Hírek a Marsról, marsjáróverseny Magyarországon

A Spirit robbanásos vulkánkitörés nyomát azonosította a Marson, a Földön pedig a jövő lehetséges marsjáróinak versenye lesz Kiskunhalason.

A Spirit az elmúlt időszakban a Gusev-kráter központi csúcsait alkotó Columbia-hegyek között húzódó kisebb belső medencét tanulmányozta. Itt található egy feltűnő, lapos és a környezete fölé kb. 2 méterrel kiemelkedő réteges szerkezetű képződmény, amelyet Home Plate-nek neveztek el. A Spirit 2006 februárjában érkezett ide, és több hónapot töltött a képződmény északi és keleti részének a vizsgálatával. Jelenleg a képződménynek a déli és a nyugati részét tanulmányozza.

A területen bazaltos vulkáni kőzetek vannak. A Home Plate anyagát is ez alkotja, méghozzá látványosan rétegzett formában. A vulkáni eredetű bazaltok az esetek legnagyobb részében nyugodt lávaömlések keretében jutnak a felszínre. Ugyanakkor ritkán előfordul, hogy a bazalt vízzel vagy víztartalmú anyaggal lép kölcsönhatásba, és nagy nyomású, forró gőz képződik. Ez pedig robbanásossá teszi a kitörést.

A robbanásos jelleg kialakulását a Mars légkörének alacsony nyomása is segíti: ez kisebb ún. bezáró nyomást eredményez. A magmában lévő gáztartalom ezért könnyebben fel tud szabadulni és buborékokat alkot. A jelenség hátterében ugyanaz áll, amiért a magas földi hegyeken a kisebb légnyomástól alacsonyabb lesz a víz forráspontja. A vörös bolygón tehát a kis légnyomás révén könnyebben keletkeznek buborékok a magmában, amiket a bennük lévő forró gázok feszítenek - ami végül robbanáshoz vezet.

A magma, illetve láva és a víz keveredésére más jelek is utalnak. A vizsgált kőzetek magas klórtartalmat mutatnak, amely a Mars felszíne közelében lévő, egykor betöményedett sóoldatok gyakori összetevője. Feltehetőleg egykor vízzel keveredett a kitörni készülő anyag a bolygón. A megfigyelt bazaltrobbanásos eredetére legerősebben a kőzetek finomszemcsés, réteges szerkezete utal, amely a levegőből hulló vulkáni törmeléknél gyakori. Emellett egy olyan vulkáni bomba (a robbanástól kidobott és visszahullott kődarab) is látható benne, amely a rétegek lerakódása során becsapódva látványosan eltorzította azokat.

Forrás: NASA, JPL

A Home Plate rétegzett szerkezetének részlete, ahol a vulkáni törmelékbe a rétegek lerakódása után egy kődarab is belehullott. A kép nagyméretű változatának letöltése (NASA, JPL, Caltech, USGS, Cornell)

Mindkét rover messze túlteljesítette az eredeti terveket, a Spirit eddig 1177 marsi nap (sol) alatt 7095 métert tett meg, míg az Opportunuty esetében az eddigi 1157 sol 10 509 méter bejárására volt elegendő.

Roverek versenye Kiskunhalason

A Mars-roverekhez kapcsolódó érdekesség, hogy szombaton, 2007. május 12-én Kiskunhalason egy marsjárómodell-versenyt rendeznek. A rendezvényen nem valódi marsjárók, hanem földi kísérleti példányok mérettetnek meg. A vörös bolygó felszínére tervezett járműveknél a kreatív megoldásokra nagy szükség van - ezúttal hazai mérnökhallgatók tehetik próbára leleményességüket.

Ennek keretében közel egytucat fiatal fogja a maga készítette rovereket próbák elé állítani reggel 9:30-tól Kiskunhalason, a II. Rákóczi Ferenc Mezőgazdasági, Közgazdasági Informatiokai Szakközépiskola és Kollégiumban. Első feladatként a tornateremben felépített "Marson" található élet nyomainak felkutatását kell szimulálniuk egyszerű, stilizált formában: kockákat kell összegyűjteniük a járműveknek.

Forrás: magyarokamarson.hu

Pillanatkép a tavalyi Mars-rover versenyről (magyarokamarson.hu)

A versenyre eddig 16 csapat jelentkezett. További információ és a helyszín elérhetősége a http://www.magyarokamarson.hu/ honlapon olvasható.

Kereszturi Ákos