Furcsán viselkedtek a lezuhant gép pilótái

Vágólapra másolva!
Valóban furcsán viselkedtek és nem teljesítették a légi irányító utasításait a permi repülőtér közvetlen közelében szeptember 14-én hajnalban lezuhant Boeing-737 pilótái, szakértők szerint azonban mégsem hibáztathatóak a 88 emberéletet követelő balesetért.
Vágólapra másolva!

Az interneten már néhány nappal a baleset után megjelent a pilóták és az irányító torony közötti kommunikációt rögzítő fekete doboz tartalmának leirata, de akkor szakértők arra gyanakodtak, hogy az hamisítvány, amelynek célja, hogy a pilótákra hárítsa a felelősséget.

A Komszomolszkaja Pravda című lap szerint azonban valódi, ugyanis a megjelent szöveget hozták magukkal Moszkvába amerikai jogászok. Amerika azért érdeklődik, mert kiderült, hogy a gép a Pinewatch Limited elnevezésű amerikai cég tulajdonában volt. Az áldozatok családjai így jóval nagyobb összegű - akár több millió dolláros - kártérítésre számíthatnak.

Az amerikai illetékesek a baleset okait kutató bizottságnak elmondták, hogy a gép eredetileg Európa számára készült, de ott csak nem egész egy évig repült, s átadták egy kínai társaságnak, ahol 15 éven át használták, mégpedig az európaitól nagyon eltérő klimatikus és egyéb viszonyok között. Amikor az Aeroflot-Nord orosz légitársaság idén július 28-án bérbe vette a gépet, annak a teljes amortizáció végső határáig alig három, a baleset idején már csak egy hónapja volt hátra.

Nem titok, hogy a gépen számos berendezés nem működött, s bár ezeknek a hibáknak Oroszországban nem tulajdonítanak túl nagy jelentőséget, a szakértők szerint nem kizárt, hogy együttesen jelentős szerepük volt a gép lezuhanásában.

Forrás: AFP

Szakemberek azt is elmondták a lapnak: jelentős különbségek vannak az amerikai és az orosz gépek műszerei között, s nem véletlen, hogy a Boeingre ülő pilótáknak az Egyesült Államokban kell részt venniük továbbképzésen. Rogyion Medvegyev kapitány elvégezte a kurzust Denverben, de Rusztem Allaberdin másodpilóta nem. Emellett mindketten sokáig dolgoztak orosz repülőgépeken, és stresszhelyzetben az emberek általában automatikusan a megszokott eljárásokat választják. Vagyis a pilóták a másfajta műszerek miatt elvesztették térbeli orientációjukat, s mivel az átképzésük a Boeingre nem volt elégséges, végül maguk is hozzájárultak a gép lezuhanásához.

A hétvégén derült ki, hogy az áldozatoknak a baleset helyszínén összegyűjtött és a rendőrségre szállított több ezer holmija közül eltűntek az ékszerek. A lopást október 4-én fedezték fel. A nyomozás során megtalálták a két tolvaj rendőrt, náluk pedig hiánytalanul a zsákmányt. Az egyik tettest őrizetbe vették, a másik vasárnap este még szabadlábon volt.