Már kereskedelmi szolgálatba állítása előtt is a legcsendesebb utasszállítónak tartották az A380-as szuperjumbót, amelynek ráadásul - más típusokhoz képest - jelentősen alacsonyabb az egy utasra eső üzemanyag fogyasztása. A Singapore Airlines adatai szerint az A380 üzemeltetési költsége 15 százalékkal jobb, mint a Boeing 744-eseké és káros anyag illetve zajkibocsátása is alacsonyabb. Az A380-as üzemanyag-fogyasztása mindössze 3 liter/utas/100 kilométer.(Összehasonlításképpen: 2007-ben például a Lufthansa légiflottája 100 utaskilométerenként pontosan 4,32 liter kerozint égetett el.)
Egyszerű környezetvédelmi intézkedések a fedélzeten
A gépek felszállás előtti összsúlyának csökkentése hozzájárul a gazdaságosabb üzemanyag-felhasználáshoz. Az ázsiai légicég ezt a súlycsökkentést a lehető legegyszerűbb intézkedésekkel próbálta megoldani: az egyenként 18 kilogrammos fedélzeti zsúrkocsik és a tartalék étkészletek számát csökkentették, a turista osztályon használatos porcelán készleteket és tálcákat könnyebb, műanyag alapanyagúra cserélték, csakúgy, mint a tárolásra használt görgős kocsikat. Kisebb méretű, vékonyabb papírlapra nyomtatják a menükártyákat és a fedélzeti szórakoztató magazint is. Apróságok, de sokat számítanak.
Zöld landolás
A zöld landolás, vagy szaknyelven a folyamatos ereszkedő közelítés (CDA) a fel- és leszállások dinamikáján változtatva szintén hatékonyan csökkenti a környezetterhelést. Az ilyen dinamikus fel- és leszállásoknál az a cél, hogy a gépek minél hamarabb elérjék az optimális utazó magasságot, illetve az ereszkedés megkezdése után minél hamarabb érjenek földet. A tesztek szerint, egy zöldlandolás 10 százalékkal kevesebb üzemagyag elégetésével, 40 százalék kevesebb zajhatással, és 150-640 kilogrammal kevesebb széndioxid kibocsátással jár.
Szakértők szerint, a légi fuvarozóknak óriási szerepe van az iparág légszennyezésének csökkentésében. A Carbon Footprint azt a széndioxid mennyiséget jelzi, amely az iparág mindennapos tevékenység során a légkörbe juttat. A légi közlekedés ma a világ CO2 kibocsátásának 1,6-2 százalékáért felelős.
Messze a legkényelmesebb
Az A380-as jelenleg a világ talán legkényelmesebb utasszállítója, nemcsak azért mert a valaha elkészült legnagyobb gép, hanem mert világhírű tervezők munkája nyomán évtizedek óta az első, amely merőben új enteriőr és designtervek alapján készült. A tervezési feladatokat a francia luxusjacht tervező Jean-Jacques Coste végezte, a kárpitozás Poltrona Frau munkája, lakosztályok és az utastér textíliái pedig Givenchy tervezésűek. Az A380-on az egyik legnagyobb bravúr például, hogy az ülések teljes értékű ággyá alakíthatóak.
Az A380 hatótávolsága hozzávetőlegesen 7100 tengeri mérföld. A szuperjumbot négy darab 900-as Rolls Royce Trent motor hajtja. A fedélzetén, a három osztályon (Economy, Business, Suite) 471 utas osztozik.
Sz.K.