Vágólapra másolva!
Egészen mostanáig az űrutazás néhányszáz szerencsés kiváltsága lehetett, akik hosszú évekig készültek a nagy kalandra. Néhány éven belül viszont az űrutazást már nem csak a tudomány sajátíthatja ki magának, hanem a turisztikai kínálatban is megjelenik a világűr, mint lehetséges utazási célpont. Az első járatokra már most kaphatók jegyek korlátozott számban, s már sikeresen tesztelték az első űrhotelt is.
Vágólapra másolva!

Nemrégiben tért vissza az űrből a világ első női űrturistája, aki hat hónapos kemény felkészülés után egy hetet tartózkodhatott a Nemzetközi Űrállomáson. Az iráni-amerikai milliomos vállalkozó, Anouseh Ansari több millió dollárt fizetett az orosz űrügynökségnek az életre szóló élményért, de egy-két éven belül ennek töredékéért élhetik át a súlytalanság élményét a kalandra vállalkozók.

A nagyobb tömegeknek szánt űrutazás azért nem lesz teljesen hasonlatos az első űrturisták által megtapasztalt élményekhez, ugyanis ők űrugrást hajtanak majd végre, azaz a turistaűrhajó 4-5 percig tartózkodik majd szuborbitális pályán. Ez a Föld körül rövid ideig leírt pálya, amikor a gép nem áll hosszabb ideig Föld körül pályára, mint például az űrrepülőgépek, csak néhány percig "súrolja a világűr határát". Itt már átélhető a súlytalanság élménye. A turistaűrhajókat az is megkülönbözteti majd a jelenlegiektől, hogy a belső kialakításuk sokkal inkább egy repülőgépre emlékeztet, mintsem űrhajóra. Természetesen a leendő űrturistáknak is át kell esniük majd egy felkészülésen, de ennek időtartama és nehézségi foka is jóval kisebb lesz a jelenleginél.

Richard Brenson, a polgári űrrepülés kifejlesztésében élen járó Virgin Galactic tulajdonosa és vezetője épp a napokban mutatta be New Yorkban egy kiállításon a majdani turistaűrhajó belső kialakítását. Az utasok nagyméretű fotelszerű ülésekben utaznak majd, az ablakokat is nagyra tervezték, hogy minél jobb kilátás nyíljon a Földre, s a székek között elegendő helyet hagytak az utasoknak a súlytalanság kiélvezésére is.

Jelenleg 6-8 különböző csapat és vállalkozás épít magánűrhajókat, amelyekkel majd turistákat szeretnének az űrbe repíteni - mondta a CNN-nek Peter Diamandis, az Ansari X-Prize, a magánűrhajók építését ösztönző és anyagilag támogató szervezet elnöke. Szerinte reális lehetőség, hogy 2008-ban, de legkésőbb 2009-ben az emberek jegyeket vásároljanak, és a világűrbe utazzanak.

Az említett Virgin Galactic már jelenleg is árusítja jegyeit az első űrhajók fedélzetére. A tikett egyes információk szerint nem kevesebb mint 200 ezer dollárba kerül. A turistákat szállító űreszköz, a SpaceShipTwo elődje, a SpaceShipOne egy továbbfejlesztett változata lesz. A cég első űrhajója nyerte 2004-ben az Ansari X-Prize nevű díjat, mivel egy héten belül két alkalommal 100 kilométer feletti magasságba szállította utasait.

A Virgin Galactic űrhajójára eddig több mint százan váltottak jegyet, ami már előrevetíti az üzletág sikerességét. Az építők által álmodott 10 ezer dolláros jegyekre ugyan még várni kell egy kicsit, de a 200 ezer dolláros utazást már annyian azért megengedhetik maguknak, hogy a vállalkozás busásan megtérüljön. Az turistaűrhajók kilövésére jelenleg is épül egy multifunkcionális űrkikötő Új-Mexikóban, amelyet több cég is használhat majd. A turista űrrepülések egyéb távlatokat is nyitnak: a Bigelow Aerospace nevű vállalat földkörüli pályára állítható űrhoteleket tervez, sőt egy tesztváltozatot, a Genesis-1-et már földkörüli pályára is állított az év elején. Az első vendégek ugyan minimális kényelmet élvezhetnek majd az űrhotel fedélzetén, de a kilátás és a látvány valószínűleg mindenért bőségesen kárpótol majd.