Mire utaznak a reptéri szarkák?

2013.03.08. 12:53

A repülésnél a legbosszantóbb dolgok egyike az, amikor eltűnik vagy megrongálódik az utas bőröndje. Még dühítőbb azonban, amikor el  is loptak belőle valamit. Különösen akkor kell odafigyelni, amikor a kézipoggyásznak szánt táskát a beszállásnál mégis fel kell adni.

Olvasónk sima kézipoggyásszal szeretett volna Londonba utazni. A beszállításnál azonban közölték vele, hogy túl sokan szeretnék ugyanezt tenni, és nincs hely az összes gurulós bőröndnek a fedélzeten. A beszállítást végző nő kissé erőszakosan rábeszélte, hogy adja fel a poggyászt, ő pedig a kapkodásban elfelejtette az összes értéket kivenni belőle. Csak a gépen jutott eszébe, hogy pénzt is hagyott az oldalzsebben, amiről érkezés után kiderült, hogy ellopták. Amikor reklamált, a tisztviselő azt mondta neki, hogy teljesen megszokott dologról van szó, naponta több ilyen esetről kapnak bejelentést.

Forrás: AFP/Eurasia Press

Reptéri lopások szerte a világon előfordulnak, és a modern térfigyelő berendezések elterjedésével is csak csökkent a számuk, kiirtani nem lehet őket. Az utas leghamarabb akkor észlelheti a lopást, amikor a célállomáson visszakapja a poggyászát. Arról azonban fogalma sem lehet, hogy a bűnös a kiinduló reptéren vagy az érkezésin tevékenykedett. A poggyászok több kézen is átmennek, Amerikában például az elmúlt évben nemcsak rakodómunkások buktak le, hanem a csomagok átvilágításával foglalkozók között is meglepően sok tolvaj akadt.

Bűncselekmény helyett szabálysértés

Az utasok általában tisztában vannak azzal az alapszabállyal, hogy semmiféle értéket nem szabad a feladott poggyászba tenni. Pénznek, fontos iratnak, ékszernek az utas zsebében, esetleg a kézipoggyászban a helye, mégsem számít ritkaságnak, hogy nagy értékű lopásról számolnak be az utasok. Az Országos Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren tavaly összesen 287 nyomozás indult lopás miatt, ami kis mértékű emelkedést jelent az előző évhez képest. A feladott poggyászokból történő lopások miatt 177 nyomozást rendeltek el.

Ezek természetesen csak a bejelentett esetek, arra legfeljebb becsléseink lehetnek, hogy a felderítés esélytelensége miatt hányan morgolódnak inkább magukban, de nem jelentik a lopást. Az is a bejelentés ellen szól, hogy a károsultak kínosnak tartják a dolgot, és belátják, hogy butaság volt értéket hagyni a bőröndben.

A dézsmálóknak elvileg nincs könnyű dolguk. Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a poggyász teljes útvonala, sőt egyes légitársaságoknál még a repülőgép csomagtere is be van kamerázva, egy biztonsági cég kézi videokamerával ellenőrzi a rakodás menetét, hiszen ez nem pusztán vagyonvédelmi, hanem repülésvédelmi kérdés is egyben. Nem segíti viszont a magyar hatóságok munkáját, hogy immár ötvenezer forint a szabálysértési értékhatár, tehát a rendőrök csak az ennél nagyobb lopást kezelik bűncselekményként.

Forrás: AFP/Fred Dufour
Hordár a párizsi Roissy repülőtéren

A bűnüldözők folyamatos akciókkal próbálják elejét venni a lopásoknak, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság jelenleg napi három alkalommal szervez vagyonvédelmi akciót. A legutóbbi tettenérés tavaly december 14-én történt, de mivel az eltulajdonított tárgy értéke nem érte el az ötvenezer forintot, szabálysértési előkészítő eljárás keretében folyt eljárás. A bíróság az elkövetőt figyelmeztetésben részesítette, valamint kötelezte az eljárási költség megfizetésére.

Árulkodó jelek

Noha a lopás helyszíne utólag nehezen rekonstruálható, néha vannak egyértelműen árulkodó jelek.  Egy időben például ugrásszerűen megnőtt az egyik diszkont légitársaság London Luton repülőtérre tartó járatain a panaszok száma, amiből arra lehetett következtetni, hogy azon az állomáson nincs rendben valami - a légitársaság harminc másik, Budapestről induló járatánál ugyanis nem volt panasz. Hardy Mihály elmondása szerint nagyon sokszor a Budapesten vásárolt vámmentes cigaretta tűnik el a poggyászból, ami más EU-s országokban sokkal drágább, mint nálunk, ezért kifejezetten utaznak rá a repülőtéri szarkák.

És hogy mi kelti fel még a tolvajok érdeklődését? A rendőrök szerint annyi biztos, hogy az elkövetők leginkább a könnyen hozzáférhető és rövid idő alatt megszerezhető értékeket tulajdonítják el. Ezért javasolják a poggyász fóliázását, ami viszont extra költséget jelent (ennek ára a budapesti repülőtéren darabonként 1680 forint, poggyászbiztosítással 1950 forint). A poggyászon elhelyezett lakatok nem nyújtanak kellő védelmet a lopás ellen. Az utasok tapasztalatairól beszámoló fórumok alapján minél drágábbnak tűnik egy bőrönd, annál szívesebben nézik meg a szarkák, hogy vajon mi lapulhat benne, a lepukkadt hátizsákokat viszont a legritkábban szúrják ki.

Forrás: Budapest Airport
A Budapest Airport hamarosan ilyen plakátokkal indít kampányt a csomagdézsmálások ellen


Veszélyes átminősítés

Nemcsak olvasónk esete tanúskodik erről, de a repülős fórumokon olvasható bejegyzések szerint is kimondottan veszélyes az utasok számára az a helyzet, amikor az alapvetően kézipoggyásznak szánt motyót a reptéren hirtelen átminősítik feladott poggyásszá. A Delivery at Aircraft (DAA) rendszerben ha nincs elég hely a kézicsomagoknak a fedélzeten, akkor az utolsó pillanatban teszik be azokat a csomagtérbe, majd az érkezéskor veszik ki és adják át az utasnak. Ilyenkor a kapkodásban még a legóvatosabb utasok is hajlamosak elfeledkezni arról, hogy minden értéket ki kell venni a poggyászból, mielőtt azt szem elől tévesztik.

Az [origo]-hoz érkezett ügyfélpanasz konkrétan az easyJet légitársasághoz kapcsolódik. Ez nem véletlen, mivel a fapadosok között ők szállítják a legkedvezőbb feltételekkel a kézipoggyászt: viszonylag nagy a mérethatár, és nincs súlylimit. Ezért náluk rendszeresen túl sok kézipoggyászt akarnak az utasok a fedélzetre vinni, és ezek közül jó párat a beszállókapunál minősítenek át feladott poggyásszá.

Kérdésünkre az easyJettől azt a választ kaptuk, hogy a földi kiszolgálást végző partnerük munkatársai ilyen esetben mindig figyelmeztetik az utasokat, hogy mielőtt a csomagot átadják, vegyenek ki belőle minden értéket. Persze senki sem akarja lassítani a beszállítási procedúrát, így könnyű elfeledkezni néhány értékről. Logikus, hogy a tolvajok számára ezek az átminősített csomagok kiemelkedően jó célpontot jelentenek, hiszen jóval nagyobb arányban rejtenek értéket, mint az eleve feladásra szánt poggyász.

Hiába nincs köze a dologhoz, hiszen a földön szerződéses partnerei végzik a csomagok rakodását, a reklamációval a légitársasághoz kell először fordulni, mivel a jegy vásárlásával az utas vele kerül jogviszonyba. Ha nagyobb értékről van szó, akkor érdemes rendőrségi feljelentést tenni. Budapesten a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság ügyeletét a 290-31-21-es telefonszámon lehet elérni.