Ha nem siet, drágábban adhat fel csomagot a Wizz Airnél

Wizz Air
Vágólapra másolva!
A diszkont légitársaság csendben új árképzési rendszert vezetett be, aminek nyomán sokan többet fizethetnek.
Vágólapra másolva!

Tovább emelkedtek a Wizz Air poggyászdíjai – állt a Mindenki Utazhat utazási portál egy minapi bejegyzésének címében. A cikk szerint még jobban meg kell gondolni a poggyászfeladást, mert a légitársaság akár 27 900 forintot is elkér egy bőrönd szállításáért egy oda-vissza úton.

Dinamikus árképzést vezettek be

A díjemelést nem kommunikálta a Wizz Air, ezért megkérdeztük a társaságot. Válaszukból kiderült, hogy valóban történt változás, de az sokkal nagyobb horderejű, mint egy egyszerű árváltozás. December elsejétől ugyanis dinamikus árképzést vezettek be a feladott poggyászok árának meghatározásában.

Korábban a repült szektor hossza és a szezon (csúcsidőszak vagy azon kívül) határozta meg az árat. Most attól függően változik a minimum és a maximum ár között, hogy mennyi poggyászt adtak már fel az utasok. „A poggyászdíjakat a kereslet határozza meg annak érdekében, hogy elkerüljük a poggyászok túlfoglalását" – közölte az Origóval a Wizz Air.

Korábban előfordult olyan eset, hogy az utasok poggyászának egy részét nem tudták felpakolni a Wizz Air Budapestről induló dubaji járatára. Ha ugyanis feltették volna, a repülő túlságosan súlyos lett volna ahhoz, hogy biztonságosan elérje az úti célját.

A társaság szerint olyan is van, aki kevesebbet fizet most, mint a régi árazás szerint, és olyan is, aki többet. Kérdésünkre azt is elmondták, hogy a minimum és a maximum árak is változtak: a maximum a réginél magasabb lett, a minimum pedig alacsonyabb, legalábbis a hosszabb útvonalakon.

A kereslettől függ az árazás Forrás: Facebook/Wizz Air Hungary

A Wizz Air szabályzatában csak a jelenleg érvényes díjak szerepelnek. Eszerint csúcsidőszakon kívül az interneten és a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül feladott poggyászokért egy irányba 4500-tól 11 200 forintig kell fizetni, míg csúcsidőszakban 7500-tól 14 650 forintot. Bár a szabályzatban nincs részletezve, fontos tudni, hogy ezek a minimumárak a foglalás időpontjában feladott csomagokra vonatkoznak, az utólag a foglaláshoz hozzáadott poggyászokért plusz 700 forintot kér a társaság (ami a maximum árakban már benne van). A csúcsidőszak az év hátralévő részében március 28. és április 19., valamint június 6. és szeptember 27. között tart.

Emelkedtek-e a díjak?

Most jön az izgalmasabb kérdés, hogy akkor ez most emelés vagy nem. Ez egyrészt attól függ, hogy hogyan változtak a minimum és maximum árak. A Wizz Air kérésünkre nem közölte a korábbi árakat, de egy program segítségével sikerült előbányásznunk a díjszabás tavaly októberi állapotát. Eszerint korábban 10 500 forint volt a maximum ár a csúcsidőszakban, azon kívül pedig 7500 forint. Az utólagos poggyászhozzáadás 700 forintos díjának levonása nélkül ezek most 40, illetve 33 százalékkal magasabbak, mint tavaly októberben. A minimum árak viszont nem változtak, csúcsidőben 7500, azon kívül 4500 forint.

Nőttek a maximum árak Forrás: AFP/David McNew

A végső árat az új rendszerben az is meghatározza, hogy az adott járatra mennyi csomagot adtak már fel. A dinamikus árképzésben – hasonlóan az ülőhelyek eladásához - több lépcső van az árban: alacsonyabbról indul, és a kereslettel együtt emelkedik lépésről lépésre. Ha valakinek szerencséje van, akkor is kevesebbet fizethet, ha előtte már sokan foglaltak helyet az adott járatra, de nem adtak fel csomagot. Ha viszont ad absurdum előtte mindenki hat poggyászt adott fel (ez a maximum egy személyre), akkor gyorsan felszökik a díj. Hogy pontosan milyen töltöttségi szinteknél ugrik az ár, az nem ismert, az utas csak a fizetéskor szembesül vele.

Összességében tehát az valószínűsíthető, hogy az utasok többsége magasabb díjat fizet a feladott poggyászáért az új rendszerben. Díjcsökkenés a hosszabb járatoknál képzelhető el, mert míg korábbi rendszerben a táv hosszától is függött az ár, most nem, így az egységes minimum ár ezeknél elvileg valóban megtakarítást eredményezhet. De csak akkor, ha gyorsan foglal az utas.

És másoknál mennyi?

A Wizz Air egyébként meglehetősen nagyvonalú a versenytársaihoz képest a feladott csomag súlyhatárát illetően, hiszen 32 kilogrammot lehet elküldeni. A Ryanairnél például 15 és 20 kilogrammos kategória létezik. Előbbiért főidényben 8500 forintot fell fizetni (kivéve a Kanári-szigeteket, illetve a görög nemzetközi járatokat, mert azokon 11 900 forintot), főidényen kívül pedig 5100 forintot (illetve 6800 forintot). Ugyanez a 20 kilogrammos csomagok esetében főidényben 11 900 forint (illetve 15 300 forint), azon kívül pedig 8500 forint (illetve 10 200 forint).

Mindeki másképp csinálja Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

Az EasyJetnél 20 kilogrammos csomagot lehet feladni, a díja pedig 4125 és 7875 forint között változik az útvonaltól függően (hogy pontosan mi szerint, arra várjuk a légitársaság válaszát). Náluk annyi könnybség van, hogy az engedélyezett poggyászsúly összevonható az egyes tételek, illetve utasok között, de egyetlen tétel súlya sem haladhatja meg a 32 kg-ot. Tehát például ha két utas utazik azonos foglaláson, és az egyiknek 22, a másiknak csak 18 kilogrammos a feladott csomagja, akkor nem kell pótdíjat fizetniük.

Az iménti díjak természetesen csak online foglalás esetén értendők, és egy útra. Ha valaki a repülőtéren akarja feladni a csomagját, az ezeknél a diszkont légitársaságoknál lényegesen többe kerülhet.