Felfedezték az eddigi legforróbb bolygót

Az eddigi legforróbb exobolygót, azaz Naprendszeren kívüli planétát fedezték fel a közelmúltban. A gázóriás légkörében a hőmérséklet eléri a 3200 Celsius-fokot, vagyis az égitesten magasabb hőmérséklet uralkodik, mint némely kistömegű csillagon.

A felfedezés az Egyesült Királyság több egyeteme által közösen működtetett SuperWASP (Super Wide Angle Search for Planets) távcsőhálózatnak köszönhetően született, amely Naprendszerünkön kívüli bolygók (exobolygók) után kutat. Az északi féltekén a Kanári-szigetekre, a déli féltekén pedig Dél-Afrikába telepített műszereket használnak, így a megfigyelésekkel az egész égboltot lefedik.

Mindkét bázison nyolc nagylátószögű kamerából álló robotteleszkóp végzi folyamatosan a csillagok fényességének mérését. A távoli napok körül keringő bolygók ugyanis szerencsés esetben eltakarják a messzi csillag korongjának egy nagyon kis részét. Ez egy parányi fényességcsökkenést okoz, amiből következtetni lehet a távoli bolygók létére.

A WASP-33b katalógusjelű bolygó létezésére már 2006-ban gyanakodtak, a további méréseknek köszönhetően pedig 2010-ben igazolták a planéta létezését - olvasható a New Scientist tudományos hírportálon. A bolygó és csillaga 378 fényévnyire, az Androméda csillagképben található. Tömege a Jupiter tömegének négyszerese, és egyik érdekessége, hogy pályáján "visszafelé" halad.

A bolygók általában ugyanabba az irányba keringenek csillagjuk körül, mint amerre az a tengelye körül forog. Akad azonban kivétel, ilyen a most felfedezett WASP-33b jelű planéta, amely fordított, azaz retrográd irányban halad pályáján. Emellett pályasíkja a csillag egyenlítői síkjával sem esik egybe, ami ellentétes a bolygóknál egyébként általánosan jellemző helyzettel.

Az exobolygó igen közel van a csillagához. Ennek köszönhetően egy év a WASP-33b bolygón mindössze 29,5 óráig tart. A közelség másik következménye a bolygó légkörében uralkodó magas hőmérséklet. A bolygó anyacsillagának felszínén 7160 Celsius-fok jellemző, tehát forróbb a Napnál, amely "mindössze" 5600 Celsius-fokos a felszínén. A közelségnek és a csillag forróságának eredményeként a WASP-33b légkörében pokoli viszonyok uralkodnak, a hőmérséklet 3200 Celsius-fok körüli.