A Földhöz hasonló méretű exobolygót, vagyis Naprendszeren kívüli planétát fedeztek fel a NASA Kepler űrteleszkópja segítségével.

A felfedezésről az Astrophysical Journal című szaklapban jelenik meg tanulmány. A Steve Howellnek, a NASA Ames Kutatóközpontja csillagászának vezetésével működő csoport kimutatta, hogy a Kepler látómezejébe eső egyik legfényesebb csillag körül egy olyan planéta kering, amelynek sugara a Föld sugarának 1,6-szorosa, tömege pedig legfeljebb tízszer haladja meg bolygónkét. Keringési ideje 2,8 nap - olvasható a ScienceDaily tudományos hírportálon.

Mivel ennyire rövid a bolygó keringési ideje, és ilyen fényes az anyacsillaga, a Kepler felvételein kívül a 65 tagú csillagászcsoport két, az Egyesült Államokban működő földi telepítésű teleszkóppal - a 4 méteres Mayall és a 3,5 méteres WIYN távcsővel - is végzett megfigyeléseket.

A Kepler 21b katalógusjelű bolygó mindössze 6 millió kilométerre van a csillagától. Összehasonlításképp a Merkúr, amely a legközelebb van a Naptól, 57 millió kilométerre közelíti meg a Napunkat, és 88 nap alatt végez egy keringést. Az exobolygó csillagához közeli helyzete miatt a Kepler 21b jelű égitest felszínén a hőmérséklet elérheti az 1900 Kelvint (1627 Celsius-fokot).

Az anyacsillag, a HD 179070 katalógusjelű égitest hasonlatos a Naphoz. Tömege 1,3-szor múlja felül a mi csillagunkét, sugara pedig a Napénak 1,9-szerese. Modellszámítások alapján a csillag 2,84 milliárd éves, vagyis valamivel fiatalabb, mint a Nap, amelynek kora 4,6 milliárd év.

MTI