Felfedeztem két varázslatos adventi vásárt

adventi vásár németország
A brémai piactéren még körhintára is szállhatunk
A karácsony előtti időszakban a szokásosnál is varázslatosabb az utazás. A városok díszkivilágítást kapnak, a legszebb terek és utcák pedig adventi vásárrá alakulnak. Nem csak a közeli Bécsbe érdemes ilyenkor ellátogatni, kicsit messzebb, Németországban is nagyon szép a december. Karácsonyi túrám során a héten Münchent és Brémát érintettem. Elmesélem, milyen a német karácsony.

Általában bosszant, ha az időjárás nem engedi, hogy elővegyem a fényképezőmet, München belvárosában viszont inkább örültem ennek. Már sétáltunk a Marienplatz, magyarul Mária tér felé, amikor nagy pelyhekben szállingózni kezdett a hó. A környező utcákban egymást érték az adventi bódék, körülöttem a forralt bor illata terjengett. Arra gondoltam, ennél karácsonyibb már nem is lehetne a hangulat. Pont ezért utaztam Németországba, egy kis ünnepi inspirálódásra.

Münchenben a hó sokat dobott a karácsonyi hangulaton Forrás: Darányi Lea

Ahol a karácsony már fesztivál

Szerencsém volt, mert egy barátom Münchenben dolgozik, és felajánlotta, hogy elvisz minket autóval. Nem tudtam nemet mondani a spontán ajánlatra, de mivel jártam már Münchenben, ezúttal csak az adventi hangulatra koncentráltam.

Mint kiderült, megszámlálhatatlanul sok vásár van,

minden kerületnek van sajátja, némelyik kisebb, másik nagyobb. Karácsonyi fesztivált is rendeznek, melynek Tollwood a neve. Úgy döntöttük, az lesz a délutáni-esti programunk, de előtte ellátogatunk a híres Mária térre. És jött a hóesés.

Mézeskalács nélkül nincs karácsony Forrás: Darányi Lea

A 20 ezer négyzetméteren elterülő karácsonyi vásár sokkal meghittebb, mint a mérete sejteti. München belvárosa amúgy is romantikus helyszín, ilyenkor viszont egészen varázslatos.

Nagyjából 180 bódéban lehet itt mindenfélét vásárolni,

kézműves termékektől a sült almán át a forralt borig. Az új városház előtt hatalmas karácsonyfa díszeleg, amely valószínűleg ünnepibben fest sötétedés után. Vasárnap dél körül még kissé kihalt volt a vásár, a németek sem szeretnek korán kelni hétvégén. A cukormázas mandulának olyan finom illata volt, hogy nem bírtunk ellenállni, séta közben ropogtattuk a karácsonyi édességet.

A Szent Péter-templomból csodás a kilátás Forrás: Darányi Lea

A Szent Péter-templomnál úgy döntöttünk, forralt bor helyet inkább sporttal igyekszünk felmelegedni a hidegben. A kerület legöregebb temploma 299 lépcsőfokkal állított minket kihívás elé, de a kilátás megérte mind a 3 eurós belépőt, mind a negyedórás mászást. Csodás panoráma nyílt München belvárosára, és az adventi vásár is egészen máshogy festett madártávlatból. Kinézelődtük magunkat, andalogtunk még egy kicsit, aztán egy rögtönzött hógolyózás után elindultunk fesztiválozni.

Tollwood pontosan azon a helyen fekszik, ahol az őszi Oktoberfest,

ezzel sok mindent elmondtam. A karácsonyi buli egyébként kisebb, mint a sör legnagyobb ünnepe, ám így sem egyszerű bejárni. A hangulata egészen más, mint a belvárosi karácsonyi vásároknak, ezt kizárólag azért építik fel minden télen, hogy az ünnepnek hódolhassanak az emberek. Rengeteg hatalmas sátor van, így ki lehet cselezni az időjárás okozta kellemetlenségeket. Persze a sátrakon kívül is egymást érik a forralt boros és mindenféle egyéb bódék.

A bazárban mindenféle ajándékot lehet vásárolni Forrás: Darányi Lea

Akadt múzeumsátor is, ahol a forralt bor mellé a fogyasztói társadalom karikatúráját kaptuk, vagy csak kipihenhettük a tömegnyomorban való lökdösődés fáradalmait a kényelmes puffokon. Vettem pár egyedi tervezésű képeslapot a gyűjteményembe, és jót szórakoztunk a hangos imadobozon. Miután az ember beült a kis masinába, az érintőképernyőn választhatott egyet a világ összes vallása közül, mire a gép lejátszott neki egy imát.

A karácsonyi vásáron aranyárban mérik az ételt, de megéri kipróbálni a finomságokat Forrás: Darányi Lea

Egy másik sátorban végre korgó gyomrunknak is engedtünk. A kajasátorban mindenféle ország ínyencségeiből lehetett válogatni. Tollwood egyik specialitása, hogy

itt minden bio,

és könnyű dolguk van a vegetáriánusoknak és a vegánoknak is. Mi sem egyik, sem másik nem vagyunk, úgyhogy egy etióp helyen vettünk egy nagy tál husit rizzsel, ami után jól esett a kihagyhatatlan forralt bor. Sötétedés után kigyúltak a fények, a hangulat egyre jobb lett, amit egy ismételt hóeséshullám tett teljessé.

Itt aztán nincs helye kacatnak

A müncheni kirándulás tökéletes volt, de még nem volt vége a karácsonyi túrának, várt rám az északi Bréma. A buszút hosszú, tizenhárom órás, viszont ha éjjel utazik az ember, a Flixbus már tízezer forint alatt elviszi. Bréma megéri a hosszú utat,

Németország tizedik legnagyobb városa gyönyörű, és megadja a módját a karácsonynak.

A városról semmit nem tudtam, csak a brémai muzsikusok ugrottak be a neve hallatán, ezért is fogadtam el örömmel egy barátom meghívását.

A brémai piactéren még körhintára is szállhatunk Forrás: Darányi Lea

A belvárosban a piactéren van az adventi központ. A városháza és az előtte álló Roland-szobor az UNESCO világörökség része, de ebben a pár hétben mindenkit jobban érdekel a csupán pár méterrel odébb működő fényes körhinta. Az adventi bódéknak Brémában sincs vége egyhamar, szinte bármerre kanyarodtam, valami csábítót láttam.

Egy Bratwurstot muszáj volt megkóstolnom,

és a túrógombóc illatának sem tudtam ellenállni. A brémai karácsony egyébként olcsóbb a müncheninél, és a hangulata is más.

A brémai középkori vásárban vigyázni kell az eladókkal, mert fegyvereik is vannak Forrás: Darányi Lea

Főleg igaz ez a nagy, középkori karácsonyi vásárra a Weser folyó partján. Itt aztán nincs helye karácsonyi kacatoknak, csak a minőségi kézműves árunak és a legfinomabb termelői ételeknek. A forralt gyümölcsbor egészen kiváló volt. Gondolom, ezt itták az árusok is, azért nem fagytak meg a középkori kosztümjeikben. Vettünk még egy-két karácsonyi ajándékot, tettünk egy utolsó sétát a hangulatos városban, aztán ideje volt hazaindulni. Németországban megjött az ünnepi hangulatom, de a Vörösmarty téren még ennem kell egy kenyérlángost, hogy tökéletes legyen a karácsony.