Debrecenből Fokvárosig 100 nap alatt

Afrika expedíció, Útban Lalibela (Etiópia) felé
Vágólapra másolva!
Magyarországon egyedülálló vállalkozásba fog egy debreceni rendező-operatőr: Cséke Zsolt autós expedíciót szervez Debrecenből Fokvárosba. A közel 30 ezer kilométeres távot 100 nap alatt tenné meg a csapat.
Vágólapra másolva!

A geográfus végzettségű túravezetőnek, nem ez lesz az első útja a fekete kontinensre. Épp tíz éve szárazföldön már eljutott Tanzániáig egy akkor 23 éves terepjárójával, ám mivel ott elfogyott a pénze, Dar es Salaamból repülővel visszatért Magyarországra. 2002-ben még egyedül utazott, kivéve Szudántól, ahol csatlakozott hozzá Kubassek János, a Magyar Földrajzi Múzeum igazgatója. Ő volt a szakértője annak a 17 részes filmsorozatnak, amelyet Életem Afrika címmel sugároztak a közszolgálati csatornák, és amely a neves, erdélyi származású Afrika-kutatónak, Sáska Lászlónak állított emléket.

Forrás: Cséke Zsolt
Cséke Zsolt (balra) és Kubassek János Addisz Abebában, a 2002-es expedíción

"Már akkor el szerettem volna jutni Fokvárosig, ám erre mostanáig várni kellett" - mondta az [origo]-nak Cséke Zsolt, akinek egy barátja dobta fel az ötletet a tízéves évforduló kapcsán. A december 1-jén induló expedíció többek között áthalad Egyiptomon, Szudánon, Etiópián, Kenyán, Tanzánián, Zambián, Botswanán, Namíbián és Dél-Afrikán. Ez a közismert Budapest-Bamako rally távjának közel négyszeresét teszi ki.

Forrás: Cséke Zsolt
A mostani expedíció tervezett útvonala

Az út biztonságával kapcsolatos kérdésünkre Cséke Zsolt elmondta, hogy a jelenlegi polgárháborús helyzet miatt Szíriát kihagyják, és a törökországi Mersinből hajóval mennek majd az egyiptomi Port Saidba. Ám további veszélyektől nem nagyon tart: "az elképzelhető, hogy a szudáni-etióp, illetve az etióp-kenyai határon katonai védelmet kérünk, ám a magyar turisták közelmúltbeli tragédiája Etiópiában véleményem szerint jó eséllyel elkerülhető lett volna, ráadásul azt a területet amúgy sem érintjük".

Forrás: Cséke Zsolt
Útban Lalibela (Etiópia) felé 2002-ben

Az útnak a kalandon kívül humanitárius célja is van, mivel a résztvevők gyógyszereket, ruhaféléket, víztisztító berendezéseket, orvosi eszközöket és játékokat is adományoznának az út során. "Sőt, azt javaslom a résztvevőknek, hogy autójukat is ajánlják fel az út végén valamilyen segélyszervezetnek vagy kórháznak" - mondta az expedíció vezetője, aki már több segélyszervezettel is felvette a kapcsolatot a különböző adományok kijuttatására.

Az Almásy László, Teleki Sámuel, Sáska László, Széchenyi Zsigmond és Kittenberger Kálmán nyomában haladó túra résztvevőinek költségei két részből állnak: nevezési díjból (amely attól függően változik, hogy a vállalkozó kedvűek mikor jelentkeznek, illetve attól, hogy autóval mennek vagy valakihez utasként betársulnak), valamit az egyéb költségekből, amelyekre szintén előzetes kalkulációt kapnak. Mindent összevéve az út 1,5-3 millió forintból kihozható fejenként (pontos árak itt olvashatók). A közel 30 ezer kilométer levezetése már önmagában is embert próbáló teljesítmény, ám cserébe olyan helyekre juthat el a csapat, ahová más módon nem. Ráadásul a szállás kényelméről sem kell teljesen lemondani, hiszen a szaharai sátrazásokat kivéve 5-20 dollárért lehet majd egyszerű, de elfogadható helyeken aludni.

Forrás: Cséke Zsolt
Ilyen élményekre lehet számítani az út során

"Feltett szándékom, hogy erről az útról filmet is készítsek, ám konkrét megrendelés még nincs rá" - számolt be terveiről Cséke Zsolt. Ha pedig az expedíció sikeres lesz, később más transzkontinentális útvonalak is szóba jöhetnek, például Kőrösi Csoma Sándor nyomában az indiai Dardzsilingbe, majd onnan tovább egészen a kambodzsai Angkorig, vagy Alaszkától a Tűzföldig.

Az afrikai expedícióról az [origo] utazás rovatában olvashatnak majd helyszíni beszámolókat.