Vadonatúj képekkel ünnepli a NASA az űrtávcső születésnapját

Tycho
A Tycho szupernóva-maradvány. A külső lökéshullám egy gyorsan mozgó, nagy energiájú elektronburkot hozott létre (kék), a belső lökéshullám pedig több millió Celsius fokra hevítette az elpusztult csillagból származó törmeléket (piros és zöld).
Tizenöt éves a NASA egyik legsikeresebb űrtávcsöve, a Chandra. A röntgenteleszkóp 1999 óta tanulmányozza a világűr nagyenergiájú jelenségeit.

Az 1999. július 23-án felbocsátott Chandra volt a harmadik a „Nagy Obszervatóriumok” sorában. Az első a látható fény tartományát kutató Hubble űrteleszkóp volt, másodikként a gammatartományban működő Compton űrtávcső került sorra. A röntgentartományban kutató Chandrát az infravörös tartományban dolgozó Spitzer űrtávcső követte, teljessé téve a NASA űrtávcsöveinek családját. Az űrtávcsövek a földi légkör zavaró hatása nélkül tudják tanulmányozni célpontjaikat, olyan színképtartományokban is, amelyek a Föld felszínéről nem elérhetők. Másrészt egy-egy objektum mást árul el magáról a különböző színképtartományokban, így minél több tartományban vizsgálják, annál teljesebb képet kapnak róla.

Felrobbanó csillagok

A nagy energiájú röntgensugárzást észlelő Chandra több területen szerzett elévülhetetlen eredményeket. Tanulmányozta a csillagok pusztulása után keletkező maradványokat, megfigyelte a Tejútrendszer középpontjában található szupernehéz fekete lyuk környékét, valamint számos más fekete lyukat is talált szerte az univerzumban. A Chandra hozzájárult a sötét anyag vizsgálatához is, például a galaxisok körüli gázanyag mozgásának vizsgálatával.

A NASA azzal ünnepli az űrtávcső születésnapját, hogy híres szupernóva-maradványokról – Rák-köd, Tycho, G292.0+1.8 és 3C58 – közölt új felvételeket. A szupernóvák nagy tömegű csillagok felrobbanásával keletkeznek. Az egykori csillag anyaga gyorsan táguló por- és gázfelhőt képez, ez a szupernóva-maradvány.

Csillaganyagból vagyunk

A szupernóva-maradványok gazdagok nehezebb kémiai elemekben, amelyek részben az egykori csillagban, részben a robbanás során keletkeztek. Így alakultak ki azok a nehezebb elemek is, amelyek a Földet és a saját testünket is alkotják. A vérünkben lévő vas, a csontjainkban lévő kálcium, az oxigén, amit belélegzünk: mind olyan elemek, amelyeket ősi csillagok "gyártottak le", hogy aztán egy hatalmas robbanással szétszórják őket az űrbe.

Tycho

A Tycho szupernóva-maradvány. A külső lökéshullám gyorsan mozgó, nagy energiájú töltött részecskék burkát hozta létre (kék), a belső lökéshullám pedig több millió Celsius-fokra hevítette az elpusztult csillagból származó törmeléket (piros és zöld). Forrás: NASA/CXC/SAO/Chandra X-Ray Observatory Center

A Tycho az egyik legismertebb szupernóva-maradvány. Nevét az objektumot négyszáz éve felfedező dán csillagászról, Tycho Brahéről kapta. A gyönyörű, szimmetrikus formában terjeszkedő köd a szupernóva-maradványok tökéletes példája. A felrobbant csillag két, nagy erejű lökéshullámot hozott létre, amelyeknek a sebessége meghaladja a hangsebesség ezerszeresét.

A fenti felvételt is ezek a folyamatok teszik színessé. A külső lökéshullám egy gyorsan mozgó, nagy energiájú elektronburkot hozott létre (a képen kék színű), a belső lökéshullám pedig több millió Celsius-fokra hevítette az elpusztult csillagból származó törmeléket (a képen piros és zöld színű). A Chandra adataiból kiindulva arra is van bizonyíték, hogy a Tycho lökéshullámai a kozmikus sugárzás egyik forrását képezik.

G292.0+1.8

A G292.0+1.8 szupernóva-maradvány. A felvétel egy gyorsan terjedő törmelékfelhőt mutat. A felhő többek között tartalmaz oxigént (sárga és narancssárga), magnéziumot (zöld),valamint szilíciumot és ként (kék). Ezek az elemek még a csillag belsejében keletkeztek az égitest pusztulása előtt. Forrás: NASA/CXC/SAO/Chandra X-Ray Observatory Center

A nagyjából húszezer fényévre található objektum egyike annak a három szupernóva-maradványnak a Tejútrendszerben, amelyek nagy mennyiségben tartalmaznak oxigént. Az oxigénben gazdag szupernóvák már régóta a kutatás középpontjában állnak, mivel ezek az objektumok a hidrogénnél és a héliumnál nehezebb elemek elsődleges forrásai. A nehéz elemek központi szerepet töltenek be a fémben gazdag bolygók és csillagok, valamint az élet alapjait képező komplex vegyületek keletkezésében.

Rák köd

A Rák-köd. Az alacsony energiájú röntgensugarakat vörössel, a közepes energiával rendelkezőket zölddel, a nagy energiájúakat pedig kék színnel jelölték Forrás: NASA/CXC/SAO/Chandra X-Ray Observatory Center

Ezt a szupernóva-maradványt kínai csillagászok figyelték meg először 1054-ben. A Rák-köd középpontjában található nagy sűrűségű, rendkívül gyorsan forgó neutroncsillag (pulzár) a szupernóva elődcsillagának maradványa. A pulzár szünet nélkül bocsát ki magából nagy energiájú részecskéket.

3C58

A 3C58 elnevezésű szupernóva-maradvány. Az eltérő energiájú röntgensugarak az alábbi színekkel rendelkeznek: alacsony energiájú (vörös), közepes energiájú (zöld), nagy energiájú (kék) Forrás: NASA/CXC/SAO/Chandra X-Ray Observatory Center

A 3C58 egy 1181-ben megfigyelt szupernóvának a maradványa. Közepén – a Rák-ködhöz hasonlóan – egy gyorsan forgó neutroncsillag látható, amelyet gyűrűszerűen vesz körbe a röntgensugárzást kibocsátó anyag.