A budapestinél még a tiranai repülőteret is jobbnak tartják

2015.10.20. 06:24

Egy dolog az innováció, a forgalom és az üzleti eredmények, és egy másik az utasok elégedettsége.

Amint arról az Origo is beszámolt, a Budapest Airport épp a napokban nyerte el az Év repülőtere díjat a CAPA Centre for Aviation légiközlekedési piackutató és elemző szervezetétől. A Sleepinginaiports weboldal most közzétett listáján ugyanakkor a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csak a 31. Európában, és olyan kisebb légikikötők is megelőzik, mint Belgrád vagy Tirana.

Példamutató alkalmazkodás

Az eltérő helyezéshez érdemes megnézni a két rangsor szempontrendszerét. A CAPA Aviation Awards for Excellence kitüntetést olyan légitársaságok és repülőterek számára ítélik oda, amelyek nemcsak sikeresek, hanem az iparágban tapasztalt, gyorsan változó környezethez is példamutató módon tudnak alkalmazkodni, új irányokat, stratégiákat tárnak fel. Amint azt a díj ismertetője is tartalmazza, nem utaselégedettségi felmérésen vagy egyéb szponzoráció útján szerezhető meg, hanem két független nemzetközi szervezet, a CAPA, valamint a Heidrick & Struggles önálló kutatási eredményei alapján egy nemzetközi bíráló testület választja ki a nyerteseket.

A 2011-ben átadott SkyCourt a budapesti repülőtér egyik büszkeségeForrás: Budapest Airport

Márpedig a Budapest Airport eredményei valóban impozánsak. A társaság épp a díj elnyerése előtt számolt be arról, hogy a nyári hónapokban rendre kétszámjegyű volt a növekedés az előző év hasonló időszakához képest, és kiemelkedően vezeti a Kelet-Közép-Európában mért légiforgalmi statisztikákat. A cég gyorsan talpra állt a Malév 2012-es csődje után, és további fejlesztéseket tervez.

Verseny az utasok elégedettségéért

Az utasok elégedettsége ugyanakkor kicsit más képet mutat. A Sleepinginaiports, amely nevével ellentétben már nem csak a repülőtereken történő alvásra ad tippeket, olyan felmérést készített, amelyben több mint 26 ezer felhasználó értékelte az egyes légikikötők kényelmét, alkalmatosságait, tisztaságát és ügyfélszolgálatát. Ezen a listán a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér csak a 31. Európában, és Tallinn, Varsó, Prága és Belgrád mellett még Tirana is megelőzi. Igaz, mögé olyan nevek is szorultak, mint London Heathrow, Milánó Malpensa, Brüsszel Zaventem vagy Barcelona El Prat.

2013-tól könnyűszerkezetes épületekben végzik Budapesten a fapados járatok beszállításátForrás: Budapest Airport

Az 50 legjobb repülőtér Európában

1. München Nemzetközi Repülőtér, Németország (MUC)
2. Helsinki Nemzetközi Repülőtér, Finnország (HEL)
3. Zürich Kloten Nemzetközi Repülőtér, Svájc (ZRH)
4. Porto Francisco Sá Carneiro Repülőtér, Portugal (OPO)
5. Tallinn Nemzetközi Repülőtér, Észtország (TLL)
6. Amszterdam Schiphol Nemzetközi Repülőtér, Hollandia (AMS)
7. Athén Eleftherios Venizelos Nemzetközi Repülőtér, Görögország (ATH)
8. Stockholm Arlanda Nemzetközi Repülőtér, Svédország (ARN)
9. Bécs Nemzetközi Repülőtér, Ausztria (VIE)
10. Varsó Chopin Nemzetközi Repülőtér, Lengyelország (WAW)
11. Dublin Nemzetközi Repülőtér, Írország (DUB)
12. Koppenhága Kastrup Repülőtér, Dánia (CPH)
13. Oslo Gardermoen Repülőtér, Norvégia (OSL)
14. Frankfurt am Main Repülőtér, Németország (FRA)
15. Madrid–Barajas Repülőtér, Spanyolország (MAD)
16. Belgrád Nikola Tesla Repülőtér, Szerbia (BEG)
17. Gdańsk Lech Wałęsa Repülőtér, Lengyelország, (GDN)
18. Larnaca Nemzetközi Repülőtér, Ciprus (LCA)
19. Prága Václav Havel Repülőtér, Csehország (PRG)
20. Luqa Malta Nemzetközi Repülőtér, Málta, (MLA)
21. Shannon Repülőtér, Írország (SNN)
22. Billund Repülőtér, Dánia (BLL)
23. Tirana Nemzetközi Repülőtér Nënë Tereza, Albánia (TIA)
24. Rzeszów–Jasionka Repülőtér, Lengyelország (RZE)
25. Düsseldorf Nemzetközi Repülőtér, Németország (DUS)
26. Moszkva Vnukovo Nemzetközi Repülőtér, Oroszország (VKO)
27. Riga Nemzetközi Repülőtér, Lettország (RIX)
28. Nizza Côte d'Azur Nemzetközi Repülőtér, Franciaország (NCE)
29. Bukarest Henri Coandă Nemzetközi Repülőtér, Románia (OTP)
30. EuroAirport Basel Mulhouse Freiburg, Franciaország (BSL)
31. Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Magyarország (BUD)
32. Hamburg Repülőtér, Németország (HAM)
33. Genf Repülőtér, Svájc (GVA)
34. London Gatwick Repülőtér, Anglia (LGW)
35. Barcelona–El Prat Repülőtér, Spanyolország (BCN)
36. Lisszabon Portela Repülőtér, Portugália (LIS)
37. Moszkva Seremetyevo Nemzetközi Repülőtér, Oroszország (SVO)
38. London Heathrow Repülőtér, Anglia (LHR)
39. Isztambul Sabiha Gökçen Nemzetközi Repülőtér, Törökország (SAW)
40. Brüsszel Zaventem Repülőtér, Belgium (BRU)
41. Isztambul Atatürk Repülőtér, Törökország (IST)
42. Keflavík Nemzetközi Repülőtér, Izland (KEF)
43. Edinburgh Repülőtér, Skócia (EDI)
44. Milánó–Malpensa Repülőtér, Olaszország (MXP)
45. Glasgow Nemzetközi Repülőtér, Skócia (GLA)
46. Szentpétervár Pulkovo Nemzetközi Repülőtér, Oroszország (LED)
47. Birmingham Repülőtér, Anglia (BHX)
48. Katowice Nemzetközi Repülőtér, Lengyelország (KTW)
49. Manchester Repülőtér, Anglia (MAN)
50. Bristol Repülőtér, Anglia (BRS)

Fapados bázisok és görög szigetek

A legrosszabb európai repülőterek listáját a Beauvais-Tille Nemzetközi Repülőtér vezeti, amely fapados légitársaságok gépeit fogadja Párizstól 85 kilométerre. A legrosszabb tízben főként görög szigetek repterei, illetve a diszkont légitársaságok bázisai találhatók.

A 10 legrosszabb repülőtér Európában

1. Beauvais-Tille Nemzetközi Repülőtér, Franciaország (BVA)
2. Szantorini Thira Nemzeti Repülőtér, Görögország (JTR)
3. Rodosz Nemzetközi Repülőtér, Görögország (RHO)
4. Kréta Heraklion Nemzetközi Repülőtér, Görögország (HER)
5. Berlin Schönefeld Nemzetközi Repülőtér, Németország (SXF)
6. Korfu Nemzetközi Repülőtér, Görögország (CFU)
7. Róma Ciampino Nemzetközi Repülőtér, Olaszország (CIA)
8. Brüsszel Charleroi Nemzetközi Repülőtér, Belgium (CRL)
9. Bergamo Orio al Serio Nemzetközi Repülőtér, Olaszország (BGY)
10. London Luton Nemzetközi Repülőtér, Anglia (LTN)

A világ legjobb repülőterének egyébként a szingapúri Changi Nemzetközi Repülőteret választották az utasok, amelyről itt írtunk beszámolót. A legrosszabb ugyanakkor a nigériai Port Harcourt Nemzetközi Repülőtér lett idén, ahol virágzik a korrupció.

Debrecenben is bővül az utasszám
2015 első 9 hónapjában mintegy 129 ezren használták Magyarország második legforgalmasabb légi kikötőjét, a Debrecen Airportot, ami 12 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest – áll a cég közleményében. Az hátralévő részében is jelentős forgalombővülést várnak, miután a Wizz Air október 25-től hetente kétszer Milánó-Bergámóba repül Debrecenből, december közepétől pedig –miután a légitársaság megnyitja új bázisát Debrecenben – szintén heti két járatot indít Párizs-Beauvais-ra, Brüsszel-Charleroi-ra és Malmőbe. Jelenleg London-Lutonba és Eindhovenbe repül a Wizz Air a cívis városból.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK