Világok illata: szagok után New Yorktól Rómáig

Vágólapra másolva!
Virágesszenciával készülnek a nizzai turisták fogadására, de a franciaországi Languedoc-Roussillon tartományban léteznek rozmaringillatú vasútállomások is. Az olasz városok saját parfümmel készülnek és természetesen Róma sem maradhat ki az illatturizmusból. A tengerentúlon mindeközben városnéző, pontosabban szagoló túrákat is szerveznek, amihez részletes szagtérképet adnak. Budapest egyelőre nem száll be az illatturizmusba.
Vágólapra másolva!

A turisták eddig többnyire három érzékükre, a látásra és a hallásra és az ízekre alapozták az élményeket, mostantól azonban a szaglásnak is szerepe lehet a városmarketingben és a turizmusban. A Las Vegas-i székhelyű Illatmarketing Intézet szerint a legnagyobb szállodaláncok körében már-már alapszolgáltatások közé taroznak az illatosított lobbyk, és a szagosított folyosók. A hotelek általában igyekeznek semleges, de mégis jellegzetes tisztaság illatot választani maguknak, amit mint egy védjegyet, világszerte valamennyi egységükben használnak. Elsőként a New York-i Plaza Hotel készíttettetett saját illatot, amelyet az illatosítón túl parfüm, és habfürdő formájában is élvezhetnek az utazók. A választás lehetősége azonban a jövő szállodáiban megmarad a turistáknak. Így hamarosan nemcsak szobát, de saját illatot is választhatnak bejelentkezéskor - írja a Scent Marketing Institute legutóbbi közleményében.

Forrás: AFP
New York, Plaza hotel

Szagos városfelfedező túrák

Az észak- amerikaiak szerint minden városnak saját illata van. Montreálnak karamell, Bangkoknak citromfű, Torontónak hot dog, New Yorknak azonban napszaktól függően más és más, vagyis nem mindegy, hogy hol és mikor szagoljuk várost.

A leleményes New York-i utazásszervezők és idegenvezetők már szagtérképet is adnak az szagostúrákhoz, ami részletekbe menően ismerteti az egyes negyedek illatát, esetenként szagát. A városlátogató turisták azt is megtudhatják, hogy az éppen érzett szag, mi mindenből keveredik össze. Az ismertető szerint az utazóknak azt is számításba kell venniük, hogy az adott városrészben melyik napon szállítják el a komposztnak való háztartási hulladékot, és azt is, hogy milyen vágott virágnak van éppen szezonja.

Forrás: AFP
New York, Harlem

Harlemnek például mostanában szinte tömbönként változik a szaga. Míg keletre cheddar sajtos popcornt érezni, a spanyol Harlemben a közmosodák, a kifőzdék, és műköröm szalonok szaga keveredik sörrel, és egy kevéske emberi vizelet szagával. Yorkvillben mindenütt piruló bagel-illat terjeng, a közeli Greenich Village-ben barnacukrot és etióp pörkölt kávét érezni, a Central Parknál pedig a vágott fű illata keveredik a lovak szagával.

A turisták szerint a szagtérkép egyfajta városjellemrajz. Az illatokon keresztül megismerhető az adott negyed életmódja, és a benne élők szokásai is.

A VisitEngland tavaly év végi kampánya elsősorban a hazai turisták kegyeiért küzdött, méghozzá parfümmel. "Essence of England" nevű saját "fejlesztésű" illatával főleg belföldi utakat és az angol táj szépségét volt hivatott hirdetni, üvegenként 108 fontért.

Kisvárosok, tájegységek: Európában a vidék is versenybe száll

A franciaországi Provence-ban született az ötlet, hogy a virágzó levendularétek illatával csalogassák a turistákat. Érthető, hiszen ennek a tájegységnek a levendula a legfőbb jellegzetessége. A nizzai repülőtéren is a környékre jellemző szegfűvirág esszenciájával fogadják az utasokat, a szintén francia Languedoc-Roussillon tartomány vasútállomásain pedig rozmaringillatot terjesztenek.

Forrás: AFP
Provence

Az ötödik érzékhez és az illatmarketinghez folyamodó apró francia városok az egyre nehezebben fenntartható idegenforgalmuk fellendítésén fáradoznak. Versailles parkjában a tavaszi hársfa illatát kínálják a látogatóknak, Bourgogne-ban pedig a szüreti must illatát. Az adott vidék jellegzetes illata haza is vihető. A flandriai dűnék jellegzetes aromája, tengeri jód és az algaillat keveréke üvegcsében kapható, és már ötezer darabot adtak el belőle a környéken - írja a Corriere della Sera című olasz napilap.

Forrás: AFP
Róma

Olaszországba is megérkezett a rétek, hegyek, vizek és a városok illatait követő turistautak divatja. Az egyik ismert "illatos út" érinti Capri szigetét, ahol a citromot likőr, törköly, lekvár, és parfüm formájában is feldolgozzák, és amelyekből a turisták vásárolhatnak is. Róma és Nápoly között fekvő Sperlongában szintén elkészült a kisváros saját parfümje, amelyet 10 euróért árulnak a helyi ajándékboltokban és trafikokban.

Rómában sincsen már senki, aki ne az Acqua di Sale unisex illatot használná. A neve alapján magát egyszerű sós vízként ajánló parfümben mirtusz, cédrus, eperfa és alga illata rejlik. Egyesek szerint sikerült tökéletesen lemintázni az örök város szagát, mert valóban ezt érezni a római tengeri fenyők és ókori romok árnyékában. Mások szerint viszont a szag ugyan nem kellemetlen, de a parfüm illata inkább egy a kora reggeli halpiachoz hasonlít.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Budapest, Vörösmarty tér

Budapest egyelőre még nem szállt be az illatmarketingbe, bár egyesek szerint a karácsonyi készülődés közepette a sültkolbász, a kürtős kalács és a forralt bor egy belvárosi illattúrának elmenne, de üvegbe zárva nem biztos, hogy "jól mutatna".