Búcsú a megszokott férfihangtól a Keletiben

Keleti pályaudvar
Vágólapra másolva!
Az elmúlt hetekben teljesen megújult a Budapest-Keleti, az ország legforgalmasabb pályaudvarának vizuális és hangos utastájékoztatási rendszere – áll a MÁV Zrt. közleményében.
Vágólapra másolva!

Az állomásra korszerű, új audiovizuális gépi vezérlőberendezést telepítettek a távközlési szakemberek, amelyben (az élőszavas tájékoztatás mellett) a „standard" hanganyag előállítása úgynevezett TTS (Text To Speech) rendszerre épül. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem által kifejlesztett beszédszintetizátor egy olyan rendszert működtet, amelyben egy női hang tájékoztatja az utasokat. Az új hangot a Turizmus Online honlapján meg is hallgathatja.

Lecserélték a régi hangszórókat is. Új, irányított hangsugárzókat telepítettek, amelyekkel az állomási környezetben, az utasvárócsarnokban, a peronokon a beszéd érthetősége jelentősen javult, miközben a külső környezeti zajszennyezés csökken. A vasúttársaság egységes országos hanganyagot kíván bevezetni és alkalmazni valamennyi állomáson, a TTS technológiára alapozva.

Megújult a vizuális tájékoztatás is. A Keleti vágányainak végén lévő, 1997-ben telepített táblákat korszerű kijelzők váltották fel. Ezek egyebek közt az adott vágányról induló vonatok összeállításáról, későbbiekben pedig még az egyes kocsik elhelyezkedéséről is tájékoztatást adnak majd, valamint a hangos utastájékoztatás részletes szövegét írásban is megjelenítik.

A mechanikus vizuális utastájékoztató-berendezésének cseréje azért is indokolt volt, mert a régi lapozós táblák karbantartása, frissítése jelentős költségeket igényelt – írja közleményében a MÁV. Olyan megoldást választott a vasúttársaság, amely az előzőnél informatívabb, és a vonatadatok aktualitása is nyomon követhető. Emellett az utasáramlási irányok figyelembevételével 140 cm (55") és 107 cm (42") méretű, ún. valós idejű menetrendi összesítő kijelzők is kerültek az állomásra.

Alapesetben menetrendi információkat (illetve a későbbiekben akár utazási vagy egyéb reklámokat) jelenítenek meg, rendkívüli helyzetekben a késési adatokat, haváriahelyzetre vonatkozó információkat, alternatív utazási lehetőségeket (például pótlóbusz) mutatnak, így nyújtva a jelenlegi lehetőségekhez képest többletinformációkat az utasok számára.