Nagy aszteroida érkezik pénteken a Földhöz

Egy pár hete felfedezett, három focipálya hosszú kisbolygó halad el a Föld mellett pénteken hajnalban. Az esemény élőben követhető az interneten.

Új: a 2012 QG42 jelű kisbolygó az előre számított távolságban és időpontban (lásd lent) elhaladt a Föld mellett. Egy korábbi felvétel a Spaceweather.com portálon itt látható.

A 2012 QG42 jelű kisbolygó átmérőjét jelenleg 190 és 430 méter közé becsülik a csillagászok, azaz egy viszonylag nagy testről van szó. Bár csak idén augusztus 26-án fedezték fel, a csillagászok szerint nincs esély arra, hogy most becsapódjon a Földbe. Legnagyobb közelsége idején, magyar idő szerint pénteken (szeptember 14-én) reggel 7.10-kor 7,5 Föld-Hold-távolságra, azaz majdnem 3 millió kilométerre lesz a Földtől.

Az égitestet mégis a potenciálisan veszélyes objektumok közé sorolta a kisbolygók osztályozását végző nemzetközi szervezet, a Minor Planet Center, mert a jövőben veszélyesen megváltozhat a pályája. Egy ekkora égitest becsapódása regionális pusztítást okozhatna, azaz például eltörölhetne egy világvárost a Föld színéről.

A kisbolygó közelítését legalább két obszervatórium közvetíti a weben. A The Virtual Telescope Project adása magyar idő szerint csütörtökön 22 órakor kezdődik, a Slooh Space Camera pedig pénteken éjjel 1 órától közvetít.

A Virtual Telescope Project egyébként múlt hét óta követi az égitest mozgását, és képeket is közölt már róla, például ezt:

Forrás: virtualtelescope.eu
A 2012 QG42 egy közel fél kilométeres test is lehet, amely pénteken hajnalban húz el a Föld mellett (fotó: Gianluca Masi - The Virtual Telescope Project)

Körülbelül egy nappal később (magyar idő szerint szeptember 15-én éjjel 1 óra körül) egy még nagyobb test halad el a Föld mellett. Az idén júliusban felfedezett 2012 QC8 jelű kisbolygó átmérője akár 1,6 kilométer is lehet, de legnagyobb jelenlegi közelségekor is több mint 8 millió kilométerre lesz a Földtől.

A csillagászok szerint mindkét égitest arra figyelmeztet, hogy bőven van még tennivaló a Földre potenciálisan veszélyes kisbolygók felfedezése terén. A NASA szeptemberi adatai szerint eddig 9150 földközeli (a bolygónkat időnként megközelítő) égitestet fedeztek fel. Ezekből 853 átmérője nagyobb 1 kilométernél (amelyek akár globális pusztításra is képesek). 1328 égitest tartozik a potenciálisan veszélyes kategóriába (azaz úgy módosulhat a pályájuk, hogy a jövőben nem zárható ki a becsapódásuk).