Körbesétáltuk Baranya legnagyobb tavát

Orfű-Abaliget
A legnagyobb tó Baranyában
Végre összejött egy laza kirándulás, amikor nem a teljesítmény volt a cél, hanem a szemlélődés. Egy névtelen dűlőúttól a tóparti sétányig jártuk be a Baranyai-hegyhát déli sarkát.

Néhány éve egy kedves ismerősöm fél évre külföldre költözött, és telefonon tartottuk a kapcsolatot. Emlékszem, mekkora lelkesedéssel mesélt az első nagyobb kirándulásáról, annak ellenére, hogy amikor megkérdeztem, mit látott, nem igazán tudott semmi különlegesről beszámolni.

„Volt néhány szikla, rét, és persze fák” – magyarázta zavartan, de szerencsére gyorsan meg tudtam erősíteni, hogy pontosan értem az élmény lényegét, hiszen nem sokkal korábban nekem is részem volt egy egészen hasonló utazásban.

A nagy élményhez nem kell mindig különleges látvány Forrás: Turista Magazin/Gulyás Attila

Kis hegy, nagy panoráma

Az elmúlt évek során megszokottá vált számomra a műholdképek, online katonai térképek és a kockás papír használata egy-egy kirándulás tervezése során. Ezúttal azonban nem készültem fel különösebben az útra. Este született meg az elhatározás, másnap reggel pedig már ott ültem egy barátommal a Pécs felé tartó személyvonaton. Irány Abaliget!

Alagutak Abaliget és Bükkösd között Forrás: Turista Magazin/Gulyás Attila

Abaliget környékén a Budapest-Pécs vasútvonal eredetileg éles kanyarokkal kerülgette a Bükkösdi-víz völgyének oldalát. Az 1960-as években aztán különleges műszaki megoldásokban bővelkedő, de kevésbé kanyargós nyomvonalra helyezték át a pályát, amely összesen 11 helyen keresztezte a régi síneket.

A három alagúton is átvezető pálya környéke szintén érdekes úti cél,

de mivel arra már jártam, most az ellenkező irányba indultunk el.

Abaliget dombjai között Forrás: Turista Magazin/Gulyás Attila

Egy kilométernyi országúti séta után letértünk egy erdei keréknyomra, amely a magunkkal vitt papírtérkép alapján panorámás dombtetőre, az Öreghegyre vezetett. A hegy nevét persze csak utólag tudtam meg, és ez így is volt rendjén. Az emelkedő első felében még magára

Abaligetre nyílt itt-ott kilátás,

ám amikor végül kiértünk az erdőből, nem győztük kapkodni a fejünket: ameddig a szem ellát, 360 fokos körben halványan zöldellő, hó nélküli téli dombok egy tenyérnyi vízszintes terület nélkül.

Száraz lábbal a hullámok hátán Forrás: Turista Magazin/Gulyás Attila

Tény, hogy a Baranyai-hegyhát a magasságához képest meglepően nagy szintkülönbségekkel rendelkezik.

A legmagasabb és a legalacsonyabb pontja közötti különbség eléri a 200 métert,

ami igen magas reliefenergiát jelent, és egyúttal lélegzetelállító panorámát eredményez.

Baranya legnagyobb tava

Az utolsó lapos domb után feltűnt Orfű látképe a falut Abaligettel összekötő országútról. Amikor lesétáltunk, a csupa jót sejtető Dollár utcába jutottunk, ahonnan már csak pár lépésnyire volt a tó partján körbefutó sétány.

Közvetlenül a vízparton vezet az út Tekeres felé Forrás: Turista Magazin/Gulyás Attila

A Pécsi-tó, melyet az 1960-as években duzzasztottak a Mecsek északi lábánál, a négy részből álló tórendszer egyik tagja. Ezeket az állóvizeket már úgy tervezték, hogy az ivóvízellátás mellett a turizmust és a gazdálkodást is szolgálják. A négy közül a Pécsi-tó a legismertebb, már csak azért is, mert ez Baranya megye legnagyobb állóvize.

Szemben, a Kalap-hegy túloldalán a délelőtt legjobb kilátást nyújtó helyszínei Forrás: Turista Magazin/Gulyás Attila

Igencsak csípősnek éreztük a levegőt a vízparton, legalább tíz fokkal hidegebb lett késő délutánra. Mire megkerültük a tavat, és eljutottunk a Tekeres falu fölötti duzzasztógátig, Pécs közvilágítása is fényleni kezdett a Tubes csúcsa mögött, a sötétedő égen.