Csillagaik eldobásával spórolnak a luxushotelek

Vágólapra másolva!
A tavaly szeptemberben kirobbant gazdasági válság egyik szenvedő alanya kétségtelenül az idegenforgalom, s az iparágon belül is a luxus szállodák tűnnek a legnagyobb vesztesnek. A legnagyobb láncok most úgy próbálnak takarékoskodni, hogy egyes szállodáikban csökkentik a szolgáltatás színvonalát, és ledobják nehezen megszerzett csillagaikat.
Vágólapra másolva!

A Regis, vagy a W Hotels luxusmárkákat tulajdonló Starwood Hotels & Resorts, a Hilton, vagy az InterContinental láncok néhány egységében már meg is történt, hogy lejjebb módosították az addigi csillag-besorolást - írja a Bloomberg. Az ok, hogy a csillagszám szerinti minőségi kívánalmak fenntartása hatalmas tőkét igényel a tulajdonosoktól és ez egyre inkább lehetetlen - mondta a lapnak, Stephen Bollenbach, aki a Hilton 2007-es tulajdonosváltásáig a lánc vezérigazgatója volt.

Forrás: Getty Images

A luxusszállodák üzemeltetői a válság kirobbanása után a nyaralóvendégek számának csökkenésével szembesültek, illetve azzal, hogy az üzleti célú utazásokra fordított összegeket is jelentősen csökkentették a vállalatok. Ennek eredményeként a foglalások szinten tartása érdekében a hotelláncok kénytelenek voltak ugyanazt a szolgáltatást alacsonyabb áron kínálni ügyfeleiknek. Ezen felül bizonyos, eddig ingyenes szolgáltatások is megszűntettek, például a 24 órás szobaszervizt, az üdvözlő ajándékokat, az ingyenes napilapokat, vagy a szobákban a virágdíszítést. A hotelláncok ilyen lépésekkel próbálnak minél hatékonyabb költségcsökkentést elérni.

Az idei év júliusi statisztikái szerint világszerte meredeken esett a luxusszállodák foglaltsága. Míg egy évvel korábban 71 százalékos telítettséggel üzemeltek, addig 2009 júliusában ez 51 százalékra esett vissza. A csökkenés nagyobb arányú, mint bármely más szálláskategóriában. Ezzel párhuzamosan a luxushotelekben 16 százalékkal 245,13 dollárra esett az átlagos szobaár, míg a középkategóriájú szállodákban 13 százalékos volt a csökkenés és 87,12 dollárba került egy szoba, egy éjszakára. Az elemzést végző kutatócég vezetője szerint aki teheti, most foglaljon magának magasabb kategóriájú szállodai szobát, mert aligha lesz még egy ilyen alkalom, hogy ennyire olcsón juthatunk luxus szolgáltatásokhoz.

Forrás: [origo]

Hogy mi is tartozik pontosan az ötcsillagos kategóriába, az országonkéánt eltérő. A szállodák besorolásánál nem létezik ugyanis egységes nemzetközi szabvány. Ahogy arról már az [origo] hasábjain beszámoltunk, legtöbbször a kategóriák szerinti követelmények betartását a helyi hatóságok végzik. A nagy nemzetközi hotelláncok standardjai ugyanakkor országoktól függetlenül az összes szállodában megközelítőleg azonosak, így ha mondjuk Bécsben betérünk egy NH hotelbe, ugyanazt a szolgáltatást kapjuk, mint Madridban.

Elegáns apróságok

Az ötcsillagos kategória elnyeréséhez egy sor követelményt kell teljesítenie az adott szállodának, a vendégeknek pedig a legmagasabb színvonalú, személyre szabott szolgáltatásokat kell nyújtania. A kötelező előírások között olyan apróságok is vannak, mint például, hogy a jégvödör üvegből, fémből, vagy kőből készülhet, minden vendégnek kötelezően jár érkezéskor az üdvözlő ajándék és a szobákban a napi takarítás után valami kis apró figyelmesség várja a vendégeket a párnán.

Forrás: Getty Images

Ha például a vendég egy pohár bort rendel a szobájába, kötelező bemutatni az eredeti üveget is és a szobában kell levegőztetni a bort. Az is előírásm hogy a bárban minden italhoz legalább kétféle, kiváló minőségű snack-et kell ajánlani a vendégeknek. Ha a szállodában van medence, a fürdőzni kívánó vendégeket egyenként a nyugágyakhoz kell kísérni és frissítővel kell kínálni őket kérés nélkül is.

Spórolnak a medence vizén is

A bécsi belvárosban lévő Hilton például elhagyta 5 csillagos besorolását és szándékosan nem adott csillagozást másik bécsi szállodájának, a társaság szóvivője szerint részben azért, mert az egyes országokban eltérő követelmények vannak a vendégek részéről. Az osztrák főváros egyetlen InterContinental szállodája szintén úgy döntött, hogy nem újítja meg az ötcsillagos besorolást. Szakértők szerint valószínű, hogy a következő félévben több luxushotel hasonló lépést hajt végre és alacsonyabb kategóriába pozícionálja magát.

Forrás: [origo]

Az InterContinental a leminősítésen túl is próbál takarékoskodni, hogy átvészelje az üzleti utazók elmaradását, akiktől pedig a bevételek nagy része származik. Csökkentik például az éttermekben felszolgált ételek mennyiségét, olcsóbb, helyi zöldségeket kínálnak és azzal is jelentős összegek takaríthatók meg, ha a medencékben egy-két fokkal hűvösebb lesz a víz.

A több amerikai luxushotelt üzemeltető Martiz, Wolf& Co. alelnöke szerint azért drasztikus visszaesésre nem kell számítaniuk ezeknek a hoteleknek, ugyanis a szállodákkal akkor is maradéktalanul elégedettek lesznek a vendégek, ha az eddigi öt- helyett csak négy csillag díszeleg majd a homlokzaton.