Indy nyomában 500 ezerért

2008.05.22. 10:56

A világon egyre több város, kulturális, vagy természeti látnivaló válik turistalátványossággá egy-egy nagyobb szabású mozifilm bemutatóját követően. A filmek jeleneteiben látható helyszíneken sok esetben szabályos turistainvázió kezdődik, hatalmas bevételhez juttatva a helyi vállalkozókat. A legújabb őrület természetesen az új Indiana Jones film miatt várható.

Lovaglás Petra romjai előtt, Velence felfedezése a titkos alagutakon keresztül, dzsungel mélyén rejtőző maya romok. Csak néhány azok közül a helyek közül, ahol mindannyiunk kedvenc régésze megfordult kalandjai során, s ma már, köszönhetően az élelmes túraszervező cégeknek bármelyik filmrajongó is átélheti ezeket a kalandokat. A világ nagy túraszervező cégei, utazási irodái és szállodaláncai talán még soha nem használták fel ilyen mértékben az éppen aktuális mozifilmek népszerűségét, mint manapság. Ezek a cégek felismerték a forgatási helyszínek meglátogatásában rejlő hatalmas üzletet.

Az egyik első ilyen legendás helyszín a Thaiföld nyugati partvidéke mellett található Phang Nga öbölben lévő, tengerből kiálló, jellegzetes buzogány formájú sziklaszirt, ahol a legendás James Bond sorozat, "Az aranypisztolyos férfi" című részét forgatták Roger Moore főszereplésével. A film sikere nyomán turisták ezrei zarándokoltak a szokatlan sziklaképződményhez, a derék thaiok pedig felismerték az ebben rejlő üzleti lehetőséget és egész iparágat alapoztak rá. A híres sziklát, pontosabban a mellette lévő nagyobb szigetet is James Bond-szigetnek keresztelték, ma már pedig külön hajóscégek szállítják oda a temérdek külföldit. Az apró sziget varázsa természetesen már rég elveszett.

A nem messze lévő Phi-Phi szigete szintén megtetszett a filmeseknek, mert az egyik gyönyörű öbölben találták meg a Part című film jeleneteinek otthont adó helyszínt. A Leonardo di Caprio főszereplésével bemutatott film után ez a hely is a turistahajók kedvelt célpontjává vált, a szomszédos öbölben lévő kis faluban pedig szinte minden, a filmmel kapcsolatos "ereklyét" megvásárolhatunk.

A közelmúltban is akadt hasonló jelenségre példa: a Gyűrűk Ura trilógia bemutatását követően a világ minden tájáról özönlöttek Új-Zélandra, a forgatás helyszínére a film és a könyv rajongói. A néhány éve bemutatott Da Vinci Kód helyszínei a film- és könyv-turisták slágercélpontjai Párizsban, Londonban és a skóciai Rosslynben.

Mára a turisztikai szakemberek is felismerték, hogy egy-egy nagysikerű filmnél nem is kell jobb reklám egy adott város, vagy régió idegenforgalmának fellendítéséhez. Az utazásszervezők a sikerfilmeket mozgóképben megjelenő utazási ajánlatnak tekintik, és eszerint alakítják kínálatukat.

Az üzletre már az útikönyv kiadók is ráharaptak. Amerikában júniusban jelenik meg a hollywoodi filmek - elsősorban dél-kaliforniai - helyszíneit bemutató útikönyv. Persze a filmturistákat a szakszerű útleírás nem mindig érdekli. A hazai mozikban is bemutatott "Brokeback Mountain - Túl a barátságon" című film lenyűgöző helyszíneken játszódó jeleneteit eredetileg Kanadában vették fel, a turisták ugyanakkor mégis a film történetének helyszínére, a Wyoming államban található Big Horn hegység környékére utaznak.

Tony Reeves, a "Filmhelyszínek Világatlasza" című könyv szerzője szerint korábban is tapasztaltak kisebb-nagyobb fellángolásokat. Például a "Harmadik típusú találkozások" bemutatója után rajongók hada látogatott el a szintén Wyoming államban lévő Ördög Torony nemzeti parkhoz, a híres sziklaformához, ahol a filmbéli űrhajó leszállt. A napjainkban tapasztalt turistaáradat azonban minden korábbi fölülmúl.

Ma már persze a turisztikai szakemberek jóval tudatosabbak, köszönhetően a filmbemutatók utáni idegenforgalmi változásokról szóló tanulmányoknak és kutatások eredményeinek. Az adatok szerint egy sikerfilm bemutatását követő négy évben átlagosan 54 százalékkal emelkedik a filmben szereplő helyszín idegenforgalma. Az is megfigyelhető, hogy egy-egy adott város, vagy régió már előre tervez és - ismerve a film történetét - a bemutató előtt megkezdik a turisztikai szolgáltatások hirdetését, sőt arra is akadt példa, hogy a filmben szereplő város vezetése megpróbálta meggyőzni a gyártó filmstúdiót arról, hogy náluk legyen a film premierje.

Forrás: EPA

Érdekesség ugyanakkor, hogy a legtöbb film "szülővárosát", Los Angelest egyelőre elkerülték a filmturisták. Egy helyi cég épp ez ellen szeretne tenni és egy nemrégiben kiadott 34 oldalas útikönyv segítségével a sztárok által kedvelt éttermek, szállodák és a város környéki forgatási helyszínek bejárását javasolja a turistáknak.

A legutóbbi konjunktúrát Amerikában a Szex és New York nagysikerű sorozat mozi változata jelentette, s ennek nyomán egy élelmes New York-i utazásszervező cég súlyos dollárezrekért a film karaktereinek kedvenc helyeit bejáró túrákat szervez. Az érdeklődés természetesen hatalmas, még Japánból és Szingapúrból is érkeztek foglalások szép számmal, pedig az utóbbi helyen a hatóságok betiltották a sorozat vetítését túlzott szabadossága miatt.

A friss őrület pedig természetesen Indiana Jones újabb kalandjait kíséri. A népszerű régész negyedik történetére már jó előre rárepültek a tengerentúli utazási irodák és az egyes epizódok helyszíneit bejáró túrákat kínálnak az rajongóknak. Az Egyiptomot és Jordániát érintő programok természetesen jóval alacsonyabb áron is elérhetők, de az Indiana-utakon szakavatott filmes kísérő tart a résztvevőkkel és felkeresnek olyan helyszíneket is, amelyeket a "mezei" turista nem láthat.

Forrás: [origo]

Az Expedia kanadai részlege például egy külön alszájtot hozott létre az Indiana Jones nyomába készülőknek, ahol Indiától kezdve Nepálon és Kínán át egészen Mexikóig, a filmben szereplő bármely helyszínt kiválaszthatják az utazók. A programokban a hagyományos városnézések mellett különleges és misztikus túravezetések is szerepelnek, persze meglehetősen borsos áron. Egy hat napos, öt éjszakás velencei utazás például közel 3 ezer kanadai dollárba kerül, ami jelenlegi árfolyamon mintegy 470 ezer forintnak felel meg, igaz ebben benne van a repülőjegy is. A programok között indiai elefánttúrát is találhatunk, az egyik legnépszerűbb program pedig Petra romvárosának megtekintése lóháton.

Egy mexikói túraszervező és szálloda-üzemeltetéssel foglalkozó cég pedig 14 millió dollárért igazi Indiana Jones-hangulatot alakított ki dél-kelet Mexikó, Quintana Roo nevű részén, ahol első osztályú szállodákat alakítottak ki a dzsungelben, külön leszállópályával, ahonnan dzsip- és kajaktúrákra, madárlesre, valamint a közeli maya romok felfedezésére indulhatnak az alkalmi régészek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK