A legnagyobb budapesti fapados, a Wizz Air árazási módszere igen távol áll attól, amit a legtöbben gondolnak. Szó sincs arról, hogy a lehető legkorábbi foglalással lehet a legjobb árakat elérni. Jelenleg például a jövő nyári árak teljesen irreálisak. Január közepétől március végéig lehet a legolcsóbb ajánlatokat felfedezni, és egész évre igaz, hogy az utazás előtt két-három hónappal kínálja a társaság a legkedvezőbb árú jegyeket. Tavaly a nyári főszezonra áprilisban és májusban lehetett a legalacsonyabb áron foglalni.
A Wizz Airnél az utazás előtt két-három hónappal érdemes szétnézni
Aki csak hetente rápillant az ajánlatokra, láthatja, hogy az ünnepi időszakokat leszámítva általában szép lassan csökkenek a jegyárak. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden járatra áll az ökölszabály. Ha ritkítás történik a menetrendben, és a törölt járatról átpakolják az utasokat az előző vagy a következő gépre, vagy ha például egy utaztató cég befoglal egy csoportot, hirtelen nagymértékben megugorhat a jegyár. De ezzel együtt is egyértelmű, hogy a jövő nyárra szóló jelenlegi árak nem tarthatók, nyilvánvalóan csökkeni fognak.
A Ryanair meg is mondja, hogy épp mi nála az akciós időszak. Ez általában a következő hónaptól indul, és egy-két hónapig terjed, jelenleg január és február. Már márciusra is jóval magasabbak az ajánlatok, nyárra pedig náluk sem érdemes foglalni. Az akciós, vagyis legalacsonyabb ár általában 10-15 euró között van, ez kissé magasabb azóta, hogy kikerülhetetlenül beépítették az árba a 6 eurós fizetéskezelési költséget, vagyis kártyadíjat. De még ez sincs kőbe vésve: ha nagyon kevesen foglalnak, a cég hajlandó ezt is elengedni. Budapesten például akkora a verseny a Wizz Airrel, hogy rendszeresen vannak 6 eurónál olcsóbb jegyek is, jelenleg persze csak a téli hónapokra.
Az EasyJet, a Norwegian és a Germanwings sokkal közelebb állnak a hagyományos árazási modellhez, náluk általában érvényes a "minél hamarabb foglalunk, annál olcsóbb" szabály. Kivételek persze akadnak. Az EasyJet néhány havonta csinál olyan akciókat, amikor akár 20-30 százalékkal is csökkenti a jegyek árát, ennek lejártakor azonban rögtön visszaáll az eredeti állapot. A Germanwingsnél nehéz előre jósolni, a cég ugyanis nagy átalakítás előtt áll, sok útvonalat át is vesz anyavállalatától, a Lufthansától. A Norwegiannél általában valóban hónapokkal előre érdemes gondolkodni, náluk akár a jövő nyári foglalás is jó ötlet lehet már karácsony táján.
Nem mindegy, hogyan fizetünk
Az ár azonban nem minden, pontosabban nem biztos, hogy amit látunk, az a végső ár. A Wizz Airnél több dolog is bekavarhat. A cégnél van egy klubtagsági rendszer, amelybe 30 eurós egyszeri éves díjért belépve majdnem minden utazásnál 5-10 euró kedvezmény jár a jegyárból. A tagsági már egy kétfős retúrútnál megtérülhet, aki belép, mindig az alacsonyabb árral kalkulálhat. A meghirdetett ár ráadásul tartalmazza a bankkártyás fizetés költségét, így aki ehelyett banki átutalást választ, rögtön spórol 900 forintot személyenként és irányonként. A teljes kártyadíjat Wizz Air betéti, illetve hitelkártyával lehet kikerülni: akinek van ilyen, a teljes 2 ezer forintos kártyadíjjal kevesebbet fizet annál, mint amit a foglalási rendszerben lát. Plusz költséget jelenthet viszont a kézipoggyász díja. A Wizznél már egy mezei gurulós bőröndért is fizetni kell 10 eurót, csak a kis kézipoggyász maradt ingyenes.
A Ryanairnél nincs ilyen kavar, végre majdnem eljutott a cég odáig, hogy a megadott ár az valóban annyi is. Ez a betéti kártyás fizetések esetén igaz, aki hitelkártyával fizet, az még 2 százalékos plusz költséggel számolhat - olcsó jegyeknél ez minimális különbség.
A Ryanair is halad a transzparencia felé
December 1-jétől már az EasyJet is megoldotta, hogy a kártyadíjat beépítse az árba, vagyis amit az utas lát, az már a végső ár. Náluk is a hitelkártyák után kell 2,5 százalékkal többet fizetni, az azonban fontos különbség, hogy a Wizz és a Ryanair utasonként és irányonként fizettet, az EasyJet pedig foglalásonként 11 eurót. Tehát ha több embert foglal valaki az EasyJetnél, a foglalási költség szétoszlik, az egy főre jutó jegyár csökken. A Germanwingsnél Visa Electron kártyával nincs foglalási díj, hitelkártyákkal 9,5 eurót kell fizetni foglalásonként.
A poggyászon sok múlik
A légitársaság kiválasztásánál igen fontos még az, hogy milyen feltételekkel szállítják a feladott poggyászt. A Wizz Airnél 32 kilós is lehet a csomag, a szállítás ára az út hosszától és az utazás időpontjától függően 4125 és 8150 forint között változik (15 és 30 euró). A Ryanairnél nagyon alacsony a súlyhatár, 15 kiló az alap, ezt adják ugyanazért a pénzért, amiért a Wizz 32 kilót is elvisz. Aki 20 kilós csomagot választ a Ryanairnél, 25 és 45 euró között fizet. Az EasyJet transzparensnek egyáltalán nem nevezhető módon meg se mondja, hogy mennyi a poggyászdíj, majd kiderül a foglaláskor. Itt is útvonalfüggő a dolog, tapasztalataink szerint 11 és 20 euró között van az ár Európán belül, a súlyhatár 20 kilogramm. Túllépés esetén minden cégnél kemény a büntetés.
Az EasyJet nem mondja meg előre, mennyi a poggyászdíj
Mi következik mindebből? Aki olyan célállomásra vágyik nyáron, ahova az EasyJet, a Norwegian vagy a Germanwings repül, és talál 10 ezer forintnál nem sokkal drágább árat, akár el is gondolkodhat a foglaláson. Aki a Ryanair vagy a Wizz Air által kiszolgált városba repülne, szinte biztos, hogy jobb, ha kivár még néhány hónapot. S mi a helyzet ott, ahol ezek a cégek párhuzamosan repülnek? Nézzünk egy egyszerű példát.
Londonba mindhárom nagy fapados repül Budapestről. Mivel különböző repterekre járnak, az is fontos lehet, hogy a város melyik részén van az úti célunk. Tegyük fel hogy a kínált ár hasonló. Ritkán van ilyen, hiszen előfordul, hogy sok hónapra előre az EasyJet az olcsóbb, az időponthoz közeledve viszont szinte bizonyosan a másik kettő. De ha mégis össze lehet vetni, aki hosszabb időre megy ki, és fontos neki, hogy akár 30 kilós csomagot adhasson fel, szinte biztosan a Wizz Airrel jár jól. Aki általában egy normál gurulós bőröndbe befér, de egy kis táskába nem, annak még azonos jegyár esetén is jobb választás a Ryanair a Wizznél, mert utóbbinál fizetni kell a nagy kézipoggyászért is. Ha például egy pár két poggyászt is feladna, de ezek súlya eltérő, akkor az EasyJet már csak azért is kedvezőbb a Ryanairnél, mert a két csomag összesített súlyát nézik, a Ryanairnél viszont külön-külön egyik sem lehet több 15, illetve 20 kilónál.
Mikor foglaljunk néhány népszerű nyári úti célra? Barcelona, Madrid, Róma Párizs Korfu, Kréta, Rodosz, Zákinthosz Ciprus |