Endeavour: sikeres űrséták és javítások

Vágólapra másolva!
Az Endeavour legénysége eddig három űrrepülőgépen kívüli munkát hajtott végre. Tovább bővítették a napelemtábla-rendszert, sikeresen kicseréltek egy meghibásodott giroszkópot, és egy új külső platformot rögzítettek a Nemzetközi Űrállomásra. Eközben földi szimulációk során megállapították, hogy az űrrepülőgép hasi részen lévő sérülés veszélytelen a visszatérés szempontjából. Az űrben történő javítás mégis indokolt, különben komoly kár keletkezhet az Endeavour belső alumíniumszerkezetén.
Vágólapra másolva!

Szerelések az első két űrsétán

Az első űrsétán az S5 jelű napelemtábla-szegmenst Rick Mastracchio és Dave Williams 6 óra 17 perces munka keretében rögzítette a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS), még a múlt hét vasárnapján. Az új összekötő elemet az S4 főelem végére rögzítették, ehhez kapcsolják majd a következő repülés alkalmával az S6 jelű szegmenst, amelyen újabb kinyitható napelemtáblák találhatók (az egyes fő szegmensek helyzetét lásd az alábbi ábrán). Még ekkor, az első űrséta alatt egy további, kisebb javítási munkát is végeztek az asztronauták: egy napelemtáblához kapcsolódó elgörbült hűtőfelületet is visszahajlítottak eredeti helyzetébe.

A fenti két asztronauta vett részt a hétfői, második űrsétán is. A 6 óra 28 perecen keresztül tartó munka során a feladat egy korábban meghibásodott giroszkóp kicserélése volt, amely a Z1 jelű szegmensben található. A most elhelyezett 270 kg-os, CMG-3 jelű új alkatrész működését a hétvégén fogják kipróbálni. A giroszkópok forgó kerekeket tartalmazó berendezések, amelyek az űrállomás helyzetének stabilizálásában és térbeli pozíciójának hajtóanyag nélküli változtatásában működnek közre.

Bár nem kapcsolódott űrsétához, de fontos művelet volt az SSPTS jelű elektromos kábel beüzemelése. Ez az ISS-ről vezet áramot az Endeavourba, és az eddigi megfigyelések szerint jól üzemel. A küldetést ezért három nappal meghosszabbították, és egy negyedik űrsétát is beiktatnak. Eszerint az űrrepülőgép augusztus 20-ig kapcsolódik az űrállomáshoz, és két nappal később tér vissza a Földre.

Forrás: NASA

Az ISS napelemtábla-rendszerének főbb részei (NASA)

Szintén szkafander nélkül, az Endeavour kabinjának belsejéből irányították egy új, külső platform elhelyezését. Kedden Barbara Morgan és Tracy Caldwell az Endeavour robotkarjával kiemelték a 3175 kg-os ESP-3 jelű platformot a raktérből, és az ISS-re csatolakoztatták. Az új felszereléssel az űrállomás külső felületére lehet újabb műszereket rögzíteni, és egy további robotkar is csatlakoztatható hozzá.

Ez volt az első alkalom, hogy kizárólag robotkarral végeztek ilyen műveletet. A munka befejeztével egy kis ünnepséget is rendeztek, Caldwell 38. születésnapja alkalmából. Morgan pedig a NASA űrhajós tanáraként első alkalommal válaszolt élőben diákok kérdéseire, akik láthatóan élvezték a szokatlan tanórát.

Forrás: EPA, NASA

A napelemtábla-rendszer részlete és a kanadai robotkar, háttérben a Földdel (EPA, NASA)

Az augusztus 15-én (szerdán) délután, magyar idő szerint 17 óra körül kezdődött harmadik űrsétán a napelemtábla-rendszer P6-os szegmensén lévő S-hullámsávú antennát szerelték át a P1 egységre, hogy szabaddá tegyék a helyet a napelemek további bővítéséhez. A tervek szerint a Discovery fogja befejezni a napelemek bővítését, októberben.

Az űrséta során váratlan esemény is történt. Rick Mastracchio a szabályoknak megfelelően félóránként ellenőrizte a szkafander kesztyűjének állapotát. Az űrséta vége felé jobb kesztyűje külső, Vectran nevű anyagán sérülés mutatkozott, és alatta sejthető volt a mélyebben lévő réteg fémes csillogása. Bár a külső réteg csak a mechanikai behatások és a hőmérsékleti szélsőségek ellen véd, az űrsétát megszakították. A két asztronauta a légzsilipbe ment vissza. Életük nem forgott veszélyben. A tervezett munka nagyobb részét is elvégezték, mindössze két olyan anyagminta begyűjtése maradt el, amelyekben a világűr vákuumának voltak hosszabb időn keresztül kitéve. A kesztyűkre a tavaly decemberi küldetés óta figyelnek fokozottan, amikor hasonló probléma állt elő.

Mint említettük, egy negyedik űrsétát is terveznek, amelyen feltehetőleg a hővédőcsempe-sérülésnél végeznek majd javítást.

Újabb probléma az orosz számítógépekkel

Forrás: NASA
Forrás: NASA

Mint arról korábban részletesen beszámoltunk, a korábbi napelemszerelésnél, az Atlantis küldetése alatt komoly problémák léptek fel egy orosz számítógép-rendszerben. A rendszer egyik gépe a múlt vasárnap is "rendetlenkedett", feltehetően szoftverhiba miatt. A gépet azóta sikerült megfelelően újraindítani, és jelenleg hibátlanul üzemel.

Az eddigi vizsgálatok alapján a hibáért a BOK-3 jelű egység felel (lásd balra), amelyben a vezetékek és az elektromos doboz falai enyhén korrodálódtak. Az ISS fedélzetén tartózkodó orosz Jurcsihin és Kotov kozmonauták ezért több alkatrészt is kicseréltek, kedden pedig a BOK-3 processzorát is kivették, és szerdán egy újabbal helyettesítették. A szakértők szerint ez oldhatja meg végleg a problémát, és így lehet megelőzni a további gondokat - de egyelőre csak tesztelik a javítás eredményét.

Sérülés a hővédő borításon

Az űrséták közötti időszakokban az asztronauták öt sérülést vizsgáltak meg behatóbban az Endeavour felületén a robotkarral. A meghosszabbított robotkar végén lévő kamerával részletes felvételeket és lézeres méréseket is készítettek a legnagyobb mélyedésről. Utóbbit a start során az 58. percben, az egyik folyékony oxigént betápláló vezeték mellől levált, kb. focilabda méretű jégdarab (avagy jég és a hőszigetelés együttese) okozhatta. A tartálynak ütközve darabokra hullott, és az egyik töredék kb. 240 km/óra sebességgel eltalálta az Endeavour hasi részét.

Forrás: EPA, NASA
Forrás: EPA, NASA

A két hővédő csempe határán képződött, kb. 9x6 cm-es sérülés területén eredetileg közel 3 cm vastag volt a hővédő burkolat. A sérülés viszonylag mély, legmélyebb pontján szinte teljesen hiányzik a hővédő csempe anyaga. Ennek ellenére a szakértők szerint nem veszélyezteti a visszatérést.

A sérülés veszélytelen helyen van, még akkor sem okozna gondot, ha a hővédő csempe itt teljesen megsemmisülne. Alatta ugyanis az alumínium vázszerkezet egy vastagabb darabja következik, amely elvezetné a hőt, és nem alakulna ki egy helyi forró pont - továbbá itt nem is futnak elektromos vagy egyéb vezetékek. Az eddig elvégzett vizsgálatok alapján az alumínium szerkezeti elemek a hővédő csempe sérülése ellenére sem melegszenek fel az engedélyezett 170-180 Celsius-fokos hőmérséklet fölé.

A sérülés hatását számítógépes szimulációval modellezték, valamint földi tesztpéldányokkal egy magas hőmérsékletet is létrehozó speciális szélcsatornában végeztek kísérleteket. Mindezek annak megállapításában is segítenek, hogy melyik típusú javítási műveletet alkalmazzák.

Az asztronauták felszerelése háromféle javításra ad lehetőséget: felkenhetnek egy festék jellegű hővédő réteget, kitömhetik a mélyedést az STA-54 jelű, gitt jellegű anyaggal, vagy akár egy speciális szénalapú kompozitból álló lemezt is rögzíthetnek rá.

Ha lesz javítás, arra a pénteki, negyedik űrsétán kerítenek majd sort. A munka nem igényel komoly időbeli ráfordítást, míg például a visszatérés során feltehetően súlyosbodó sérülés földi javítása hátráltatná az Endeavour felkészítését a következő útra.

Kereszturi Ákos