Mégis megjavítják a Hubble-űrtávcsövet

Vágólapra másolva!
Fellélegezhetnek a csillagászok és a legősibb tudomány rajongói: a NASA keddi bejelentése alapján a Hubble-űrtávcsövet, az optikai teleszkópok koronázatlan királyát negyedik alkalommal is meglátogatja egy űrrepülőgép. A szervizküldetésre a tervek szerint 2008-ban kerül sor.
Vágólapra másolva!

A Hubble-űrtávcső (Hubble Space Telescope, HST) hosszú évek sikeres működése után küldetésének végéhez közelít. Egyrészt sok berendezése már felmondta a szolgálatot, másrészt a ritka felsőlégkör lassú fékező hatása miatt pályája is kezd vészesen alacsonyodni. Mindezeken egy űrrepülőgéppel végrehajtott új szervizküldetéssel lehetne segíteni. Bár eddig már három alkalommal is sor került ilyen karbantartásra, a negyedik javítást a NASA korábbi vezetése korábban lefújta.

Félelmek

Egy ilyen küldetés ugyanis biztonsági szempontból kényes kérdéseket vet fel. A HST pályája erősen eltér a Nemzetközi Űrállomásétól, ezért esetleges probléma esetén nincs "menedéke" az asztronautáknak. Ha tehát az űrrepülőgépen a start alatt olyan sérülés keletkezik, amely veszélyezteti a visszatérést, azt helyben kell kijavítani, majd utána azzal a géppel kell visszatérni a Földre. Az elmúlt időszakban az űrrepülőgépeken végrehajtott fejlesztések biztonságosabbá tették a repüléseket. Ugyanakkor nem szabad elfeledni, hogy a változtatások óta csak néhány utat hajtottak végre, és azok mind a Nemzetközi Űrállomáshoz vezettek.

Többen eleve olyan startot javasolnak, amelynek során az űrrepülőgép több tartalékkal hagyná el a Földet, hogy szükség esetén tovább maradhasson keringési pályán. Így az űrbeli tartózkodást maximálisan 25 napra lehet megnyújtani. Egy második űrrepülőgének nem sokkal az első után, avagy esetleg azzal egyidőben történő menetkész állapotba hozása azonban nagyon komoly ráfordítást igényelne.

A lehetséges problémák között szerepel még, hogy az űrteleszkóp pályáján - ha csak kismértékben is - elméletileg nagyobb az űrszemét-darabok becsapódási valószínűsége. Az űrrepülőgép utolsó küldetése alatt a csomagteret fedő egyik hűtőlemezt ért egy ilyen becsapódás, bár annak nem voltak következményei. Korábban a HST javítása céljából felmerült ez emberek nélkül végrehajtható küldetés lehetősége is, ezt azonban túlságos bonyolultsága miatt elvetették.

Az új szervizküldetés

Mindezek ellenére a NASA október 31-én úgy döntött, hogy lesz újabb karbantartás. Az SM-4 rövidítésű negyedik szervizmisszió keretében az űrteleszkóp élettartamát 2013-ig, a következő generációs űrtávcső (James Webb Űrteleszkóp) üzemenbe állásáig próbálják megnyújtani.

Az SM-4 küldetés során két új helyzetstabilizáló giroszkópot kap a HST, és egy új pozícióérzékelőt is elhelyeznek. Lecserélik hat darab, még 1990-es akkummulátorát, amelyek jelenleg évente közel 6 amperórányit gyengülnek. Két új detektor is felkerül: az ultraibolya tartományban is érzékeny COS (Cosmic Origin Spectrograph) -spektrográf (a korábbi COSTAR korrekciós optika helyére), és a harmadik generációs széles látószögű/bolygófényképező kamera (WFPC-3), amely érzékenyebb lesz az infravörös tartományban is, és sokkal gyorsabban is dolgozik majd, mint elődei. Emellett egyéb kisebb javítások is lesznek, amelynek keretében részben a külső borítás is megújul.

A NASA mostani döntésével egyértelművé vált, hogy a prioritások között a Nemzetközi Űrállomás fejlesztését célzó repülések után a HST szerepel a második helyen. A 2008-as csapatot a bejelentés szerint Scott Altman parancsnok vezeti, a tagok pedig Greg Johnson pilóta, Megan McArthur robotkar-operátor, valamint Andrew Feustel, Mike Good, John Grunsfeld valamint Mike Massimino küldetés-specialisták lesznek.

Kereszturi Ákos