A szupervonatok győznek a repülők felett

Vágólapra másolva!
Közvetlen Frankfurt - London vonatjárat indítását tervezi a német állami vasúttársaság, a Deutsche Bahn. A távot 4-5 óra alatt teszi majd meg a német szupervonat, s a menetrendszerinti szerelvények legkorábban 2013-től indulhatnak. Az új járat várhatóan végleg a vasút irányába billenti a kontinens és Anglia közötti utasforgalmat.
Vágólapra másolva!

Októberben egy német vonatszerelvény érkezik meg a londoni St. Pancras állomásra, amire már évtizedek óta nem volt példa. A német államvasutak, a Deutsche Bahn üzemeltetésében közlekedő vonat 320 km/h feletti sebességre is képes majd, s ha az október 19-i tesztjáratnál mindent rendben találnak, kezdődhet az állandó vasúti kapcsolat tervezése Frankfurt és London között.

A német inter-city szerelvényeknek szigorú biztonsági és infrastrukturális előírásoknak kell megfelelniük, hogy áthaladhassanak a Csatorna-alagúton. A menetrendszerinti járatok legkorábban 2013-ban indulhatnak Frankfurtból - írja a the Guardian online kiadása.

A viszonylag távoli dátum ellenére a szakértők úgy vélik, hogy az új viszonylat nemcsak a légiközlekedésnek támaszt versenyt, de a csatorna alatti forgalomban egyeduralkodó Eurostar jelenlegi magas árait is letöri majd.

A Londont Párizzsal és Brüsszellel összekötő Eurostar vonatok 1994 óta közlekednek. Az azóta eltelt időben a kezdeti nehézségek ellenére igazi sikertörténetet írt a vállalkozás. Ma a London és Párizs közötti utasforgalom háromnegyede a csatorna alatti alagúton bonyolódik és évente közel 9 millió utas használja a vonatokat.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A Deutsche Bahn tervei szerint a Frankfurt és London között közlekedő vonat megállna Kölnben és Brüsszelben is. A cél, hogy a kontinens és Anglia közötti vasútforgalom 10 százalékát kaparintsa meg a cég és egymillió utast szállítson évente.

Árverseny a fapadosokkal

Chris Cheek, brit iparági szakértő szerint a lépésnek hosszú távú hatása lehet a kontinens és Anglia közötti utasforgalomra. A vasúti közlekedés piaci részesedése várhatóan megnő majd és a vonatok nagyobb forgalmat bonyolítanak majd a repülőgépeknél.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Az Eurostar szóvivője azt mondta: cége áll elébe minden lehetséges versenytársnak, minden új szereplő megjelenésétől csak aktívabb lesz a piac. A London-Brüsszel járatra jelenleg már 69 fontért is válthatók retúrjegyek, de az Eurostar szeretné még olcsóbban értékesíteni a helyeket. A fapados légitársaságok olcsó jegyáraival már eddig is csak nagyon versenyképes vonatjegyárakkal tudott versenyre kelni az Eurostar és a cég szerint egy új piaci szereplő megjelenése további árcsökkenést eredményezhet, ami újabb utasokat csábíthat a vasúti közlekedés felé.

Mindent az üzleti utazókért

Egy majdani Frankfurt-London közvetlen vasúti kapcsolat ráadásul nemcsak az árakban, hanem az utazás időtartamában is versenyre kelhet a légi közlekedéssel. A vonatút becsült időtartama 4-5 óra lesz, ami ugyan jóval hosszabb mint a nettó repülőút, de ha a repülőtereken szokásos biztonsági ellenőrzések időtartamát és a késéseket is beleszámítjuk, máris közelít egymáshoz a két időtartam. Így pedig már a vonat is betörhet az elsőrendű fontosságúnak tartott üzleti utazók piacára.

Cikkajánló

Forrás: AFP
Forrás: AFP

Forrás: MTI
Forrás: MTI

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Fotó: Hirling Bálint [origo]

Szuperexpresszel
Európán át

Egyenletesen lassuló
mozgás

Amíg még jár a vonat



A majdani szerelvény egyébként nem a St. Pancras állomásra futna be Londonban, hanem a nagysebességű vonatok számára kialakított stratfordi terminálra érkezne, hogy a londoni City irodaházaihoz a lehető legközelebb tegye le utasait.

A Csatorna alagút üzemeltetői némileg lazítottak az alagút szigorú biztonsági előírásain, így könnyebben elindulhatnak a DB menetrendszerű járatai. A Deutsche Bahn ICE3 vonatainak előírt hosszúsága 375 méter. Erre azért van szükség, hogy a vonat első, illetve utolsó ajtaja közvetlenül csatlakozhasson az alagút vészkijárataihoz. A kijáratokat épp 375 méterenként helyezték el az alagútban. Mivel a Deutsche Bahn vonatainak más a felépítése, mint amilyen a Csalagútban jelenleg is közlekedő vonatoké (az ICE3 két egymáshoz kapcsolt mozdonnyal közlekedik), az utasok nem juthatnak el a vonat elejétől a végéig a szerelvényen belül. A Deutsche Bahnnak bizonyítania kell, hogy ennek ellenére biztonságosan tudja evakuálni a bajba jutott utasokat a szerelvény mindkét végéről.

Gyorsabb, kényelmesebb, pontosabb

Évtizedeken keresztül a 3 óra volt az a bűvös határ, amin belül még gyorsabb volt a vasúti közlekedés a repülésnél, városközpontból városközpontba való utazások esetén. Az egyre szigorodó repülőtéri ellenőrzések és a gyarapodó késések miatt ez az időintervallum megnőtt. A francia államvasutak, az SNFC vezérigazgatója, Guillaume Pepy szerint a bűvös három óra négy, vagy méginkább öt órára változott az elmúlt években. A francia TGV szupervonatok például öt óra alatt teszik meg a Párizs-Perpignan távot, s ezzel 50 százalékos piaci részesedést szereztek a két város közötti forgalomban.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

S nemcsak az utazás időtartama lehet a döntő, hanem a pontosság is. A statisztikák szerint az európai szupervonatok 90-95 százalékossággal érnek be pontosan, vagy legfeljebb 15 perces késéssel a célállomásokra, míg a légitársaságok csupán 63-68 százalékban teszik ugyanezt. Szempont lehet a kényelem is: a nagysebességű vonatokon wi-fi és elektromos csatlakozó is van, míg a repülőgépek többségén ez egyelőre még nem elérhető plusz.

A Deutsche Bahn egyébként jelenleg is árusít jegyeket a London-Köln szakaszra, de a brüsszeli vonatváltás négy és fél óráról öt és fél órára növeli a menetidőt. A közvetlen járattal a London-Köln távolság 3 óra 55 perc alatt teljesíthető lenne, ráadásul a vonatok minden esetben a központi fekvésű pályaudvarokra érkeznek be, míg a repülőterekről sokszor órákig tart a beutazás egy-egy nagyvárosba.