Sátrak helyett bádogcsarnok

2013.04.27. 10:58

Bár átmenetileg busz vitte ki az utasokat a Budapestről induló fapados társaságok gépeihez, egy részük hamarosan ismét gyalogolni kényszerül. A korábban elbontott sátrak helyett ugyanis megépültek a repülőtéren a véglegesnek szánt, könnyűszerkezetes épületek, ahol az ilyen járatok beszállítását végzik majd. De legalább lesz alapszintű vécé.

Noha a Budapest Airport kifejezetten a fapados légitársaságok kérésére hozta létre tavaly ősszel a sátras beszállítási rendszert, az meglehetősen nagy felzúdulást váltott ki az utasok körében. Pedig a sátrak felállítása komoly fejlesztésnek számított, hiszen a gyalogos beszállítást a Ryanair már tavasztól alkalmazta, így akkortól a szabad ég alatt kellett várakozniuk az utasoknak a betonon, míg engedélyt kaptak a felszállásra. A sátor nélküli gyaloglás idején magát a beszállítási procedúrát még a terminálban végezték, kinn a betonon már nem kellett foglalkozni az okmányokkal.

A sátor csak ideiglenes megoldás volt

A sátor felépültével azonban a földi kiszolgálást végző munkatársak is kitelepültek a placcra, a beszállókártya és az útlevelek, igazolványok ellenőrzése már a sátorban folyt. A gép előtti, nagyjából 5-10 perces várakozás helyett a meglehetősen igénytelen sátorban már inkább 15-20 percet kellett eltölteniük az utasoknak, esetenként ennél többet is.

Forrás: Ács Gábor
Így néztek ki az azóta elbontott sátrak

A sátor a közelgő tél miatt csak ideiglenes megoldás volt, állandó csarnokot az engedélyeztetési procedúra lassúsága miatt nem lehetett a hideg beállta előtt felhúzni. Viszont amint a sátor elkészült, a Ryanair mellé több más fapados is beállt, lényegében az összes diszkontcég átváltott a buszoztatásról a gyaloglós-sátras beszállításra. A Wizz Air is így tett, pár nap után azonban visszavonulót fújt, és a nem megfelelő szolgáltatási színvonalra hivatkozva visszatért a buszos verzióhoz.

Az elmúlt hónapokban minden légitársaság a buszoztatásra kényszerült, mert a sátrat elbontották, de az új, könnyűszerkezetes csarnok még nem készült el. Ma már áll, de még hiányzik az utolsó plecsni, hogy az utasok birtokba vehessék, pontosabban, hogy a fapados légitársaságok újra oda kényszerítsék utasaikat. Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője kérdésünkre elmondta, hogy már csak a használatbavételi engedélyre várnak, s reményeik szerint ennek megérkezése is csak napok kérdése. A reptér már lényegében mindent letesztelt az új csarnokkal kapcsolatban, így amint az utolsó szükséges pecsét a megfelelő helyre kerül, újra gyalogolhatnak a géphez a fapadosok utasai.

Forrás: Ács Gábor
Már állnak a könnyűszerkezetes épületek a repülőtéren

Az új, immár állandónak szánt csarnok távolról nézve nem sokban különbözik a korábbi ideiglenes megoldástól. A sátorhoz képest valamivel komfortosabbnak ígérik, például lesz benne "alapszintű WC". Mivel vízvezeték nincs a termináltól néhány száz méterre a betonon, ezt nagyjából el lehet képzelni.

Leülni ebben a váróban sem lehet majd, székeknek nincs hely, de legalább néhány étel- és italautomata segít majd az éhes és szomjas várakozókon. A csarnok hűtése és fűtése is hatékonyabb lesz, mint amilyen a sátoré volt.

A fapadosok kikényszerítik a változást

A Malév csődje után a fapadosok átvették a hatalmat Ferihegyen, részarányuk a forgalomban közel megduplázódott, már meghaladja az 50 százalékot. Márpedig ők abból indulnak ki, hogy az alacsony jegyárért cserébe az utas elviseli az ehhez hasonló kellemetlenségeket is. A reptér hangsúlyozza, hogy a gyalogos beszállítást kifejezetten a légitársaságok kérésére biztosítják, és tény, hogy a sátras megoldás jelentősen csökkentette a gépek fordulóidejét, valamint a reptéri okokra visszavezethető késéseket.

Persze a reptér is próbálta a lehető legkisebb költséggel megoldani a helyzetet, ezért találták azt a megoldást, hogy a korábban ideiglenes poggyászosztályozóként funkcionáló épületet alakítják át beszállítócsarnokká. A szürke bádogépületre akkor volt szükség, amikor a reptér a SkyCourt építésekor nem tudta máshol elhelyezni a csomagkezelést. Az új terminál elkészültével a csarnok sokáig csúfította a kilátást, most azonban pár száz méterrel eltávolodott, és az utasokat szolgálja.

A korábbi sátor a 2A terminálon működött, de a légitársaságok igényeinek megfelelően csarnok épült a 2B közelében is. Tehát hamarosan a schengeni övezeten kívülre induló járatok utasai is elfelejthetik a buszos kiszállítást, gyalogolhatnak a géphez, és várakozhatnak a bádogcsarnokban. Ilyen alapszintű beszállókapuból a 2A-n 8 lesz, a 2B terminálon pedig 4 működik majd.

Forrás: Ács Gábor

Azok a légitársaságok, amelyek a sátrat használták, bizonyosan alig várják, hogy a csarnokok beüzemelésével visszatérhessenek a gyalogosmegoldáshoz. Hardy Mihály szerint valószínű, hogy a csarnok újabb légitársaságokat is vonz majd, hiszen a légitársaságok szabadon dönthetnek, hogy utashidat használnak, buszoztatnak, vagy gyalogoltatják utasaikat. Akár a hibrid, illetve félfapados cégek is válthatnak, tipikusan ilyen a Transavia és a Germanwings.

A legtöbb utast persze az érdekli, hogy a messze legnagyobb budapesti szereplő, a Wizz Air hogyan dönt majd. A cég kérdésünkre azt közölte, hogy megvárják, míg elindul a gyalogos beszállítás, felmérik a körülményeket, s ezt követően döntenek arról, hogy újra kipróbálják-e a gyalogos, bádogcsarnokos megoldást. Reptéri informátoraink mindenesetre arra számítanak, hogy a Wizz végül a javuló szolgáltatásra és az alacsony árak ígéretére hivatkozva beáll a sorba, és csatlakozik a gyalogoltatókhoz.