2020-ban jöhet a legnagyobb felfedezés a Marson

Mars 2020 Rover, Vázlat a NASA által 2020-ra tervezett marsjáróról
A NASA következő Mars-járója a múltbeli élet nyomait keresi a Marson, olyan kőzetmintákat gyűjtve, amelyeket később vissza lehetne hozni a Földre. Az új rover a jövőbeli Mars-bázisok építéséhez is nyújt adatokat.

A NASA kedd esti sajtótájékoztatóján közölt részleteket következő Mars-járójáról, amely 2020-ban landolna a vörös bolygón. Az új rover a tavaly augusztusban landolt, jelenleg is a Marson dolgozó Curiosity mintájára készülne, de más műszereket kapna.

A Curiosity testvére lesz a 2020-as rover, de még izgalmasabb tudományos célokkal Forrás: NASA/JPL-Caltech

Az új rover fő tudományos feladata ugyanis már az egykori (feltételezett) marsi élet konkrét nyomainak felfedezése lenne. Ez logikus lépés az utóbbi évtized eredményei után, hiszen a Spirit és az Opportunity végérvényesen bizonyították, hogy a múltban volt folyékony víz a Mars felszínén, a Curiosity pedig máris teljesítette küldetésének fő feladatát azzal, hogy igazolta: a múltbeli környezeti feltételek között élhettek egyszerű élőlények (pl. baktériumok) a Marson.

A rovert tervező kutatócsoport (Mars 2020 Science Definition Team) a kedden nyilvánosságra hozott, 150 oldalas jelentésében leírja annak részleteit, hogy milyen műszereket és hogyan használna a Mars-járó arra, hogy azonosítsa az életre, pontosabban az egykori életre utaló jeleket. A mikroszkópokkal, az ásványtani és kémiai elemzésekkel olyan jellemzőket keresnek majd a sziklákban és a talajban, amelyek élőlények egykori jelenlétére, tevékenységére utalnak.

Ez nem lesz egyszerű feladat, mert sokszor a Földön sem lehet egyértelműen eldönteni egy-egy formáról, hogy biogén vagy abiogén eredetű-e. A jelenlegi tervek szerint 31 olyan kőzet- és talajmintát gyűjtene be a rover, amelyeket későbbi robotos küldetések során vissza lehetne hozni a Földre, hogy itt részletesebben megvizsgálhassák őket.

A rover sikere minden bizonnyal a legnagyobb tudományos felfedezés lenne a Marson (és általában is), mert igazolná, hogy nem csak a Földön létezik (létezett) az élet. Ma is élő organizmusok felfedezésére még kevesebb esély van, mert ezek - amennyiben léteznek - a felszín alatt élhetnek a vörös bolygón.

A 2020-as küldetésnek is lesznek fontos technológiai céljai: egyrészt tovább tökéletesítik a Curosity úttörő – és igen sikeres – landolási módját, másrészt olyan berendezéeket próbálnak ki, amelyek már a jövőbeli emberes küldetésekhez nyújthatnak értékes információkat. Ilyen például az, hogyan lehet hatékonyan begyűjteni a Mars légköréből a szén-dioxidot, amely oxigén- és üzemanyagforrás lenne a Mars-bázisok számára.