Vonattal az ausztrál halálsivatagon át

2009.10.01. 11:51

Ausztrália legendás vasútvonala Adelaide-et köti össze Darwinnal. A vonat 3 ezer kilométeres útján olyan vidékeken halad, ahová józan ember be nem teszi a lábát, se gyalog se kocsival. A bivalyerős dízelmozdonyok vontatta szerelvények sivatagi kígyóként kúsznak észak felé a holdbéli ausztrál prérin. Életre szóló élmények a nyolcvan esztendős legendás vasútvonalon, amelyen idén születésnapi akciós áron utazhatunk.

Kalandot akart, megkapta

A turisták legutóbb akkor hallhattak Ausztrália leghíresebb vasútvonaláról, amikor egy amerikai utazót véletlenül kizártak a szerelvényből. A vonat egy rövid időre megállt, az amerikai leszállt, hogy kinyújtózkodjon. Miközben elbámészkodott, a vonat elindult, rajta az összes személyes holmijával. Odaszaladt az ablakhoz, és dörömbölni kezdett, de a vonat nem állt meg. Ekkor felugrott a lépcsőre, ahol két órán keresztül utazott 110 km/h sebességnél, 0 fok körüli hőmérsékletben. Az eset után azt nyilatkozta, hogy a nyakában lógó kameráját bekapcsolta, hogy jobban teljen az idő, és végig filmezett. Később persze észrevették, és visszaülhetett a helyére egy gyors elsősegély után.

Forrás: [origo]
A Simpson-sivatagba egyéni utazók nem mehetnek

Ghan: a sivatagi vonat

A Ghan Ausztrália legendás vasútvonala. Furcsán csengő neve emlékezteti az utasokat hogy ezt az észak-déli nyomvonalat egykoron Afgán munkások és a velük hozott tevék és járták ki. Az 1800-as évek közepétől ugyanis muszlim tevehajcsárok érkeztek az országba, akik az ausztrál prérin (ahogy az ausztrálok mondják Outback-ben) dolgoztak. A teve jobban viseli a forróságot, mint a ló és jól bevált szállítóeszköznek számított Ausztráliában is. Ezek a munkások a mai India, Pakisztán és Afganisztán területéről jöttek, és óriási szerepük volt a sivatagos területek felfedezésében. Nekik állít emléket az (af)Ghan vasútvonal, amit egyébként a Felfedezők útjának is neveznek.

Ma a turisták három kategória közül választanak, ha jegyet váltanak a Ghanra. A vörös, az arany és a platina szolgáltatás színvonalában jelentősen eltér. Az egyszerű, ugyanakkor nívós utazástól kezdve az extrákon át, egészen a luxus minőségig mindenből választhatunk.


Rövidfilm a Ghan vasútról

 

Egy átlagutazó számára azonban tökéletesen megfelel a vörös kategória, hiszen a légkondicionált alvó kabinokhoz zuhanyzó is tartozik, csakúgy, mint tisztálkodó szerek, hajszárító, friss napilapok és magazinok. Az egyedül utazóknak jó esélyük van arra, hogy szobatárat kapnak a jobb kihasználtság végett. Ezzel számolni kell.

A vonatra csak kézipoggyász vihető, a többi bőröndöt a csomagtérbe helyezik a beszállásnál. Érdemes kipakolni minden fontos dolgot, ami az utazás alatt kellhet, mert a feladott bőröndökhöz az út alatt nem férhetünk hozzá. A feladott csomagok összesen 40 kilósak lehetnek, vagyis két 20 kilós bőröndben gondolkodhatunk. Van, aki a kocsiját is hozza, lévén a vonathoz erre a célra használatos autószállító vagonokat is kapcsolnak.

Forrás: [origo]

A beszámolók szerint az egyes kategóriák között érzékelhető differencia leginkább a kabinok mérete és felszereltsége, illetve a hozzájuk tartozó ellátásban mutatkozik. Míg a nappali (értsd: kabin nélkül) utazóknak csak egy szék jár, addig a platina kategóriában egész lakosztály.

Menet közben utaskísérők segítenek: ételt-italt szervíroznak akár a hálófülkénkbe is, sőt egyéni kérésre praktikákat mutatnak, hogy hogyan nyerhetünk még egy kis teret a kabinunkban, vagyis, hogy hogyan rendezhetjük át a "szobánkat". Az utaskísérők 24 órában dolgoznak, így bármikor készen állnak, hogy segítsenek.

Az útvonal

A szerelvények hetente kétszer, (vasárnap és szerdán délután fél egykor) indulnak Adailade-ből a Parklands pályaudvarról és Alice Spring érintésével haladnak tovább észak felé, egészen Darwinig. Az érintett városok: Adelaide, Port Pirie, Post Augusta, Pimba, Kingoonya, Tarcoola, Coober Pedy, Marla, Chandler, Kulgera, Alice Springs, Tennant Creek, Katherine, és végül Darwin.

Forrás: [origo]

A vonat tehát az alig 10 ezer lelkes kisvárosoktól kezdve a semmi közepén elterülő csendes kis bányászvárosokon át a zajos nagyvárosokig mindenféle településen áthalad és a legváltozatosabb domborzati viszonyok között fut. A kalandosabb vidék rögtön az óceánparti Port Augusta után kezdődik, amikor is egyre kietlenebbé válik a vidék, Pimba és Coober Pedy felé pedig egészen elsivatagosodik. Valamivel Alice Spring után éri el a vonat a híres Simpson sivatag határát. A területet a közelmúltban biztonsági okokra hivatkozva zárták le az egyéni utazók elől. Az elmúlt időszakban ugyanis rengeteg turista tévedt el, még a legkörültekintőbb tájékoztatás ellenére is, sőt tavaly többször is riasztani kellett a mentőalakulatokat, de az esetlek 90 százalékban az orvosok már csak kiszáradt, szinte mumifikálódott tetemeket találtak a homokban. Errefelé a hőmérséklet ugyanis eléri az 50 fokot. A vonatról azonban biztonságban csodálhatjuk a tájat.

Forrás: [origo]

Cober Pady állomást a turisták a világ opál fővárosaként ismerhetik. A település nevezetes még a földalatti lakásairól, amelyek közül többet szállodaként üzemeltetnek a tulajdonosok.

Kecsegtető a turisták számára, hogy a kétnapos út alatt nincsenek bezárva a vonatba, mert a vonatozás megszakítható. Az üzemeltető társaság többször várakoztatja a szerelvényt, hogy az érdeklődőknek legyen egy kis idejük egy-egy felfedező kirándulásra.

A Darwin közeli Katherine előtt például hajókirándulásra lehet jelentkezni. A várossal azonos nevet viselő folyó legnagyobb látványossága az édesvízi krokodil-les. A folyó egyes szakaszain, távol a krokodilok fészkeitől, vannak biztonságosabb részek, ahol kenuzni is lehet.

Forrás: [origo]
Akciósan 110 ezer forint

Árak

A teljes út (Adailadetől Darwining) vörös kategóriában egy útra 1300 ausztrál dollár/ fő. Ezt most a Ghan nyolcvanadik születésnapja alkalmából igen jutányos áron, azaz 660 dollárért, körülbelül 110 ezer forintért foglalhatjuk, ráadásul bonuszként ezért a pénzért egyel magasabb (arany) szolgáltatást vehetünk igénybe. Az arany kategória sok szempontból többet nyújt a vörösnél. Elegáns étkezőkocsiban fogyaszthatunk vacsorát, a kabinban a hangosbemondón keresztül idegenvezető ismerteti az egyes tájegységek és városok érdekességeit. Ezen kívül teát és kávét szervíroznak, illetve az út alatt egy üveg habzóbort is kapunk. Továbbá emeletes ágy helyett franciaágyon aludhatunk, és napközben igénybe vehetjük a társalgó szolgáltatásait.

A Ghanra szakaszjegyet is válthatunk, ha például csak a sivatagi részek érdekelnek. Ebben az esetben Alice Springből indulva elég 2-3 megállót, vagyis 3-5 órát vonatoznunk.

Sz. K.

KAPCSOLÓDÓ CIKK