Úristen, nincs meg a poggyászom!

elveszett poggyász, repülőtér, futószalag, elveszett csomag
SAN DIEGO, CA - SEPTEMBER 8: Passenger Michael Moretti waits at the baggage pick-up at San Diego International Airport after a massive blackout hit Southern California September 8, 2011 in San Diego, California. Approximateely 1.5 million residents from Southern Orange County to Northern Baja are without power. Sandy Huffaker/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Már az első napon rémálommá válhat a nyaralás, ha rögtön az érkezés után kiderül, hogy velünk ellentétben a csomagunk nem érkezett meg. A légitársaságok azzal nyugtatják ilyenkor az utasokat, hogy az elkavarodott poggyászok legtöbbje 24 órán belül megkerül. De mi van, ha mégsem?
Vágólapra másolva!

Az orosz úr, egy szál nadrágban és pólóban, a várakozás 10. percében már nagyot csapott az Aeroflot légitársaság ferihegyi kirendeltségének ajtajára. A látszólag nyitva tartó irodában a felkapcsolt villany ellenére senki sem intézte az ügyeket. Pedig a moszkvai gép már 40 perce leszállt, a csomagok jelentős része azonban nem érkezett meg. Ez nem afféle újságírói becslés volt, az említett iroda előtt addigra már négyen várakoztak. Az elveszett csomagoktól ugyanis odairányították néhányukat.

Az egyik utas közepes méretű gurulós bőrönddel várakozott. Kérdésünkre, hogy mi a gond, a másik, nagyobb csomagjának hiányát említette. Magyar lévén telefonszámot cseréltünk, hiszen esete szokatlannak látszott. Az egyik csomag megjön, a másik nem? Csak két nappal később telefonált ránk, folytatva kissé horrorisztikus sztoriját: „másnap este 7-ig senki sem hívott, majd telefonálásom után közölték, olyan sok a csomag, hogy egyelőre nem győzik". Végül is este 11-kor érkezett meg a bőrönd, a számzárat ugyan átállították – állította, de sikerült kitalálnia az új kódot. Azt még elárulta, hogy megkérdezte, milyen üzlet a moszkvai járat csomagjait kiszállítani. „Van munkánk bőven" – jött a mosolygós válasz.

Egyre kevesebb esély van rá

Aki gyakran utazik repülővel, annak szinte biztosan érkezett már késve a csomagja, ám az egyre fejlettebb technológiának köszönhetően ez valójában egyre ritkábban fordul elő. A repülőtéri IT-megoldásokkal foglalkozó SITA jelentéséből kiderül, hogy 2013-ban az ezer légi utasra jutó rosszul kezelt csomagok aránya 21,2 százalékkal esett vissza, és 6,96 volt. Az összes rosszul kezelt csomag 81,2 százaléka késést jelentett, a sérült vagy megdézsmált poggyászok aránya 15,5 százalék, míg az elveszett vagy ellopott csomagoké 3,3 százalék volt. (A csomagdézsmálásokról szóló korábbi cikkünket itt olvashatja.)

Reggeli Rómában, ebéd Londonban, bőrönd a Bahamákon. Forrás: AFP/Sandy Huffaker

A legtöbb poggyász az átszállások során kavarodik el, néha azonban mi magunk is hozzájárulunk a kellemetlen helyzethez. Például ha bőröndünkbe ketyegő vekkert vagy elektromos fogkefét teszünk, ami véletlenül magától beindul, de a gyerek gyurmáját vagy vízipisztolyát sem a legjobb ötlet bepakolni. Ezek a gyanús tárgyak ugyanis jelentősen lelassítják az ellenőrzést, és lehet, hogy pont emiatt marad le a csomagunk a gépről.

A póló mellé valami egyedit is

Ha nem érkezik meg a poggyász, rögtön jelezni kell azt az adott repülőtér érkezőtranzitjában, az Elveszett Poggyász (Lost and Found) ügyfélszolgálatnál. Itt ki kell töltenünk egy jegyzőkönyvet, ami alapján megindul a keresés, de a poggyász eltűnését az adott légitársaság ügyfélszolgálatánál is időben be kell jelenteni.

„Az Elveszett poggyász ügyfélszolgálatokon elektronikusan feljegyzik, melyik állomáson milyen poggyászt keresnek. Mivel a poggyászok check-inben történő felvételekor egyedi vonalkódos poggyászcímkét kapnak, ezért a poggyász, bárhova is kerüljön a világban, könnyen azonosítható" - mondja Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője.

Forrás: AFP/Fred Dufour

„Az Elveszett Poggyász pultban rögzítik a bőrönd típusát, színét, tartalmát, felkészülve arra az eshetőségre, ha a poggyászcímke leesne róla. Ilyenkor ugyanis a poggyász tartalma alapján megy a keresés. Ezért célszerű olyan tárgyat is beletenni a táskába, ami egyedi, és ez alapján könnyebben be tudják azonosítani. A kék farmer, fehér póló, zöld pulóver nem az, hisz ilyesmi bármelyik bőröndben lehet" – ad tippet a csomagoláshoz. A keresésben az is sokat segíthet, ha van egy fotónk a bőröndről, vagy csomagoláskor betettünk egy A/4-es lapot is a nevünkkel és címünkkel.

Fekete bőrönd keresi gazdáját

Az, hogy a csomagok nagy része megkerül, egy központi adatbázisnak köszönhető, melyhez szinte mindegyik légitársaságnak van hozzáférése. A WorldTracerben nemcsak a poggyász nyilvántartási számát, de a bőrönd és a benne található tárgyak jellemzőit is rögzítik. A WorldTracer segítségével, mint egy világméretű párkereső játékban, viszonylag könnyen egymásra találhat a párizsi reptéren veszteglő bőrönd és Pekingben aggódó gazdája. A rendszer online felületén mi magunk is nyomon követhetjük poggyászunk aktuális helyzetét.

Az utas kérheti a légitársaságtól, hogy térítse meg a poggyász késése miatt külföldön felmerülő költségeket, azaz azt az összeget, amelybe a legszükségesebbek - váltás fehérnemű, ruha és tisztálkodószerek - beszerzésére került. Ez az összeg minden légitársaságnál más, és a kifizetés is több módon történhet. Van, ahol rögtön, egy összegben megkapjuk, van, ahol egy napi összeget számolnak ki arra az időszakra, amíg nincs meg a csomag, és a leggyakoribb, hogy utólag, számlák ellenében utalják át a pénzt. Egy konkrét példa: a SWISS-nél a kompenzáció összege, a bizonylatok bemutatása ellenében, attól függően, hogy first, business vagy economy classon utaztunk, maximum 300, 200 illetve 100 dollár lehet.

Forrás: AFP/Eurasia Press

Ha megtalálják a csomagunkat, értesítenek bennünket, és arra a címre küldik el, amit megadtunk. Ha az erőfeszítések ellenére sem kerül meg a poggyász, az utas kártérítést kérhet a légitársaságtól. Átszálló utasok esetében mindig az utolsó szakaszt, úgynevezett „last leg"-et repülő légitársaság fizeti a kártérítést.

Mindenképpen érdemes azonban poggyászbiztosítást kötni, mert a légitársaságok csak meghatározott összegig (az Európai Unióban például körülbelül 1250 euró) fizethetnek kártérítést. Magasabb felelősséghatár is megállapítható, abban az esetben, ha az utas előzetesen, az utasfelvételnél kitöltött erről egy külön nyilatkozatot.

Lehet csomag nélkül is

Ki lehet próbálni az utazás egy szabadabb formáját is, amikor nem érhet meglepetés a feladott csomagok miatt. Nehéz bőröndök és hátizsákok nélkül, amikor épp csak a legszükségesebbek vannak nálunk, egészen más élmény világot látni. Vannak, akik már eleve így indulnak el otthonról. Például az a két amerikai fiatal is, akik Budapestet is érintő több hónapos útjuk során mindössze egy kis kézitáskát vittek magukkal, benne az útlevelükkel, egy telefonnal, fogkefével és egy váltás alsóneművel. A velük készített interjúnkat itt olvashatja el.

A gazdátlan bőröndök boltja

És mi lesz a végleg gazdátlanul maradt bőröndökkel? A légitársaságoknak, repülőtereknek nincs kapacitásuk arra, hogy az ilyen csomagokat hosszú időn át tárolják. A problémára egy 1970-ben alakult üzleti vállalkozás kínált megoldást. Az Egyesült Államok Alabama államában található Unclaimed Baggage Center ugyanis a velük szerződésben álló légitársaságoktól felvásárolja ezeket a poggyászokat, azok tartalmát pedig üzletében eladja. A ruhaneműket kitisztítják, az elektromos készülékek működőképességét ellenőrzik, majd - mint egy rendes áruházban - külön osztályokon kínálják a termékeket.

Forrás: Flickr/Dawn Pennington

Van itt az értékes ékszerektől kezdve a Bibliákon és esküvői ruhákon át a golfütőig minden. Amit nem adhatnak el - például orvosi eszközöket, gyógyszereket - adományként olyanokhoz juttatják el, akiknek szükségük lehet rájuk. Olykor egy-egy bőröndben ritka kincsek is akadnak - találtak már értékes papirusz térképet, drágaköveket, élő kígyót, a NASA által fejlesztett berendezéseket és korabeli lovagi páncélöltözetet is.