt események miatt.
Vágólapra másolva!

A start alatt megörökített eseményeknek (részletesen lásd előző összefoglalónkban) valószínűleg nagyobb hatásuk lesz a további űrrepülésekre, mint magára a Discoveryre. Az űrrepülőgépet részletes vizsgálatnak vetették alá Föld körüli pályán, s amit már biztosan állíthatunk: visszatérése után további fejlesztések várhatók, amelyek befejezéséig egyetlen űrrepülőgép sem fog elindulni.

Az új elemzések alapján a start során legalább három szigetelődarab vált le a fő hajtóanyagtartályról, közülük a legnagyobb egy 80x35 cm-es töredék volt. Utóbbit már többször is láthattuk, különböző felvételeken - ez az alig fél kg-os PAL jelzésű habszivacs-védőelem, amely az alatta futó vezetékeket tartotta távol az erős légörvényektől. Komoly probléma akkor lehetett volna, ha korábban, még a sűrűbb légrétegekben szakad le.

A Columbia tragédiához vezető sérülésénél ugyanis egy szigetelésdarab a start után 82 másodperccel, még az alacsonyabb és sűrűbb légrétegekben vált le, így a légellenállás egy tizedmásodperc alatt eredeti sebességének kétharmadára lassította le. A lefékeződött darabot "érte utol" a Columbia, és kb. 900 km/órás sebességgel ütközött vele. A Discoverynél nagyobb magasságban vált le a nagy szigetelődarab, ahol már ritkább a légkör - emiatt nem lassult le olyan hirtelen, és volt idő arra, hogy oldalirányban eltávolodjon az űrrepülőgép-rendszertől.

A start során és a dokkolás előtt az űrállomásról készített felvételek első vizsgálatai során különböző források szerint összesen kilenc-tizenegy olyan pontot azonosítottak a Discovery burkolatán, amelyek emelkedés közben valószínűleg megsérültek. Ezek egyike az orr-részen, az orrfutómű borításán található, ahol egy hővédő csempe sarka vált le. A többi a hajtóanyagtartály felfüggesztési pontjainál, illetve négy helyen a szárnyak belépőéleinél található. Az eddigi vizsgálatok alapján egyik sem tűnik komoly sérülésnek, de a küldetést esetleg érintő döntéseket csak a további, még részletesebb elemzések után hoznak majd.

Forrás: NASA

A piruettező Discovery az űrállomástól 182 méterre a hasát mutatja az ISS legénységének (fotó: NASA)

A legénység először a földi irányítóktól szerzett tudomást a start közben levált elemekről. Eileen Collins, a Discovery parancsnoka csalódottságának adott hangot, mivel a felszállás során a legénység semmiféle hibára utaló jelet nem tapasztalt. A legénység természetesen alapvető feladatának tekinti a jelenlegi helyzet biztonságos rendezését. Az elemzők szerint a sérülések nem súlyosak annyira, hogy az űrrepülőgéppel ne lehetne biztonságosan visszatérni a Földre. Máris felröppentek azonban olyan hírek, miszerint az oroszoknak kell Szojuz űrhajókkal lehozniuk a legénységet, ám ezek egyelőre nem megalapozottak - noha vészhelyzet esetén (a mentőűrhajóként indítandó Atlantis űrrepülőgép mellett) ez is egy kivitelezhető forgatókönyv lehet.

Eközben az asztronauták végzik a dolgukat: a Discovery rakteréből még pénteken kiemelték az olasz építésű Raffaello modult az ISS robotkarjával, és összekapcsolták a Unity modullal. A Raffaello egy logisztikai modul, amelyből vizet, élelmiszert, különféle felszereléseket rakodnak át az űrállomásra (összesen 15 tonnányi terhet), visszafelé pedig a felhalmozódott hulladékkal tömik majd meg. Erre már igen nagy szükség volt, mivel az ISS ellátását az utóbbi két és fél évben biztosító orosz Progressz teherűrhajók csak a szemét egy részét voltak képesek elszállítani. A mostani nagytakarítás véget vethet a lassan már valóban áldatlan állapotoknak (lásd korábbi cikkünket: Disznóól a Nemzetközi Űrállomáson).

A Discovery az eredeti terv szerint augusztus 7-én tért volna vissza a Földre, de egy nappal meghosszabbították a munkát az űrállomáson. Az első űrsétára szombaton került sor, amikor a Discovery külső felületét tanulmányozták végig. Tartózkodásuk alatt további két űrhajón kívüli munkát tervezek, melyek során az űrállomás külső felületén végeznek néhány javítást, kiegészítést.