Az elmúlt években egyre másra jelentek meg Indiában az Európában ismert fapados légitársaságokhoz hasonló cégek, amelyek olcsó jegyeikkel a korábbinál jóval nagyobb tömegeket tudtam megnyerni maguknak. A Kingfisher vagy az Air Deccan ma már korszerű gépekkel és kiterjedt útvonalhálózattal rendelkezik, utóbbi pedig a legjobb indiai fapadosnak járó díjat is elnyerte az elmúlt évben.
Az egyre nagyobb számban utazó átlag indiaiak - főként azok, akik első ízben ülnek repülőn - ugyanakkor komoly biztonsági kockázatot jelentenek a repülőgépekre, az utasokra és a személyzetre nézve egyaránt. Az elmúlt év legfurcsább esetei között egészen meghökkentő példák is akadnak.
Egy alkalommal azért kellett kényszerleszállást végrehajtania egy repülőnek, mert az egyik utas a pilótafülke ajtaja mellett akart állni a leszállás ideje alatt, hogy minél hamarabb ki tudjon szállni a repülőből. Az utaskísérők többszöri kérése ellenére sem volt hajlandó leülni a helyére, ezért a pilóták a kényszerleszállás mellett döntöttek.
Egy másik alkalommal két utas a repülőgép ajtaját próbálták kinyitni, miközben az még a kifutópályán gurult, de volt olyan utas is, aki azért nyitotta ki a vészkijáratokat, mert nem bírta elviselni a bezártságot.
Egy nemrég napvilágot látott jelentés szerint már a repülőtéren is gyakran találkozik a szabályokat és előírásokat durván áthágó utasokkal a légitársaságok személyzete. A kihágások legfőbb oka a tanulmány szerint a repülőterek rossz infrastrukturális helyzete, a gyakori késések és a járattörlések.