Szállás néhány kattintásra

utazás netes szállás fogalalás kupon
Vágólapra másolva!
Az online szállásfoglalás sokszor lutri, hisz a képek és a szép szavak nem biztos, hogy teljesen fedik a valóságot. A szállásadóknak azonban érdemes a korrekt valóságábrázolásra és a naprakész információkra törekedniük, mert a rossz tapasztalatok ma már villámgyorsan megjelennek a neten.
Vágólapra másolva!

Hogy kicsit feltérképezzük a hazai szállásfoglalási szokásokat, megkérdeztünk néhány online szállásfoglalásban jártas utazót. Nem reprezentatív felmérésünk alapvetően pozitív eredménnyel zárult, a megkérdezettek közül csak keveseknek voltak negatív tapasztalataik. Persze, van, aki belefutott már néhány rossz élménybe, amikor a lefoglalt szoba köszönő viszonyban sem volt azzal, amit a képeken mutattak, és az ablak alatt csörgedező kerti patak helyett maximum a sárga slagból lehetett vizet fakasztani.

Most akkor kiadó, vagy nem?

Egy háromgyermekes anyukának az utóbbi időben több negatív tapasztalata is volt, épp ezért az idén nyáron már nem is próbálkozott online szállásfoglalással, inkább egy utazási irodára bízta a dolgot. „Egyszer egy közvetítő oldalon keresztül lefoglaltam egy szállást, majd másnap szóltak, hogy nem is annyiba kerül, mint amennyi az oldalon szerepel. A tényleges ár épp a háromszorosa volt. Egy másik alkalommal pedig kiderült, hogy a ház, amit hirdetnek, tulajdonképpen nem is kiadó. Reklamáltam a közvetítő oldalaknál, és mindkét alkalommal azt a választ kaptam, hogy ők nem tehetnek róla, a szállásadó felelőssége, hogy helyes adatokat tüntessen fel. A ház tulajdonosa pedig azt mondta, ő már egy éve szólt az oldalnak, hogy vegyék le a ház hirdetését. Idén már nem volt kedvem ezekhez a játszmákhoz."

Hogyan foglaltunk tavaly?

2013-ban Budapesten átlagosan az összes szobaéjszaka 25,5 százalékát, vidéken a 29,1 százalékát foglalták online csatornákon át - derült ki a BDOnline.hu és a Turizmus.com online szállodapiaci felméréséből. A foglalások részben a szállásadók saját honlapján, részben online utazásközvetítőkön keresztül történtek. Budapesti szállások esetében a Booking.com és az Expedia a piacvezető, őket követik a kisebbek, például az Orbitz, a HRS, a Lastminute.com. A vidéki szállásoknál szintén a Booking.com vezet, a szallas.hu-t és a szallasvadasz.hu-t megelőzve.

Több lábon állni

Aki komolyan akar szálláskiadással foglalkozni, az ma már nem kerülheti el az internetet és a naprakész online jelenlétet. „Ma már azonban nem elég egy alapfokú tudással összetákolt weboldallal megjelenni. A weboldalnak egyszerre kell a lehető legtöbb platformra optimalizáltnak lennie (desktop, tablet, mobil), valamint képesnek lenni arra, hogy a vendég a lehető legtöbb és legnyilvánvalóbb információt megszerezze az oldalról, sőt, közvetlenül foglalni is tudjon" – mondja Hegedűs Attila, a hotel- és ingatlan-tanácsadással foglalkozó BDO Magyarország ügyvezetője. „Ha ez nem működik, a látogató pillanatok alatt elnavigál, és jobb esetben egy közvetítőn keresztül foglal szállást, rosszabb esetben kiköt egy versenytársnál."

Mindenkinek más keresőoldal a kedvence Forrás: Origo

Az online közvetítő oldalak között is egyre szélesebb már a választék, és persze mindenki másra esküszik. Egy anyuka a falusi turizmust részesíti előnyben, ha családi nyaralásra kerül a sor, ő főleg a magyar oldalakon, a Szállásinfo.hu-n, Szállás.hu-n, Falusiturizmus.hu-n szokott foglalni. „Körbeutaztuk már az országot, és mindig online foglaltuk le az apartmanokat. Nekünk nagyon jó tapasztalataink vannak ezzel kapcsolatban: kedvesek a vendéglátók, tiszták a szobák, korrektek az árak és a szolgáltatások. Igaz, mi is jó fejek vagyunk, nem hisztizünk, ha valami aprósággal problémánk van."

Egy másik megszólaló a Booking.com-hoz ragaszkodik. „Azért szeretem, mert széles a kínálat, egyre több szállásadó fedezi fel és használja. Számomra fontos az is, hogy mások hogyan értékelték az adott szállást. Szerintem objektívebb, mint a saját weboldal, ahol nyilván senki nem ír magáról semmi rosszat. Gyors, azonnali a visszajelzés, kényelmes, szinte az utolsó előtti napokig költségmentesen le lehet mondani." Sokan egyébként az online közvetítő oldalakat nem is elsősorban foglalásra használják, inkább arra, hogy megnézzék a véleményeket, és összehasonlítsák az árakat.

Szabadságharc helyett együttélés

A BDOnline.hu és a Turizmus.com online szállodapiaci felméréséből az is kiderült, hogy a korábbi trend változóban van: az online közvetítőkkel szemben a szállásadók a saját online felületeiket kezdték el fejleszteni. A változás érthető, hisz a szállodák számára sokkal előnyösebb ez utóbbi, hisz így nem kell jutalékot fizetni a közvetítőknek. Hegedűs Attila azonban óva inti a szállásadókat attól, hogy szabadságharcot folytassanak az online rendszerek ellen, szerinte inkább meg kell tanulni használni ezeknek a portáloknak az előnyeit.

Online jelenlét nélkül nehéz vendéget szerezni Forrás: MTI/Máthé Zoltán

„A nagy közvetítőknek (úgynevezett OTA-k), mint például az Expedia, a Booking.com vagy a magyar Szállás.hu, olyan fejlesztéseik és technikai megoldásaik vannak, amelyekkel az egyes szállodák nem tudnak és nem is kívánhatnak versenyezni, ezért mindenki közös célja, hogy egy egyensúlyokon alapuló rendszer jöjjön létre amely a direkt és a közvetített forgalomban kialakítja azt az állapotot, amellyel minden fél jól jár, a vendég részére adott minőségi szolgáltatás pedig nem szenved csorbát." Persze, az sem jó, ha valaki túlságosan a közvetítői vonalra támaszkodik. „A fizetendő jutalék először a szolgáltatás minőségét nyomja agyon, utána a vendégvélemények fordulnak negatívba, majd a szálloda megy lassan, de biztosan tönkre."

Lecsengőben a kuponőrület

Itthon néhány éve terjedtek el a kuponos ajánlatokat kínáló oldalak (például BónuszBrigád, Kuponvilág), ahol a legnagyobb kereslet az akár 50–70 százalékos engedménnyel is megkapható utazásokra van. „Az elején tartottam attól, hogy a kupon miatt csökken a szolgáltatás minősége, de ilyet még soha nem tapasztaltam, nem éreztem azt, hogy kevésbé fontos vendég lennék – meséli egy kétgyermekes anyuka. „A jó nevű szállodák a kuponnal is magas minőségen szolgáltattak, a közepes minőségű szállodáktól kuponnal és anélkül is közepes minőséget várok el."

Hévízre is vannak kuponos ajánlatok Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Hogy a kuponos akciókat miért kedvelik a vevők, az érthető, de miért éri ez meg a szállásadóknak? Amellett, hogy a holtszezonban lehet ezzel forgalmat generálni, a szállodák ezt egyfajta marketingként is használják. Bár a szakemberek egy része azt mondja, hogy a kuponos vásárlók nagy részéből nem lesz visszatérő vendég, hisz épp azért harapnak rá a kedvezményes ajánlatra, mert egyébként nem tudják vagy nem akarják a teljes árat megfizetni.

„Úgy látjuk, hogy a szállodaszektorban a nagy kuponos őrület és az ész nélküli akciózás kifulladt" – mondja Hegedűs Attila. A minőségi szállodák már csak holtszezonban fogadnak kuponos vendéget, vagy bevezetési célzattal, másrészt a kuponos cégek esetében is egyre jellemzőbb, hogy szállodai szakemberek irányítják a kuponos akciókat. A kuponos piac is kezd ma már egy egyensúlyi helyzet felé elmozdulni."

Korábbi cikkünket a magánszállásokról itt olvashatja.