Hochkar, a sípályák jolly jokere

Hochkar síelés
Az ugorjunk ki síelni típusú ötletek tapasztalatom szerint viszonylag gyors döntéseket, hegyi levegőre áhítozó ismerősöket és valamelyest már bejáratott úti célokat igényelnek. Ha mindez adott, akkor különösebb előkészületek nélkül szervezhetünk magunknak rövid idő alatt és a lehetőségekhez képest minimális költségvetésből néhány napos csúszkálásokat is. Mi például Hochkarra látogattunk az ünnepek után.

Ez az alsó-ausztriai síterep számunkra amolyan jolly joker. Ha csak tehetjük, minden évben eljövünk ide. Na nem azért, mert ez Ausztria legjobb síterepe, hanem mert ez számunkra a spontán szervezhető, viszonylag olcsó síelés egyik remek alternatívája: jól megközelíthető kisebb pályarendszer, amely néhány nap erejéig tökéletesen alkalmas a kikapcsolódásra.

Itt van a szomszédban

Síelni sokfelé lehet külföldön, most már itthon is, de a magyarok legkedveltebb téli célpontja talán mégis Ausztria. Az osztrák terepek nem olcsók. Nagy előnyük viszont, hogy 4-7 óra alatt elérhetőek, és mindig jól karbantartott pályákra, illetve működő felvonókra számíthat az ember. A nagyobb pályarendszereken, mint például a karintiai Nassfelden vagy Stájerországban a schladmingi régióban akár 100-120 kilométernyi lesiklópálya is rendelkezésre áll. A kisebbek általában 20-40 kilométer hosszúak.

A szezon első síelése

Hochkarra három napra mentünk. Az út 410 kilométer, tempótól függően 4,5-5,5 óra alatt lehet megtenni Budapestről. Kora reggel indultunk, és délben érkeztünk meg az alsó-ausztriai síterepre. Felvettük a bérleteket az itteni viszonylatban mindenképpen híres JoSchi hüttében (három napra 97,50 euró), amely egyébként az ottani magyar oktatók és vendégek törzshelye is, és kezdetét vette a lesiklás.

JoSchi hütte (Galériához kattintson a képre!) Forrás: Németh Sarolta

Hó nem esett frissen, de a pályák síelhető állapotban voltak. Én azért megéleztettem a lécemet, hogy a jegesebb részeken se legyen gond (27 euró a helyi szervizben, nem olcsó, cserébe viszont negyed óra alatt készen van). Az idővel szerencsénk volt, mert a nap majdnem végig sütött, és a hőmérséklet mínusz 2 és plusz 4 fok között ingadozott, ami Hochkaron nagyon jónak számít. Síeltünk már itt mínusz 15 fokban jéggé fagyva, és kabát nélkül, lebarnulva plusz 15 fokban is. Az ünnepek környékén én nagyobb tömegre számítottam, de végül bőven elfértünk a pályákon.

Az időjárásról egyébként a bergfex.com oldalon érdemes tájékozódni, mert az előrejelzések megbízhatóak, és a legtöbb osztrák oldal is innen meríti az információt. Az oldalon szállást és egyéb programokat (pl. sífutás, hópark) is kereshetünk.

Hochkarról dióhéjban

Hochkart kedvelik a magyar síelők, mert viszonylag közel van. Nem nagy terep, de kezdőknek vagy tanulóknak gyakorlásra tökéletes, és a haladók is kellemesen elcsúszkálhatnak itt néhány napig. Összesen 19 kilométernyi pálya található rajta: 5 kilométer kék (kezdő), 10 kilométer piros (haladó), és 3,5 kilométer fekete (profi). A síelésen kívül itt is, mint az összes többi síterepen, lehet hótalpazni az érintetlen területeken, illetve a jó kondícióban lévők akár túrasíelésre vagy sífutásra is benevezhetnek.

Hochkar nagy előnye, hogy hóbiztos: december elejétől május elejéig folyamatosan síelhető. Ez a hozzánk legközelebb eső olyan osztrák pályarendszer, amelyik ilyen sokáig tart nyitva (3-4 hónapnál tovább általában csak a gleccserpályák használhatók). A napijegy 36 euró.

Síelők Hochkarban (Galériához kattintson a képre!) Forrás: Németh Sarolta

Sokan utaznak ide egy-egy napra is, de ennyi időre talán jobban megéri Stuhlecket választani. A semmeringi síközpont ugyanis autóval Budapestről 3-3,5 óra alatt érhető el, az ide érkezők pedig 25 kilométernyi széles és változatos pályát síelhetnek be. A síbérlet itt 38,50 euró. Én személy szerint kedvelem ezt a terepet, mert jól ki van építve, és ha nem az ünnepek között látogat ide az ember, amikor gyakran egy méteres sugarú körben öt másik síelő közlekedik a pályán, és egy órát kell sorban állni a felvonónál, akkor nagyon kellemes élményt nyújt.

Hol aludjunk?

A hochkari síeléshez az Ybbs folyó mentén a környező falvakban, leginkább Göstlingben, Lassingban, vagy Hollensteinban érdemes szállást keresni. Ezek a települések 15-35 percnyi autózásra vannak a pályáktól, az átlagár pedig egy-egy éjszakára 18-30 euró között mozog.

A környező falvakban érdemes megszállni (Galériához kattintson a képre!) Forrás: Németh Sarolta

Mi most is kedvenc helyünket választottuk: az egyszerű, de hangulatos és költséghatékony diákszállást a BME Egyetemi Síegyesületének hollensteini kirendeltségén. Itt akkor alhat az ember, ha marad üres hely a sítáboros csoportok mellett. A 8-10 ágyas szobákban 13-15 euró egy éjszaka, és további 8 euróért szerény reggelit (szalámi, sajt, lekvár, vaj) és vacsorát (tészta vagy káposzta biztosan van benne) is kérhetünk. Nagy előny, hogy itt néhány főre az esetek többségében – ha nem is az utolsó, de – az utolsó előtti pillanatban még lehet találni szállást.

Sípályán kívüli élmények

Síeléskor, snowboardozáskor senki se hagyja ki a hüttézést, mi sem tettük. A hegytetőn forró cappuccinót ittunk (2,90 euróért), és almás pitét (Apfelstrudel, 3,50 euró) meg gőzgombócot (Germknödel, 4 euró) majszoltunk a napsütésben.

A híres gőzgombóc (Galériához kattintson a képre!) Forrás: Németh Sarolta

A második nap levezetéseképpen pedig meglátogattuk kedvencünket, a göstlingi wellnessközpontot, amely a szaunavilág teljesen új és üdítő oldalát mutatja meg annak, aki el szeretné engedni magát a kinti hideg és a napi sportolás után.

Mennyibe került a telelés?

A síeléshez tartoznak fix költségek akkor is, ha az embernek van felszerelése (nekünk volt). Spórolni azonban néhány dolgon lehet – természetesen attól függően, hogy kinek mi fontos, és miből szeretne lejjebb adni. Nekünk például a hegy és a hó a lényeg. Pont ezért nem baj, ha szerényebb körülmények között alszunk, egyszerűbb ételeket eszünk, vagy magunk főzünk az apartmanban. Ennek is megvan a maga hangulata.

A mi esetünkben a hochkari háromnapos kiruccanás összköltsége a következőképpen nézett ki: síbérlet 97,50 euró, szállás reggelivel és vacsorával 23 euró fejenként egy éjszakára, utazási költség kb. 10 ezer forint autópálya-matricákkal együtt négyen ülve egy kocsiban, a hüttékben elköltött összeg, és amit ki nem hagytunk volna, a göstlingi szauna 14 euróért.